Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Exempel på målmarknadsparametrar/ målgruppsparametrar

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Exempel på målmarknadsparametrar/ målgruppsparametrar"— Presentationens avskrift:

1 Exempel på målmarknadsparametrar/ målgruppsparametrar
Försäkring med sparande Detta är exempel och de är inte för någon part på marknaden att anse som en riktlinje eller liknande. Var och en på marknaden tar eget ansvar för att välja hur försäkringsprodukter skall definieras och vilka målmarknadsparametrar respektive försäkringsprodukt skall ha samt att följa reglerna om produkttillsyn och annat under IDD. SFM och/eller annan som medverkat i att ta fram dessa exempel har inget ansvar för om exemplen är korrekta och tar inget ansvar för tillämpning eller ej.

2 Produkter Produkter enligt "Förberedande riktlinjer om försäkringsföretagens och försäkringsdistributörernas system för produkttillsyn och styrning" definieras som: Med produkter avses de skadeförsäkringsklasser och livförsäkringsklasser som förtecknas i bilagorna I och II till Solvens II. Införlivat i 2 kap. 12 § FRL Tillstånd för direkt livförsäkringsrörelse ska avse en eller flera av följande försäkringsklasser eller risk som hänför sig till en sådan klass:– I. a) försäkring där utbetalning av försäkringsbelopp (engångsbelopp eller periodiska utbetalningar) är beroende av en persons eller flera personers liv, dock inte försäkringar enligt klass III, – I. b) försäkring som meddelas som tillägg till försäkring enligt klass I a, – II. a) försäkring som utfaller vid giftermål, – II. b) försäkring som utfaller vid födelse, – III. försäkring som avses i klasserna I a, II a och II b som är anknuten till fonder vilka förvaltas av den som har rätt att driva fondverksamhet enligt lagen (2004:46) om värdepappersfonder eller till specialfonder vilka förvaltas av den som har rätt att förvalta specialfonder enligt lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder (fondförsäkring), och – IV. sjukförsäkring och olycksfallsförsäkring som gäller för längre tid än fem år, under obestämd tid eller till dess den försäkrade uppnått en viss ålder och som inte får sägas upp av försäkringsföretaget eller får sägas upp bara under särskilda förhållanden som anges i försäkringsavtalet. Vi utgår i exemplen på målmarknadsparametrar från produkterna: Fondförsäkring Depåförsäkring Traditionellt förvaltad försäkring Individuellt tecknad försäkring eller tjänstepension? Exempel på målmarknadsparametrar för individuellt tecknad försäkring med sparande framgår på sid 2. Om det är fråga om tjänstepension kan exempelvis målmarknadsparametrarna ”inom kollektivavtal” och ”utom kollektivavtal” användas. Sedan, för respektive anställd, när så är möjligt, gå vidare till sidan 2 i detta dokumentet för målmarknadsparametrar vid anställds eventuella val av produkt.

3 Målmarknadsparametrar för sparprodukter - BAS
Målmarknad sparprodukter Krav och Behov Spara till pension Spara långsiktigt Buffertsparande Spara kortsiktigt Kunskap/ Förståelse givet ingen rådgivning Ingen kunskap Någon kunskap Medel kunskap Stor kunskap Finansiell situation Inget eller otillräckligt buffertsparande Tillräckligt buffertsparande Riskvilja Ingen risk Låg risk Medelrisk Hög risk Investerings-horisont Sparande < 5 år Sparande > 5 år Sparande >10 år Ålder < 18 år 18 – 65 år 65 – 90 år > 90 år Sysselsättning Juridisk person Företagare Anställd F.d. Anställd Studerar Pensionerad Arbetslös Finansiella/ icke-finansiella syften Optimera avkastning givet viss risknivå Hållbara investeringar Distribution Kan tecknas utan passande- och/eller lämplighetsbedömning Kan tecknas efter passandebedömning Krav på rådgivning innan tecknande av produkt


Ladda ner ppt "Exempel på målmarknadsparametrar/ målgruppsparametrar"

Liknande presentationer


Google-annonser