MORIA: David Hume.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

”Jag är vinden som blåser”
BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Livsåskådning och religion
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Deduktion och induktion ”Välgrundade” vetenskapliga (slut)satser förutsätter giltiga eller åtminstone trovärdiga slutledningar.
Att skriva en argumenterande text
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Vetenskaplig Metod.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Högtidstal Retorik.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
Estetiska omdömen Föreläsning 4
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Varför tror människor.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Allas älskling. Han har tolkats som försvarandes ett otal olika positioner. Normativa pos: utilitarist/dygdetiker; metaetik: expressivist, subjektivist,
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vad är du för typ av person?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Semantik Orden och deras betydelse (Sema = tecken på grekiska)
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Kunskap 2 Egna upplevelser
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
MORIA: Immanuel Kant.
Diskutera denna hamburgare som om du vore Platon.
Etik Moral Filosofi.
MORIA: Medeltiden. Medeltiden (ca 400 – ca 1500 Teodicéproblemet Naturrätt Moralens natur (Dygder, plikter, sinnelag) Fri vilja.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Kommunikation OL108A.
Skriva noveller.
Dygdeetikens frågor Vilken karaktär bör jag ha? Vilket slags människa bör jag vara? Hur bör jag leva?
MORIA: Frihet och utlitarism
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
MORIA: Nietzsche. Nietzsche ( ) Slavmoral och Herremoral Resentment, samvete och skuld Det genetiska felslutet (Gud är död.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
MORIA: Nietzsche. Nietzsche ( ) Slavmoral och Herremoral Resentment, samvete och skuld Det genetiska felslutet Gud är död.
Sokrates ( f.kr) Sokrates är språkröret i de flesta av Platons dialoger Platons tidiga dialoger är sannolikt främst ett uttryck för Sokrates filosofi.
Vetenskap & Religion.
Samhällets ojämlikhet
Identitet Vad formar oss till oss?.
Stoicism Epikureism MORIA: Senantiken. Hellenism (323 f.kr – kristendomen) Det goda livet Döden Fri vilja.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
1 Semantik – introduktion Semantik = läran om mening Tvärvetenskapligt filosofi lingvistik psykologi AI Lingvistik motsägelser mångtydighet metaforer Filosofi.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Socialpsykologi.
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
Normativa moralteorier är abstrakta strukturer som klassificerar människor, handlingar och utfall (sakförhållanden) i värdetermer, och framställer ett.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Vetenskap & Religion.
Och hur ska man göra rätt?
Frågor om kunskap och existens
Presentationens avskrift:

MORIA: David Hume

David Hume (1711-1776) Epistemologi (kunskapsteori) Vetenskapsbegränsningar: kausalitet och induktion Moralpsykologi Handlingsteori Humes lag

Lite empiristisk epistemologi Kunskap får vi via sinnesintryck Perceptioner sensations – impressions Reflection – ideas Skillnaden består i de olikas livlighet Simple – complex ideas Förklarar fantasi

Relationer mellan idéer Kausalitet (orsak-verkan) Knappen och lampan Likhet Älgen och älgen Älgen – rådjuret - hjorten Beröring (fysisk/associativ? Närhet) Boken på bordet, vardagsrummet och köket Våra trosföreställningar kommer sig av att vi kopplar ihop idéer Om jag trycker på knappen tänds lyset

Induktionsproblemet Deduktion – dra logiska slutsatser från premisser (logik. Matematik) Induktion – dra generella slutsatser på basis av sinnesintryck Alla svanar är vita Evidens: alla svanar som iakttagits har varit vita Svanar som man inte iakttagit? Vi kan inte dra generella slutsatser på basis av sinneserfarenhet Naturvetenskapen är inte säker

Kausalitet Vi kan inte observera kausalitet i världen Ex biljardbollarna Det enda vi kan se är att A kommer före B Det finns inget sätt att deducera fram att B alltid kommer efter A Det vi observerar är A kommer för B i tiden Detta händer gång på gång (likhet, induktion) Slutsats: 1) kausalitet finns inte eller 2) kausalitet är ett associativt tillstånd  Mer problem för naturvetenskapen

Personlig identitet Förnekar att det finns något sådant som ett jag När Hume introspekterar hittar han passioner, intryck, idéer osv som avlöser varandra i en ständig ström Inget av detta är ett jag utan ett flöde av perceptioner Alltså finns det inget jag? (Hume, biljard och öl)

Passionerna Känslor: kärlek, hat, ömhet, längtan, avsky, önskningar Passioner kan inte vara sanna eller falska. De är inga kopior och refererar inte bortanför sig själva Upplevelsen av känslor Värderande - Har antingen en positiv eller negativ komponent Upplevs som våldsamma – lugna Passioner ger vårt handlande mål

Förnuftets roll: passionernas slav Förnuftet utforskar idéer och relationer mellan idéer. Dessa kluster kan vara sanna eller falska (i kraft av att de refererar till något utanför) De har kognitivt innehåll Passioner kan inte vara sanna eller falska Passioner kan motivera oss det kan inte idéer Ex. en stol framför mig Förnuftet kan inte tala om för oss vad våra mål är utan endast hur vi bäst når dessa mål

Förnuftet kan kritisera känslorna? ” Tis not contrary to reason to prefer the destruction of the whole world to the scratching of my finger” Två typer av förnuftig kritik kan riktas mot passionerna: En passion kan ha väckts på felaktiga grunder Ex. En person har inte förolämpat dig En passion kan felaktigt tros vara instrumentell till en annan Ex. Det finns inte glass i frysen

Humes motivationsteori Förklarar alla handlingar Önskan Trosföreställning Motivation  Handling (om ingen annan motivation är starkare eller man är fysiskt hindrad) Kalle vill ha glass Det finns glass i frysen Kalle är motiverad att gå till frysen  Kalle går till frysen

Humes lag: är/bör klyftan Ett normativt påstående kan inte härledas från ett deskriptivt Om Lisa slår Kalle med hammaren kommer Kalle få ont Det är fel att orsaka någon annan smärta Alltså: Lisa bör inte slå Kalle med hammaren Alla eftersträvar lycka Alltså är lycka det högsta goda och något vi bör eftersträva Kvinnor är sämre på matematik, alltså… (Är Humes lag en logisk tes? Metafysisk? Epistemologisk?)

Moralisk kunskap Kunskap = sann berättigad tro Sanning finns enbart inom förnuftets domän: idéer och deras relationer (representation) Vi kan inte observera några moraliska idéer med våra sinnen (se, höra, lukta, känna, smaka) De relationer vi kan upptäcka kan också råda mellan icke- moraliska agenter som stenar och träd Ex. föräldramord Alltså kan inte förnuftet (ensamt) ge oss moralisk kunskap

Moraliska omdömen Vi reagerar känslomässigt på olika perceptioner (sakförhållanden) Våra reaktioner kan vara positiva eller negativa Moraliska omdömen skiljer sig från andra känsloomdömen: Opartiska – ”common to all of mankind” – alla ska fälla omdömet Universella – ”extend to all of mankind” – alla ska dömas efter omdömet (Tredje krav: universal benevolence?) Förutsatt: moralisk internalism: moraliska omdömen är motiverande i sig själva

Moralens praktiska natur Det finns en nära koppling mellan moral och motivation/handling Preskriptioner: Att säga att något är rätt verkar vara ett sätt att utfärda en uppmaning (det är fel att stjäla = stjäl inte!) Motivation: Om någon säger att det är rätt att skänka pengar till Röda Korset, men inte gör det så verkar det vara på sin plats att ifrågasätta talarens ärlighet. Känslor: Om någon gör något vi anser vara orätt blir vi arga och upprörda. När vi själva gör något vi anser orätt känner vi skuld.

Grunden för de sociala dygderna De sociala dygderna har gemensamt att de syftar till ett större allmänt välmående för andra människor eller människoarten som helhet Rotat i egenintresse? Beundrar dygden hos människor vi inte har glädje av. Avlägsna eller döda personer Rotat i altruism? Verkar rimligt med tanke på dygdernas karaktär (Sympati hos Hume)

The moral problem (Smith 1994) Moralisk internalism: moraliska omdömen är motiverande Humes motivationteori: trosförestllningar är inte motiverande Kognitivism: Moraliska omdömen är trosföreställningar (sanna/falska) Dessa tre är oförenliga! Invändningar: Moralisk externalism: MO är inte med nödvändighet motiverande (Finns det människor som har moraliska åsikter men som inte är motiverade? Anti-humeansk motivationsteori: andra medvetandetillstånd än känslor som motiverar

Några av Humes moralfilosofiska avtryck Humes motivationsteori Humes Lag Ett argument för icke-kognitivism (att moraliska uppfattningar inte är trosuppfattningar) En beskrivning av det instrumentella förnuftet