Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
- Stycken, objektiv, svåra ord
Referat En sammanfattning.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Rapportskrivning – rep.
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva PM och rapporter
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Artikel – reportage - debattartikel
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Jonny Pettersson 19 September, 2000
Så snickrar du en artikel
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
The Wellness Evaluation A Career in Wellness Changing People’s Lives. *
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Hur skriver jag referensen till ett kapitel i en bok? Lunchseminarium Studieverkstaden, Magnus Olsson, Umeå UB.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Att strukturera en text
Nationella proven i kursen Svenska B.
En guide för arbeten i SO
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Referat Hur och mall.
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Av Ewa Ögren Tullengymnasiet 2008
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
Inledning och avslutning
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Referat Vad är det?.
Röd tråd.
Att referera och ange källa!
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Olika texter du behöver känna till
Att referera och ange källa!
Skrivprocessen Hur gick det i går? Är det frågor? Mejla eller ring fredag Intersubjektivitet Vad är målet med texten? Hur disponeras en text?
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Krönika Vad? Hur? Varför?.
4 processer att behärska:
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Veckans mål: Insamling av fakta och material. Sammanställning av avhandlande del.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Svenska som andraspråk 3
Problemformulering En introduktion på kursen
Att skriva en resonerande text
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Resonerande text Använd din elevbok!
Att skriva essä.
Referat och referatmarkörer
Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text
Vetenskapligt skrivande
Bli säker på utredande PM
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Att skriva en utredande text
Utredande text Labbrapport.
Presentationens avskrift:

Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3

Så skriver du PM Källor Källorna ska vara valda utifrån din frågeställning Källorna ska redovisas löpande i texten Använd Harvardsystemet

Så skriver du PM Källor i texten Referatmarkörer: Författaren skriver/berättar/kommenterar/hävdar/konstaterar I boken ”Vart är vart på väg” (Norstedts 2011) konstaterar Siv Strömqvist att … Författare/skribent nämns med hela namnet första gången – därefter bara förnamnet

Disposition RUBRIK INLEDNING UTREDNING AVSLUTNING KÄLLFÖRTECKNING Så skriver du PM Disposition RUBRIK INLEDNING UTREDNING AVSLUTNING KÄLLFÖRTECKNING

Att skriva PM 1. INLEDNING Väcka intresse och leda in läsaren på ämnet Presentera frågeställningen

2. UTREDANDE DEL Presentera och sammanfatta dina källor - Referera och citera Objektivt – inte värdera Källhänvisningar - löpande i texten Värdera inte innehållet i källorna.

3. AVSLUTNING Diskutera resultaten och dra slutsatser Slutsatserna måste … …vara väl underbyggda … utgå från de källor du använt Gå tillbaka till frågeställningen

Skrivtips 1. Skriv klart och koncentrerat - Inga onödiga utvikningar - Följ skriftspråkets regler 2. Förklara och förtydliga - Förklara svåra begrepp 3. Saklighet: fokus på innehållet i källorna Ett språk som är enkelt och effektivt. Tänk på den röda tråden. Om du behöver göra en utvikning är det viktigt att du snabbt kommer tillbaka till huvudspåret. I en vetenskaplig text kan det förekomma en del fackord. Ibland finns det flera definitoner av samma begrepp

Skrivtips 4. Håll ihop texten - Använd sambandsord Sambandsord kallas också bindeord. Skriv upp tips på källor på tavlan: Svenska skrivregler. Svenska Akademiens ordlista. På nationella provet tittar man mycket på textbindning, hur du håller ihop texten. Hur du kan variera ord. Kolla grammatiken

När du refererar Skriv med egna ord och formuleringar Var neutral Citera ”….” Ange källa: I artikeln ”Brottsligheten ökar” (Dagens Nyheter, 2012-12-12) skriver Lars Larsson om…

Citatteknik Kortare citat markeras med citattecken ”Om du vill citera en eller flera meningar måste du skriva av dem ordagrant och markera dem med citattecken (Markstedt 2012, s. 216). Längre citat skriv som blockcitat. Då väljer du kortare radlängd och mindre storlek på texten. Ange alltid vem du citerar Citat ska alltid kommenteras.