Landstingsstyrelsens förvaltning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Grävningstillstånd –webbtjänst för samverkan i Stockholm
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
Det händer inte … Det händer inte mig….
Politisk Samverkansgrupp
Kriskommunikation i praktiken Sveriges informationsförening
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
ORGANISERING AV LANDSTINGETS ARBETE MED FN:S KONVENTION OM BARNETS RÄTTIGHETER  Politiskt ansvarar Landstingsstyrelsen för uppdrag och beslut kring frågor.
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Kommunikationsplanens delar
Landstingsstyrelsens förvaltning
Regional katastrofmedicinsk plan
En presentation av enheten
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Problem finns… Kriser uppstår om man struntar i problemen och medier eller andra får tag i dem Alltid fredag eftermiddag… Några råd om krisförebyggande.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
USam Huvudsyfte: Ge större möjlighet till effektivare samverkan genom att skapa en samlad lägesbild USam ska tidigt säkerställa att samverkan sker mellan.
Chefskommunikation i Västra Götalandsregionen
Uppgift inför införandearbete.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Information & kommunikation
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad? Varför? Stabens delar.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Regionalt råd – Hooks Herrgård Stabsuppbyggnad och avveckling.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Katastrofmedicinsk beredskap Stockholms läns landsting
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Trelleborgs kommun Krishantering
HANDIKAPPFÖRENINGARNA SÖRMLAND
Gränslös samverkan.
Stadens krisberedskap
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Överenskommelse och riktlinje för Västra Götaland
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Arbetsledning efter kontorstid i Social resursförvaltning
Vad innebär regionbildningen?
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Kommunikationsavdelningen
Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?
Stabsläge RäddSam F RCB: Namn Namn.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Landstingsstyrelsens förvaltning Kriskommunikation 1

Varför kriskommunikation? Landstingsstyrelsens förvaltning Varför kriskommunikation? Allmänheten, landstingets politiska ledning, medarbetare och samverkande ska få en korrekt bild av landstingets arbete, planer och andra aktiviteter. Informationstrycket från allmänhet och anhöriga kan minskas när de får korrekt information genom tillgängliga kanaler.

Landstingsstyrelsens förvaltning Kriskommunikation Kriskommunikationen är en förlängning av vårt vanliga kommunikationsarbete. Den ska så långt som möjligt följa vanliga rutiner och använda inarbetade kanaler.

Landstingsstyrelsens förvaltning Kriskommunikation Kriskommunikationen är även, både vad gäller organisation och budskap, en integrerad del av krishanteringen. Den ska därför kopplas till, och koordineras med, övrig krishantering.

Kriskommunikationsplanen Landstingsstyrelsens förvaltning Kriskommunikationsplanen En del krishanteringsplanen. Beskriver bland annat ansvarsfördelning, prioriterade målgrupper, prioriterade kanaler, samt kommunikationens roll i krishanteringsarbetet.

Kriskommunikationsplanen Landstingsstyrelsens förvaltning Kriskommunikationsplanen SLL har alltid ett ansvar att informera externt (allmänheten, andra samhällsfunktioner m fl) och internt (politiker, medarbetare) om landstingets sjukvårdsinsatser och organisation, kollektivtrafiken, samt landstingets övriga verksamhet och ansvarsområden.

Kriskommunikationsplanen Landstingsstyrelsens förvaltning Kriskommunikationsplanen Denna informationsskyldighet gäller även under kriser. Kommunikationen måste fungera oavsett om krisen påverkar landstingets verksamheter (till exempel vård eller kollektivtrafik), eller om det t ex rör sig om en förtroendekris då möjligheterna att fungera normalt sätts på prov.

Landstingsstyrelsens förvaltning Ansvar och samverkan Ansvaret för kommunikationen, liksom krishanteringen, är direkt kopplat till det ansvar som en organisation (nämnd, styrelse, förvaltning, bolag) har under normala omständligheter.

Landstingsstyrelsens förvaltning Ansvar och samverkan Alla delar av SLL har därmed ett eget ansvar att hantera krisen, inklusive kriskommunikationen, i enlighet med de centrala och lokala planer som gäller för var och en av dem. I det ansvaret ingår att budskap och kommunikation ska samordnas.

Kriskommunikationsplanen Landstingsstyrelsens förvaltning Kriskommunikationsplanen Liksom under normala omständigheter kommunicerar SLL:s centrala funktioner (LS/LSF och HSN/HSF) utifrån sina egna perspektiv (t ex som sjukvårds- eller trafikhuvudmann, smittskyddsansvarig, ägare o dyl).

Kriskommunikationsplanen Landstingsstyrelsens förvaltning Kriskommunikationsplanen Både externa entreprenörer och SLL:s verksamheter i egen regi kommunicerar sina egna aktiviteter och perspektiv inom respektive ansvarsområde.

Landstingsstyrelsens förvaltning Ansvar och samverkan Den kriskommunikationen ska ske i samverkan med landstingets centrala kriskommunikation, samt andra berörda bolag, förvaltningar och staber.

Landstingsstyrelsens förvaltning Ansvar och samverkan Det centrala kommunikationsansvaret är alltså att kommunicera utifrån ett övergripande SLL-perspektiv, samtidigt som vi ska stötta och samordna övrig kommunikation inom SLL.

Landstingsstyrelsens förvaltning Ansvar och samverkan I uppdraget ligger också att vi ska samverka externt, t ex genom att utbyta information och beskriva gemensamma lägesbilder, med polis, räddningstjänst, länsstyrelsen, andra landsting, MSB m fl

Landstingsstyrelsens förvaltning Ansvar och samverkan Det finns därför redan i normalläget olika typer av nätverk och kontakter som underlättar denna samverkan. Dessutom träffas informationsnsvariga på de olika myndigheterna och stämmer av beredskapen inför kända händelser som kan orsaka problem.

Kriskommunikationsplanen Landstingsstyrelsens förvaltning Kriskommunikationsplanen Öppet Korrekt Balanserat Tydligt

Kanaler Externt: Vårdguiden SLL.se Landstingsstyrelsens förvaltning Kanaler Externt: Vårdguiden SLL.se Medierna (i första hand TT och Radio Stockholm)

Kanaler Internt: Intranäten Chefsinfo Landstingsstyrelsens förvaltning Kanaler Internt: Intranäten Chefsinfo Samverkan och löpande kontakter med informatörer inom verksamheterna Uppdragsguiden Samma som de externa inklusive medier

Kanaler Politikerna: Krisledningen De politiska partiernas kanslier Landstingsstyrelsens förvaltning Kanaler Politikerna: Krisledningen De politiska partiernas kanslier Övriga interna kanaler Övriga externa kanaler

Landstingsstyrelsens förvaltning Kommunikatör i RKML Enligt planen kan RKML bemannas med en speciell stabsfunktion som stöttar ledningen för RKML i frågor som gäller kommunikation. Denna informationsfunktion har i uppdrag att kommunicera RKML:s beslut, samverka internt och externt.

Landstingsstyrelsens förvaltning Kommunikatör i RKML Bemanningen avgörs i ett skarp läge av vad som behövs i det enskilda fallet (beroende på om frågan gäller t ex sjukvård, trafik, förtroendekriser o dyl), och vilka kanaler/kommunikationsvägar som är aktuella.

Landstingsstyrelsens förvaltning Kommunikatör i RKML Rätt person och kompetens knyts altså till RKML rätt sammanhang. Denna centrala funktion kan behövas både i berget och i andra staber. Flera personer både inom HSF och LSF bör därför vara utbildade och insatta i hur RKML:s stabsarbete fungerar. Vi planerar en ny sådan utbildning.

Landstingsstyrelsens förvaltning Kommunikatör i RKML Produktionsmöjligheterna i RKML är mycket begränsade. Vid sidan om denna centrala stabsfunktion måste det därför finnas en bemanning vid de vanliga kanalerna SLL.se, Vårdguiden, Uppdragsguiden, de olika intranäten, pressfunktionerna o dyl

Kriskommunikationsplanen Landstingsstyrelsens förvaltning Kriskommunikationsplanen Planen ska ses över och uppdateras. Den är inte helt tydlig vad gäller ansvarsfördelningen i den nuvarande organisationen. Det gäller t ex rollfördelningen mellan LSF och HSF.

Kommunikatör i beredskap Landstingsstyrelsens förvaltning Kommunikatör i beredskap Dygnet runt, året runt Idag enbart personer knutna till LSF, men HSF bör engageras i uppdraget Larmas av Tjänsteman i beredskap, TIB Knyts till RKML Men behöver därefter inte vara RKML:s kommunikationsfunktion

Kommunikatör i beredskap Landstingsstyrelsens förvaltning Kommunikatör i beredskap Inleder kommunikationsarbetet Ringer in hjälp om det behövs en förstärkning i t ex RKML Kan, om det är praktiskt möjligt och lämpligt, stötta kommunikationen på skadeplats eller i verksamhet som behöver hjälp

Landstingsstyrelsens förvaltning

Sammanfattning Det finns en grundplan som dock måste uppdateras. Landstingsstyrelsens förvaltning Sammanfattning Det finns en grundplan som dock måste uppdateras. Den nuvarande organisationen är inte helt anpassad till rollfördelningen mellan LSF och HSF. HSF:s ansvar och roll bör tydliggöras och förstärkas. Det gäller även formerna för samarbetet med SL.

Landstingsstyrelsens förvaltning Sammanfattning RKML, i eller utanför berget, bör vara bemannat med en kommunikatörsfunktion som arbetar på RKML:s uppdrag och samordnar av kriskommunikationen Praktiskt kommunikationsarbete sker som nu i huvudsak genom ordinarie kanaler