Livförsäkring under Solvens II och IORP

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europaparlamentet och rådets förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen och dess tillämpningsförordning (EG) nr 987/2009.
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Att identifiera och utveckla ledare
– en översyn av aktivitetsersättningen
Europeiska kommissionens förslag till:
Legitimationskrav Rekrytering
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
ÄNDRINGAR I SEMESTERLAGEN 2013
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Välkommen! PowerPointen presenterar:
i samarbete med Folksam
SOLVENS II - utredningen
Håkan Svärdman Folksam
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Det svenska perspektivet i kölvattnet av SKF-målet Konferens i Nynäshamn 30 mars – 1 april 2011 Jesper Öberg.
FI:s roll och arbete IBC Euroforum den oktober 2007
Tjänstledigheters inverkan på övertimarvoden och ersättningar för särskilda uppgifter i allmänbildande skolor från
Energikartläggning i stora företag
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
GNS järnväg Håkan Sjöström
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Strandskydd och miljöpolitik
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Fakta om undersökningen
INFÖR NATIONELLA PROVET
Handläggning enligt SoL
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Digitalteknik 7.5 hp distans: 5.1 Generella sekvenskretsar 5.1.1
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Fakta om undersökningen
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Brussel- och insolvensforordningarna og forholdet mellom dem Den Norske Sjørettsforeningen Internasjonal gjeldsforfølgning i skipsfarten 18 november 2014.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Exempel på målmarknadsparametrar/ målgruppsparametrar
Krav på kvantitativ rapportering av tjänstepensionsinformation
Förslag till kapitalkravsreglering för tjänstepensionsföretag
Ny tjänstepensionsreglering
Presentationens avskrift:

Livförsäkring under Solvens II och IORP 14/03/2012 Livförsäkring under Solvens II och IORP Den ”svenska modellen” för att driva försäkringsrörelse under två regelverk Oslo den 14 mars 2012 Per Johan Eckerberg och Fabian Ekeblad

Table of contents 14/03/2012 1 Tjänstepensionsverksamhet i Sverige 2 EU:s regelverk för livförsäkring 3 Den nuvarande ”svenska modellen” 4 Effekten av Solvens II 5 Val av regelverk inför framtiden 6 Tjänstepensionsföretag – ett nytt institut 7 ”Optionen” i FRL avskaffas 8 Den nya “svenska modellen” 9 Lag om tjänstepensionsrörelse – en ny lag 10 Tidigt ikraftträdande - anpassning till Solvens II undviks

14/03/2012 Table of contents 11 Generösa övergångsregler/ Vad innebär förslaget för: Försäkringsföretag som endast bedriver tjänstepensionsverksamhet 12 Vad innebär förslaget för: Försäkringsföretag med blandad verksamhet 13 I blandade företag måste renodling ske 14 Metoder för renodling av verksamheten 15 Renodling genom beståndsöverlåtelse 16 Renodling genom delning 17 (Hur länge) håller modellen?

1. Tjänstepensionsverksamhet i Sverige I Sverige, Danmark, Belgien och Frankrike bedrivs tjänstepensionsverksamhet i huvudsak i försäkringsbolagsform I övriga länder i EU bedrivs denna typ av verksamhet utanför försäkringssektorn, i pensionsfonder I Sverige har försäkringsbolagen mer än tre fjärdedelar av marknaden för tjänstepensioner

1. Tjänstepensionsverksamhet i Sverige

2. EU:s regelverk för livförsäkring EU har i praktiken två parallella regelverk för livförsäkringsprodukter som har anknytning till anställning; Tjänstepensionsdirektivet (IORP) och Solvens II-direktivet (Solvens II)

3. Den nuvarande ”svenska modellen” I Sverige har IORP och det nuvarande Livförsäkringsdirektivet (Solvens-I) tillämpats parallellt genom att tjänstepensionsverksamhet har bedrivits: direkt under IORP av pensionsstiftelser enligt lagen om tryggande av pensionsutfästelse (TrL) och av tjänstepensionskassor enligt lagen om understödsföreningar (LUF) och indirekt under IORP - genom en särskild option i IORP - av livförsäkringsföretag som bedriver tjänstepensionsverksamhet enligt försäkringsrörelselagen (FRL)

3. Den nuvarande ”svenska modellen” Solvens I IORP EU Optionen Sverige Pensions-stiftelser och pensions-kassor TrL och LUF Försäkrings-företag med tjänste-pension FRL Övriga försäkringsföretag FRL Källa: Solvens II-utredningen

3. Den nuvarande ”svenska modellen” Tjänstepensionsregleringen under Solvens I Pensions-stiftelser och pensionskassor IORP Försäkrings-företag med tjänstepension IORP-optionen Övriga försäkrings-företag Solvens I Kapitalkrav Värdering skuld Aktsamt Verkligt värde Placeringsregler Kvantitativa regler Källa: Solvens II-utredningen

4. Effekten av Solvens II – om inget görs För försäkringsföretagen Alla försäkringsföretag får samma kapitalkrav (= Solvens II) I praktiken blir reglerna för privat- och tjänstepensionsverksamhet under optionen därigenom så likartade att det knappast är meningsfullt att upprätthålla två regelverk i samma bolag De försäkringsföretag som i dag indirekt tillämpar IORP (genom optionen) kommer därför sannolikt att helt anpassa sig till Solvens II För pensionskassorna Initialt sker ingen förändring för pensionskassorna (= Solvens I) Vid utgången av 2014 upphör dock LUF att gälla Pensionskassorna måste då bli försäkringsföretag (= Solvens II) Effekten av Solvens II blir alltså att de företag som kan tillämpa IORP direkt får ett kapitalkrav (Solvens I), medan de som är försäkringsföretag får ett annat kapitalkrav (Solvens II)

4. Effekten av Solvens II – om inget görs Tjänstepension med nya FRL – om inget görs Solvens II IORP EU Optionen Sverige Pensions-stiftelser Försäkrings-företag med tjänste-pension (inklusive f.d. pensions-kassor) Övriga försäkrings-företag Källa: Solvens II-utredningen

4. Effekten av Solvens II – om inget görs Tjänstepensionsregleringen efter Solvens II – om inget görs Pensions-stiftelser IORP Försäkrings-företag med tjänstepension (inklusive f.d. pensionskassor) IORP-optionen Övriga försäkrings-företag Solvens II Kapitalkrav Solvens I Värdering skuld Aktsamt Verkligt värde Placeringsregler Kvalitativa regler Källa: Solvens II-utredningen

5. Val av regelverk inför framtiden Den uppkomna situationen kan skapa olyckliga konkurrenssnedvridningar mellan svenska och utländska leverantörer.  En översyn av IORP har påbörjats på EU-nivå – klar 2012/13? ”Utredningen har ingen möjlighet att göra en bedömning av vilket regelverk som på kort sikt kommer att vara bäst anpassat till tjänstepensionsverksamhet.” ”Det är emellertid utredningens starka tro att ett regelverk som är skräddarsytt för tjänstepension över tid kommer att vara bäst avpassat till just denna specifika verksamhet.” Solvens II-utredningen anser därför att svenska företag även fortsättningsvis bör ha möjlighet att tillämpa IORP

6. Tjänstepensionsföretag – ett nytt institut Utredningen föreslår att en ny form av institut införs – tjänstepensionsföretag Dessa institut ska få tillhandahålla produkter – förmåner – med anknytning till anställning. Det gäller såväl pensionsprodukter (livförmåner) som andra försäkringsliknandeprodukter som har anknytning till anställning (skadeförmåner), t.ex. sjuk- och olycksförmåner, dödsfallsförmåner och förmåner som faller ut vid upphörande av anställning.

7. ”Optionen” i FRL avskaffas 14/03/2012 7. ”Optionen” i FRL avskaffas ”I praktiken blir reglerna för privat- och tjänstepensionsverksamhet under optionen, efter införandet av Solvens II, så likartade att det inte är meningsfullt att upprätthålla två regelverk i samma bolag.” Möjligheten för försäkringsföretag att bedriva tjänstepensionsverksamhet under optionen i tjänstepensionsdirektivet ska upphöra Tjänstepensionsföretag får inte – annat än i mycket begränsad omfattning och under en övergångsperiod – bedriva privat försäkringsverksamhet utan anknytning till anställning Försäkringsföretag ges dock möjligheten att bedriva såväl tjänstepensionsverksamhet som privat försäkringsverksamhet – men endast inom ramen för Solvens II-regelverket

8. Den nya “svenska modellen” Solvens II IORP EU Sverige Pensionsstiftelser Företag med uteslutande tjänstepension = tjänstepensions-företag Alla övriga = försäkrings-företag Källa: Solvens II-utredningen

8. Den nya “svenska modellen” Tjänstepensionsregleringen i Sverige efter Solvens II Pensionsstiftelser och företag med uteslutande tjänstepension = tjänstepensions-företag IORP IORP-optionen Alla övriga = försäkrings-företag Solvens II Kapitalkrav Solvens I Värdering skuld Aktsamt Verkligt värde Placeringsregler Kvalitativa regler Källa: Solvens II-utredningen

9. Lag om tjänstepensionsrörelse – en ny lag Bestämmelserna för tjänstepensionsinstitut föreslås tas in i en ny lag med samma struktur som FRL: lag om tjänstepensionsrörelse (TPRL) Försäkringsföretag som i dag bedriver bägge typer av verksamhet – och som önskar använda det nya regelverket för sin befintliga tjänstepensionsverksamhet – ges generösa möjligheter att flytta över tjänstepensionsverksamheten till ett separat tjänstepensionsföretag, t.ex. genom delning av företaget eller genom beståndsöverlåtelse För de företag som enbart bedriver tjänstepensionsverksamhet och som vill bli tjänstepensionsföretag föreslås ett enkelt förfarande för byte av tillstånd

10. Tidigt ikraftträdande - anpassning till Solvens II undviks I syfte att möjliggöra för företagen att byta regelverk – och därmed så långt möjligt undvika att företagen först behöver anpassa sig till Solvens II för att därefter åter skifta regelverk – föreslås ett tidigare ikraftträdande för den nya TPRL; 31 mars 2013, dvs. knappt ett år tidigare än ändringarna i FRL till följd av Solvens II

11. Generösa övergångsregler Möjligheterna att övergå mellan försäkrings- respektive tjänstepensionsregleringarna föreslås bli permanenta för att kunna möjliggöra övergångar vid en senare tidpunkt. I samma syfte föreslås en särskild övergångsbestämmelse som möjliggör för de företag som så vill att så långt möjligt tillämpa de nuvarande reglerna under två år.

11. Vad innebär förslaget för: Försäkringsföretag som endast bedriver tjänstepensionsverksamhet Försäkringsföretag (FRL) som i dag uteslutande eller så gott som uteslutande bedriver tjänstepensionsverksamhet ska ha möjlighet att få sitt verksamhetstillstånd för försäkringsrörelse (FRL) omvandlat till ett motsvarande verksamhetstillstånd för tjänstepensionsrörelse (TPRL). I samband med omvandlingen av tillståndet omvandlas försäkringsföretaget (FRL) till ett tjänstepensionsföretag (TPRL).

12. Vad innebär förslaget för: Försäkringsföretag med blandad verksamhet Försäkringsföretag (FRL) som i dag bedriver såväl tjänstepensionsverksamhet som övrig försäkringsrörelse har möjlighet att fortsätta att i försäkringsföretaget (FRL) driva båda verksamheterna – för båda verksamheterna kommer dock att gälla kapitalkraven enligt Solvens II i FRL eller genom delning eller beståndsöverlåtelse dela upp verksamheten i två företag; ett tjänstepensionsföretag som regleras enligt IORP (TPRL) och ett försäkringsföretag som regleras enligt Solvens II (FRL).

13. I blandade företag måste renodling ske För att blandade företag ska kunna utnyttja möjligheten till omvandling måste det i dessa företag först ske en renodling av den verksamhet som företaget får, och vill, bedriva enligt den nya lagen om tjänstepensionsrörelse. Anledningen till att det måste ske en renodling är att tjänstepensionsföretagen inte får bedriva annan verksamhet än tjänstepensionsverksamhet och sådan verksamhet som är föranledd av tjänstepensionsverksamheten

14. Metoder för renodling av verksamheten Utredningen gör bedömningen att en sådan renodling kan uppnås genom beståndsöverlåtelse eller delning

15. Renodling genom beståndsöverlåtelse För det första kan samtliga företagsformer renodla verksamheten genom beståndsöverlåtelser En beståndsöverlåtelse kan antingen avse det bestånd som ska lyda under den nya lagen om tjänstepensionsrörelse (TPRL) eller det bestånd som ska falla under försäkringsrörelseregleringen (FRL) Förvärvande företag måste vara ett försäkringsföretag eller ett tjänstepensionsföretag.

15. Renodling genom beståndsöverlåtelse Försäkringsföretag Tjänstepensionsföretag Tjänste- pensions-försäkring Tjänste- pensions-förmån Övrig pensions- försäkring Bestånds- överlåtelse

16. Renodling genom delning För det andra kan försäkringsaktiebolag använda sig av institutet delning. En delning kan ske genom fission: det överlåtande bolagets samtliga tillgångar och skulder övertas av två eller flera andra bolag, varvid det överlåtande bolaget upplöses utan likvidation. genom avknoppning: en del av det överlåtande bolagets tillgångar och skulder övertas av ett eller flera andra bolag, utan att det överlåtande bolaget upplöses.   Övertagande bolag kan vara ett redan bildat aktiebolag, eller ett aktiebolag som bildas genom delningen. Aktiebolaget måste vara – eller vid delningen bli - ett försäkringsföretag eller ett tjänstepensionsföretag.

16. Renodling genom delning Fission Avknoppning Tjänste- pensions-försäkring Övrig pensions- försäkring Tjänste- pensions-försäkring Övrig pensions- försäkring Försäkrings- företag Tjänstepensions- företag Försäkrings- företag Tjänstepensions- företag

17. (Hur länge) håller den ”svenska modellen”? EU och CEA är inte att lita på: The European Commission: a "level-playing field" between insurers and pension funds “The European Commission has laid out its intention to create a "level-playing field" between insurers and pension funds, which would create a new directive "inspired" by Pillar I of Solvency II.” Insurers ‘campaigning’ for Solvency II rules for schemes “The CEA strongly supports the application of the same risks, same rules, same capital‛ principle to all financial institutions, including IORPs, providing occupational pension products. The Solvency II principles as agreed in the Solvency II Framework Directive follow a risk-based approach and create a sound prudential regime. These principles should serve as the basis for regulating all financial institutions providing occupational pension products”

17. (Hur länge) håller den ”svenska modellen”? Inte ens i Sverige verkar stödet helhjärtat Svensk Försäkring stöttar CEA:s linje! “… it is equally important that we follow a "same risks - same rules" approach. In our view, our main interest should be to ensure that where the activities of IORPs and insurance companies cover the same risks, the same rules should apply. Otherwise the risk of regulatory arbitrage is clear.” Och Finansinspektionen uttalar ett förtäckt hot ”Rörelsekraven enligt tjänstepensionsrörelselagen kommer huvudsakligen att vara enklare än kraven enligt den Solvens 2-anpassade försäkringsrörelselagen. Därmed skulle det kunna uppstå en risk för regelarbitrage genom att privat försäkring av olika skäl skulle kunna tecknas som tjänstepensionsförmåner istället. Finansinspektionen anser att det är angeläget att utreda risken för sådant regelarbitrage och eventuella konsekvenser för effektiviteten i Solvens 2- regleringen”