PRESENTATION GR MÖTET 28 JUNI 2007 ROBERT HÖGHIELM

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lärcentra- strategiska noder Dagens sanning eller morgondagens utopi? Projekt som finansieras av.
Skola och arbetsliv i samverkan
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Kartläggning av lärande på arbetsplats
Skola-Arbetsliv Programråd
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Studierektor/universitetsadjunkt
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Centrala innehåll och kunskapskrav
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Christina Jansson
Lärande på arbetsplats =inlärning i arbetet i Finland.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Kompetensförsörjningen lyft idag som en av de viktigaste faktorerna för tillväxt: •Att svårigheten att rekrytera kompetent personal är ett av de främsta.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Centrala innehåll och kunskapskrav
Integration och mångfald –
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
Vård- och omsorgs-(college)
Lärlingsutbildning ”-Nu höjer vi yrkesutbildningarnas kvalitet. Att eleverna utbildas på arbetsplatserna ger duktiga yrkesarbetare med moderna kunskaper.”
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Välkommen till ESF:s seminarium
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Vuxenutbildningens roll i kompetensförsörjning för Tjörns arbetsliv Diskussion
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Gymnasial lärlingsutbildning. Eleven Möjligt att välja andra yrkesutbildningar är hemortens gymnasium erbjuder. Möjligheter till anställning efter avslutad.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
Dubbelt så bra Arbetsplatslärande och en lärande organisation 2013.
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Eller som den allmänt kallas Serviceassistentutbildningen Funktionshindrades rätt till arbete 1 Projektets namn.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Yhmyndigheten.se. Några av Yh-myndighetens uppdrag Besluta om vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan Besluta om statligt stöd till dessa utbildningar.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÖNKÖPINGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Programmet för livslångt lärande Nya möjligheter till europeiskt samarbete och utveckling för utbildningssektorn.
Leonardo da Vinci Det europeiska samarbetet inom yrkesutbildning och kompetens- utveckling.
Skövdemodellen Tillsammans skapar vi vägar till arbete
From Great To Excellent
Modell för bättre matchning mellan utbud och efterfrågan
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Fokus Yrkesutbildning VO
Arbetsplatsförlagt lärande
Tidigare granskningar
Presentationens avskrift:

PRESENTATION GR MÖTET 28 JUNI 2007 ROBERT HÖGHIELM

BEHOVET AV ATT UPPKVALIFICERA EUROPAS ARBETSKRAFT 75 MILLIONER AV EUROPAS ARBETSKRAFT HAR MYCKET LÅGA FÄRDIGHETER, EN TREDJEDEL AV ARBETSKRAFTEN CEDEFOP GÖR I EN ANALYS FRÅN 2004 ATT SÅ MYCKET SOM 50% AV NYA ARBETSTILLFÄLLEN 2010 KRÄVER POST GYMNASIAL UTBILDNING ENDAST 15% AV NYA ARBETSTILLFÄLLEN KOMMER ATT KRÄVA LÄGRE UTBILDNING ÄN MOTSVARANDE GYMNASIAL UTBILDNING

EN FRÅGA OM ATT VÄLJA STRATEGI I STORBRITTANIEN SATSAR MAN SEDAN 2002 PÅ ATT IMPLEMENTERA VQ (VOCATIONAL QUALIFICATION) PROBLEMET MAN INTE LYCKATS LÖSA ÄR HUR UTBILDNINGSSYSTEMET TILLRÄCKLIGT SNABBT SKALL SVARA PÅ FÖRÄNDRADE KVALIFIKATIONSKRAV I ARBETSLIVET I TYSKLAND GÅR MAN EN ANNAN VÄG: MAN HAR ETT ADMINISTRATIVT SYSTEM SOM ÄR INRIKTAT PÅ ATT UPPRÄTTHÅLLA KONTAKTEN UTBILDNINGSANORDNARE AV YRKESUTBILDNING OCH ARBETSLIV PROBLEMET ÄR ATT DESSA TVÅ OMRÅDEN ORGANISATORISKT I ALLT FÖR STOR UTSTRÄCKNING ÄR SKILDA FRÅN VARANDRA VAD GÖR VI I SVERIGE?

PEOPLE Partnerskap för lika möjligheter och livslångt lärande Fas II genomförande juli juni2005

Verkstadsföretag 125 anställda Vallviks Bruk Massafabrik 200 anställda Hälsingekusten INSECO Logistikföretag 16 anställda Arbetsförmedlingen CFL/Söderhamns kommun Centrum för flexibelt lärande Kommunala vuxenutbildningen i Söderhamn Verkstadsföretag 8 anställda Söderhamn Eriksson

96% har gått från arbetslöshet till någon form av anställning relationer skapas mellan aktörerna uthållig lösning: - processtekniska programmet fortsatte 1 år - växla upp till KY kompetensutveckling för lärare Söderhamnsrapporten ”Yrkesbaserat lärande” (2005) Resultat

BEHANDLAT TEORI (KODIFIERAD KUNSKAP) SKILT FRÅN PRAKTIK (SITUERAT OCH TYST KUNSKAP) Historiskt har de flesta läroplaner för yrkesutbildning…

KUNSKAPSPROBLEMATIKEN TRADITIONELL GYMNASIAL YRKESUTBILDNING: ÄR BASERAD PÅ SKOLANS KRAV I GRUNDEN FINNS EN ADDITIV SYN PÅ KUNSKAP ÄR SPLITTRAD I TIMPLANER OCH ÄMNEN EN PASSIV LÄRANDEPROCESS ÄR FRAMTRÄDANDE LÄROPLANENS SEKVENSERING ÄR BASERAD PÅ KOMPLEXITETSPRINCIPEN MED BETYDELSEN FRÅN ENKELT TILL KOMPLEXT

ARBETSFÖRLAGT LÄRANDE HAR ETT INBYGGT SKOLPERSPEKTIV: HUR OCH VAR SKALL ARBETSLIVET PASSAS IN I SKOLANS TEORETISKA KURSER?

LÄRANDEPROCESSEN SES SOM EN PROCESS AV DELTAGANDE. BETONAR EN SUCCESSIV “INSKOLNING” TILL YRKETS PRAKTIKGEMENSKAP INTE NÅGOT YRKE KAN TILLÄGNAS GENOM ENDAST TEORETISKA UTGÅNGSPUNKTER ELLER GENOM EN DEDUKTIV METOD BASERAD PÅ TEORI, METOD, OBSERVATIONER OCH PRAKTIK Alternativet

SYFTET MED PROJEKTET ”EN NY YRKESUTBILDNING”: Att åstadkomma ett paradigmatiskt skifte rörande hur landets yrkesinriktade gymnasiala utbildningar skall organiseras och genomföras

Norra Västerbotten Hälsingland Dalarna Järfälla Västra Götaland Kalmar län Totalt 28 kommuner

Arbetssätt Lärare, skolledare, handledare, företagare Lokala och regionala politiker och tjänstemän Rikspolitiker och tjänstemän Seminarium Lokala – regionala exempel Seminarium Lokalt planeringsarbete Spridning via hemsidan Seminarium Lokala – regionala exempel Konferenser, möten, seminarier mm

YRKESKULTUR YRKESPRAXIS YRKESKUNSKAP YRKETS BESTÅNDSDELAR LÄRSTÄLLE (lärande i olika miljöer) På arbetsplatsen i produktionen Genom att delta i produktionen Alla former av kunskap Arbetsplatsen Undervisning i Skolliknande sammanhang Uförande av yrkes- arbete bestämmer när teorin skall behandlas

Yrkesutövningen bestämmer när teorin kommer in Det är ej fråga om lärlingsutbildning Traditionell lärlingsutbildning medger ej att lärlingen kritiskt granskar och ifrågasätter mäster YBL konceptet:

ELEVERNA TILLBRINGAR MER ÄN HÄLFTEN AV TIDEN I ARBETSLIVET SKOLORNA MÅSTE ANPASSA SIG TILL YRKESUTÖVNINGEN TEORIINSLAGEN FÖLJER OLIKA CYKLER SOM VARIERAR BEROENDE PÅ DEN STUDERANDES BEHOV SKOLVERKSAMHETEN BLIR INRIKTAD PÅ VAD SOM EFTERFRÅGAS INTE PRIMÄRT VAD SOM STÅR I LÄROPLANEN YBL innebär således följande:

SKOLANS MILJÖ KAN BETRAKTAS SOM BÄRARE AV EN SKOLKULTUR MED EN EGEN PRAKTIK DENNA PRAKTIK ÄR SKILD FRÅN PRAKTIKER SOM UTÖVAS I ANDRA MILJÖER ARBETSLIVET I SIN TUR HAR SIN/SINA KULTURER SOM KAN VÄXLA MEN SOM ÄR SKILT FRÅN SKOLANS Var finns problemet?

ARBETSPLATSEN GER MÖJLIGHET ATT FÖRVÄRVA FÄRDIGHETER, (SITUERAD KUNSKAP) REFELEKTION ÖVER PRAKTIKEN TEORI SOM TILLÄMPAS PÅ PRAKTIKEN (KODIEFERAD KUNSKAP) PROGRESSIONISTISK ANSATS TEX INOM ÄMNET KEMI: ATT BÖRJA MED SVAVELFÖRENINGAR OCH SLUTA MED PLASTER Att passera olika gränssnitt

TVÅ OLIKA LOGIKER: PERIFERI CENTRUM ( Här finns mäster) SKOLÄMNE 1 SKOLÄMNE 2 YRKESLIVET OCH DESS KULTUR Relationen mellan de två kulturerna SKOLAN OCH DESS KULTUR

SAMMANFÖRA DESSA KULTURER ORGANISERA UTBILDNINGEN SÅ ATT DE TVÅ KULTURERNA KAN KOMMUNICERA MED VARANDRA Konsekvenser för yrkesprogrammen?

FINNS DET NÅGOT ÖVERGRIPANDE PROBLEM MED YBL? DET PEDAGOGISKA ARBETSSÄTTET BYGGER PÅ SITUERAT LÄRANDE YBL INNEBÄR SÅLEDES ATT YRKESVERKSAMHETEN STYR NÄR TEORI/TEORETISKA ÄMNEN KOMMER IN ELEVEN MÅSTE FÖRSTÅ SKILLNADEN MELLAN SITUERAD KUNSKAP OCH KODIFIERAD KUNSKAP SITUERAT LÄRANDE PÅ EN ARBETSPLATS KAN INNEBÄRA ATT ELEVEN ENDAST MÖTER ENKLA PROBLEM INOM YRKET OCH SÄLLAN ELLER ALDRIG MER KOMPLEXA DET RÄCKER SÅLEDES INTE MED KOGNITIVT LÄRLINGSSKAP LÖSNINGEN ÄR ATT KOPPLINGEN TILL LÄROPLANEN ÄR TYDLIG DÄR YRKETS KOMPLEXA INSLAG BETONAS

VAD KAN SVERIGE BIDRA MED? U.K. ARBETAR MED CENTRALA VQ TYSKLAND HAR EN ADMINISTRATIV LÖSNING SOM GÖR ATT KOMMUNIKATIONEN UTBILDNINGSANORDNARE AV YRKESUTBILDNINGAR OCH ARBETSLIV KAN BLI FÖR KOMPLEX SVERIGE KAN VISA PÅ EN TÄNKBAR MODELL SOM BETONAR DET LOKALA OCH REGIONALA VILKET INNEBÄR ETT MYCKET NÄRA SAMARBETE MELLAN UTBILDNINGSANORDNARE OCH ARBETSLIV (EJ BRANSCH) VARJE REGION ANALYSERAR DE KOMPETENSBEHOV SOM FINNS VILKET STYR SATSNINGEN PÅ DEN LOKALA YRKESUTBILDNINGEN VILKET FÖRUTSÄTTER ETT YBL LIKNANDE PEDAGOGISKT ARBETSSÄTT BONUS BLIR ETT INCITAMENT FÖR REGIONAL UTVECKLING