Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
BRUK En introduktion.
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Redovisning av uppdrag ang
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Systematiskt kvalitetsarbete
”Life is what happens to you while you are busy making other plans”
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Språklig medvetenhet.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Agneta Kristensson
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Uppföljning och utvärdering
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ansvar gentemot vem/vilka?
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur? Kvalitetsarbete i ett sammanhang – varför? JH Kvalitetsarbetets innehåll och metod – vad? CH Kvalitetsarbete som process och kommunikation – hur? JH

Kvalitetsbegreppet en viktig utgångspunkt för kvalitetsarbetet inom skolväsendet Kvalitet = egenskap eller beskaffenhet (NE) Kvalitet = Varan eller tjänsten svarar mot eller t o m överträffar kundens förväntningar (jfr definitioner i näringslivet, SIQ) Kvalitet = Hur väl målen uppnås och regelverket följs (jfr Skolverket)

Kvalitetsbegreppet – en ”semantisk magnet” Kvalitetsbegreppet i pedagogiska sammanhang ovanligt före 1990-talet Kvalitetsredovisning ”dyker upp” i mitten av 1990-talet (Skr 1996/97:112) Kvalitet på Google: 20 600 000 träffar Kvalitetsredovisning: 195 000 träffar

Varför kvalitetsredovisning? Brister i kommunernas uppföljning och utvärdering enligt Skolverket ”Marknadsorientering”, konkurrens Förtydliga läroplanernas krav på lokal utvärdering Vad bidrar verksamheten till ur pedagogiska och demokratiska perspektiv? Förskola och fritidshem undantagna 1997-2005 i nationella bestämmelser

Olika syften – olika perspektiv! Kvalitetsredovisningens syfte enligt SFS 1997:702 Främja kvalitetsarbete Bidra till att förverkliga nationella mål Ge information Ett utvecklingsperspektiv/ pedagogiskt perspektiv? Ett styrningsperspektiv? Ett demokratiskt perspektiv?

Eventuella kommande förändringar för kvalitetsarbetet Vad gäller idag? Skolplan (Kommun) Arbetsplan (Skola) Kvalitetsredovisning (Alla) ”Kontinuerlig uppföljning och utvärdering” Krav på skolplan och arbetsplan avskaffas MEN krav på att systematiskt planera, följa upp och utveckla verksamheten. Krav på obligatorisk kvalitetsredovisning avskaffas MEN krav på att det systematiska kvalitetsarbetet ska dokumenteras. (Jfr Skollagsberedningen, Ds 2009:25)

KVALITETSARBETE M R Å A B I Skollagen Läroplaner Programmål Kursplaner tolkas, konkretiseras, formuleras, förankras M I relation till målen R Å Konkreta med effekter när? Vem? Utifrån systematisk uppf/utv kvan. & kval. jämförelser & skillnader A B Insatser ”…som bedöms ha haft betydelse för resultaten.” resurser konkreta arbetsinsatser på olika nivåer Kriterier för Måluppfyllelse Vilken ”måttstock” bör användas? I hur hög grad har målen nåtts? Varje mål + helhetsbedömning I Samband reflektera förklara Varför? Realistiska insatser? Rimliga mål?

Bedömning av måluppfyllelse Insatser Åtgärder Medel Begrepp Kvalitet Måluppfyllelse Strävansmål Uppnåendemål Riktlinjer Krav Resultat Analys Uppföljning Utvärdering Bedömning av måluppfyllelse Insatser Åtgärder Medel

Kvalitetsarbete som process och kommunikation Systematiskt kvalitetsarbete innefattar dialog, arbete och dokumentation kring: Mål Uppföljning och utvärdering Analys, bedömning, åtgärder Kvalitetsredovisning

Kvalitetsarbete som process och kommunikation Vad krävs för att detta ska fungera? Att ge ansvar till enskilda personer och/eller grupper Att medvetet låta olika intressenter med olika perspektiv medverka i kvalitetsarbetet Att använda särskilda rutiner för kommunikation runt kvalitetsredovisningen Att utgå från kvalitetsområden/mål och/eller utvärderingsmetoder (jfr Kvalitetsarbete i förskola och skola, MSU, 2007)

STRATEGISK KOMMUNIKATIV Kvalitetsarbete som process och kommu-nikation – lärande och delaktighet som mål! Några begreppsliga redskap för analys av bevekelsegrunderna för styrning i riktning mot delaktighet/lärande: STRATEGISK KOMMUNIKATIV Instrumentell - Reflexiv Distans - Närhet Differentierad - Integrerad Teknokratisk - Förståelseorienterad Jfr Håkansson, (2006). Lärande mellan policy och praktik. Kontextuella villkor för skolans reformarbete.

Kvalitetsarbetet för Språk, läs och skriv i era kommuner - Vilka syften/mål finns? - I vilken riktning leder dessa? (jfr begreppen) - Vilka aktiviteter pågår och planeras? - På vilket sätt främjas delaktighet och lärande genom dessa? - Hur utvärderas detta? - Vem berörs av resultaten?