Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Utifrån entreprenöriellt lärande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Klagshamns rektorsområde
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Syftet med en personlig handlingsplan
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
Mötesstruktur.
The big 5 1.
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
Bedömning.
Mitt fritids – rutiner och kompisar
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
Läroplansnätverk förskola
Kunskapskrav och matriser
Rudbeck - en utvecklingsresa
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Utmaningar i arbetet med BfL
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Att lära sig att analysera
Göran Svanelid.
Diskussionstillfälle 4
Världskrigens tid, en mörk tid.
Vilka är vi och vem är jag?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Elev loggbok.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Svenska – skriva berättelser
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall Personlig handlingsplan Big 5 Att involvera eleverna Välkomna!

Handlingsplan Beskriv vad du ska införa i din undervisning och vilken förändring tänker du att detta ska ge Beskriv vad du ska göra mindre av, vad du skall göra annorlunda eller helt sluta att göra i din undervisning.

Loggbok???????? För att systematiskt följa utvecklingen Jag tänker pröva ”no hands up” Första lektionen fick eleverna föra dialog 4 o 4, sedan helkassdialog, hög ljudvolym, hög elevaktivitet, rörigt, måste förklara tydligar om varför När jag tar frågor ur elevernas livsvärld blir det större intresse. Svårt med öppna o utvecklande frågor, upptäcker elever jag tidigare knappt sett, funkar bättre nu när alla vet hur det går till. När jag jobbar med fakta och begrepp så är det handuppräckning Märker att eleverna är mer förberedda och blir mer engagerade

Syfte Kollegiala samtal Detta har jag prövat Detta hände med eleverna Mina slutsatser och lärdomar Så här tänker jag gå vidare

Samtalsledarens uppgift Kollegiala samtal Samtalsledarens uppgift Upprätta spelregler, hur fördelas tid, frågor?, vem dokumenterar Samma ställe i processen Föra tillbaka med varsam hand Leda sökandet efter mönster ”Bråka” med slutsatserna. Kan man tänka på något annat sätt!

Kollegiesamtal Utse samtalsledare Utse dokumentatör Alla deltar i samtalet

Spelregler Ska vi ta detta har vi prövat och vad som hände med barnen samtidigt? Ska vi ta frågorna efter att vare peson berättat Hur många min behöver för varje person, max….. Hur många minuter för frågor, max……. Slutsatser och lärdomar hur lång tid? Nästa steg hur lång tid? Se över dokumentationen tillsammans, är det detta som vi sagt? Fanns det några svårigheter i processen

Erfarenheter från Borås Förklara för eleverna, varför gör jag så här Håll i, håll ut, håll kvar Samtalsgrupperna är den viktigaste funktionen för att göra det möjligt att utveckla nya vanor

Erfarenheter 6-8 stycken Ca 1 timme 30 minuter Håll fokus

Boråsmodellen för samtal, 75 min Introduktion och rutinärenden 5 min Så här har jag gjort-så här går det 35 min Det här har jag lärt mig, slutsatser och lärdomar 15 min Personlig handlingsplan, berätta varför 15 min Vad gav mötet? Gruppreflektion eller samtalsreflektör 5 min Det här har jag lärt mig????????? Fördjupande frågor??????????? Hur skapa förståelse?

http://www.youtube.com/watch?v=D7XpUqNnKtI&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=ULdghJ9-w5w

Big 5 Göran Svanelid Analysförmåga: Beskriva orsaker och konsekvenser. Föreslå lösningar. Förklara och påvisa samband. Jämföra: likheter och skillnader, för och nackdelar. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Kommunikativ förmåga: Samtala. Diskutera. Motivera. Presentera. Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera och redovisa. Metakognitiv förmåga: Tolka. Värdera. Ha omdömen om. Reflektera. Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang. Avgöra rimligheten. Välja mellan olika strategier. Pröva och ompröva. Förmåga att hantera information: Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet. Begreppslig förmåga: Förstå innebörden av begreppen. Relatera begreppen till varandra. Använda begreppen i olika/nya sammanhang.

Verktyg modeller metoder No hands up, flera varianter GPS-metoden Two stars and a wish Göteborgmetoden Exit tickets Gensvarsmodellen Trafikljusmetoden Att använda formativ bedömning Anlignment Matriser Checklistor Elevexempel Diagnostiska frågor Att spara i portföljer On the fly assessment Men/och Självbedömning Inga poäng, inga betyg på prov Kamratbedömning Fylliga o konkreta råd Görande till lärande återkoppling Ta tillbaka och gör om The flipped classroom 3-2-1 Måldialog Formativ cykel Essential questions One minute response Muddiest point Names in a hat