Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Individuellt lärande tillsammans
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Stöd för analys och förbättring
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Hur tänka och göra som processtödjare
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Arbetsplan för skolbiblioteket
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Lokal pedagogisk planering
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
Läroplansträff Välkomna.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Workshop inför Projektet
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
PGSA-hjulet.
Detta är God Vård.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Skolutveckling via digitala medier
Mervärden och aha-upplevelser
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Att arbeta vetenskapligt
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Kamratutvärdering Lerum
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Naturvetenskaplig undersökning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Tillgänglighet ___________ ___________ ___________ ___________ ___________ ___________.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
PGSA.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Problemformulering En introduktion på kursen
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Vad blir vårt nästa steg?
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet Data, knowledge, development

En analysgrupp… har 6-8 deltagare. har en ordförande som håller i mötet, sammankallar osv har en coach som stödjer arbetet, gärna extern En skolledare bör ingå. Kan vara en grupp med blandade kompetenser eller t ex en ämnesgrupp

Några reflektioner från tidigare deltagare Vad var bra? ” Att jag har fått en förståelse för vikten av att formulera en hypotes när jag vill angripa ett problem.” ”Oerhört givande. Vitaliserar kreativt tänkande kring problemen, att nå djup i de frågor som man bearbetar.” Utmaningar: ”Att finna tiden för detta” ” Tror det är viktigt, att man arbetar disciplinerat, att man har en realistisk plan, verktygen, att gruppen innan arbetet kan dedicera sig till uppgiften. Detta underlättas av att man har mötestider, som fungerar för alla (gruppen kan inte vara för stor) och att alla har små men betydelsefulla uppgifter att förbereda till nästa möte.”

Några råd och erfarenheter Bestäm tid för terminens möten. 90 minuter var fjärde vecka kan vara lagom, ev tätare möten i början. Bestäm hur ni ska dokumentera det ni kommer fram till på varje möte. Utgå från problem/förbättringsområden som är relevanta för er på förskolan/skolan Följ modellen! Lägg tid på de första stegen – don’t jump to conclusions!

Några råd och erfarenheter Börja med att använda och analysera data som redan finns tillgängliga. Skolledare bör vara delaktig i gruppen för att kunna se gå vidare med arbetet/resultaten. Fundera på hur gruppens arbete och resultat ska spridas. Ha tålamod – arbeta långsiktigt, låt arbetet pågå minst en termin, helst mer. Tänk på att det är ni i gruppen som äger arbetet!

Arbetsgång för data teams enligt Schildkamp, K., Handelzalts, A., & Poortman, C.L.

Modellen mer i detalj 1.Definiera problemet - Är det ett problem? - Är det ett problem som går att lösa? 2.Formulera en hypotes - Vad beror problemet på? - Tydlig hypotes som går att testa

Forts. modellen.. 3.Samla in data - Vilka data finns redan när det gäller frågeställningen, på skolan, i kommunen, nationellt? Prov, betyg, kundundersökning, självvärdering? - Behöver vi samla in egna data för att förstå, komma längre? 4.Granska data - Ger data svar på frågan? - Vilken kvalitet har data?

Forts. modellen.. 5.Analysera - Vilka förklaringar finns till det vi ser? - Kan vi jämföra, t ex mellan grupper, med andra, över tid? 6. Tolka och dra slutsatser - Stämmer hypotesen? (Om inte, gå tillbaka till 1)

Forts. modellen.. 7. Planera för åtgärder - Hur kommer vi tillrätta med problemet? Vem gör vad och när? - Hur följer vi upp vår åtgärd? 8. Utvärdera – Vad lär vi oss till nästa gång?