Utvärdering av införandet av TeleQ på Rosenlunds vårdcentral

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
PTS Bredbandskartläggning
Grafer Riks-Stroke årsrapport
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
AUTOMATIC DELIVERY REWARDS (ADR) (Nytt program – 1 september) LifePak ® (Exempel) – PSV kr med 5% rabatt= (59.19 PSV) Frakt=
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Mina vårdkontakter MVK är en formulärbaserad tjänst som kan användas för rutinärenden som av/ombokning av tid eller receptförnyelse eller som komplement.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Ring, ring – med vem ska vi slå en signal? Gun Nilsson Telefoniansvarig, LDC.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Enkät till projektledare om projektföljeforskning
Projektföljeforskning
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse lokala.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Mentometer Tryck på den siffra på dosan som motsvarar ditt val. OBS!
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Sammanfattning av marknadsundersökning Siffrorna är angivna i procent (%) och baserade på den undersökning som gjordes på 100 slumpmässigt utvalda personer.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Hälsovalsenheten, Sofia Barakat.
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Uppföljning av vårdcentralerna i Jönköpings län 2006
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Satsningens namn och ansvariga personer
Resultat för Mål och mått våren 2014 Det goda livet för sjuka äldre i Skaraborg 2014.
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Nöjdhetsmätningar invånare Vårdguiden på telefon
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Källa: FHI, Folkhälsodatabas
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Oplanerade aktiviteter Namn: Datum:Tidpunkt: Sätt ett streck för varje gång en oplanerad aktivitet i form av en störning eller ett avbrott inträffar totalt.
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
En säker e-tjänst till vården
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Undersökningen utfördes sommaren/hösten 2008 vid två stormarknader, den ena i Eskilstuna och den andra i Nacka utanför Stockholm. 100.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Föreläsning 1 Procent Matematik. Olika sätt att tänka 5 % av 900? 900/100 = 9 5 ∙ 9 = 45 5% av % = 90 5% = 45.
Presentationens avskrift:

Utvärdering av införandet av TeleQ på Rosenlunds vårdcentral Mats Siljehult och Anna-Karin Nilsson

Syfte Förbättra telefon tillgängligheten Förbättra arbetsmiljön för sjuksköterskor

Funktionen av TeleQ ”Välkommen till Rosenlunds vårdcentral” Här följer olika menyval. Vill du komma till rådgivning eller tidsbeställning tryck 1. Vill du förnya ditt recept tryck 2. Gäller det akuta besvär som kräver vård inom två timmar tryck 3. Eller dröj kvar så blir du kopplad till rådgivande sjuksköterska.

Metod utvärdering Sept. – 05 300 postenkäter 100 småbarnsföräldrar 100 personer mellan 55-75 år 100 slumpvis urval, personer som ringt vårdcentralen Jan -06 Upprepades samma enkätundersökning till nya personer ur samma målgrupp som i september.

Metod utvärdering Intervju - 20 slumpvis utvalda personer mellan 75-90 år. Frågor: ”Hur fungerade samtalet när du nyligen ringde vårdcentralen”? ”Vilket är bäst, telefonkö eller TeleQ”?

Metod utvärdering Sjuksköterskor telefonrådgivningen arbetsmiljöenkät, innehöll frågor om TeleQ Före införandet av TeleQ. 3 månader efter införandet.

Mål för telefon tillgängligheten Andel samtal uppringda enl. utfästelse och ytterliggare högst 15 min ska vara minst 90%. Andel bokade samtal inom 120 min ska vara 100%. Andel samtal till fylld kö ska vara 0%.

Har du ringt till läkarmottagningen på Rosenlund de senaste tre månaderna? Grupp1 Sept 2005 % Jan 2006 Svarsfrekvens 59 57 Ja 96,6 98,2 Nej - Minns ej Ej svar 3,4 1,8

Har du ringt till läkarmottagningen på Rosenlund de senaste tre månaderna? Grupp2 (55-75 år) Sept 2005 % Jan 2006 Svarsfrekvens 57 49 Ja 36,8 38,8 Nej 57,9 59,2 Minns ej - Ej svar 5,3 2,0

Har du ringt till läkarmottagningen på Rosenlund de senaste tre månaderna? Grupp 3 (0-4 år) Sept 2005 % Jan 2006 Svarsfrekvens 52 38 Ja 63,5 60,5 Nej 32,7 39,5 Minns ej 3,8 - Ej svar

Hur betygsätter du mottagningen när det gäller -att få telefonkontakt för rådgivning/tidsbeställning? Grupp1 Sept 2005 % Jan 2006 Mycket dåligt 13,6 0,0 Dåligt 18,6 1,8 Varken eller 11,9 5,3 Bra 32,2 24,6 Mycket bra 23,7 66,7 Vet ej Ej svar

Hur betygsätter du mottagningen när det gäller -att få telefonkontakt för rådgivning/tidsbeställning? Grupp 2 (55-75 år) Sept 2005 % Jan 2006 Mycket dåligt 8,8 6,1 Dåligt 7,0 2,0 Varken eller 10,5 10,2 Bra 14,0 18,4 Mycket bra 24,6 32,7 Vet ej 22,8 Ej svar 12,3 12,2

Hur betygsätter du mottagningen när det gäller -att få telefonkontakt för rådgivning/tidsbeställning? Grupp 3 (0-4 år) Sept 2005 % Jan 2006 Mycket dåligt 13,5 0,0 Dåligt 5,3 Varken eller 19,2 10,5 Bra 21,2 21,1 Mycket bra 23,1 36,8 Vet ej 9,6 26,3 Ej svar

Hur tycker du att TeleQ fungerar jämfört med tidigare system Hur tycker du att TeleQ fungerar jämfört med tidigare system? (Jan 2006) Grupp 1 % Grupp 2 Grupp 3 Totalt Svarsfrekvens 57 49 38 48 Mycket sämre 1,7 2,0 0,0 1,4 Sämre 4,0 2,6 Varken eller 15,3 18,0 12,9 Bättre 13,6 10,5 9,5 Mycket bättre 54,2 23,7 34,0 Vet ej 42,0 57,9 34,7 Ej svar 12,0 5,4

Telefonintervjuerna (n=20) 15 individer tyckte TeleQ var bättre 4 individer tyckte att telefonkö var bättre En person tyckte det fungerade bra, men hade ingen åsikt om vilket som var bäst

Ssk arbetsmiljöenkät Nej, instämmer inte alls Instämmer delvis Ja, instämmer helt 1 2 3 4 5 6 7 Jag känner mig ofta splittrad Före - Efter Jag känner mig ofta pressad av att telefonen ringer

Ssk arbetsmiljöenkät forts. Nej, instämmer inte alls Instämmer delvis Ja, instämmer helt 1 2 3 4 5 6 7 Jag upplever att pat. ofta är irriterade över lång väntetid Före - Efter Jag upplever att pat. ofta har en neg. attityd när samtalet startar

Antalet inkommande samtal till VC Jönköpings sjukvårdsområde Vecka 42 och 49, 2004 Vecka 6 och 11, 2005 Vecka 42 och 50, 2005 Vecka 4 och 10, 2006 Rosenlunds vårdcentral 3 969 3 285 Övriga 11 vårdcentraler 22 499 23 883

Resultat telefontillgänglighet Rosenlunds vårdcentral 2006 Andel samtal uppringda från utfästelsen +15 minuter var 85% under feb 2006 Av bokade samtal ringdes 75% upp inom 10 minuter och 99% inom 120 minuter Medelsamtalstiden var 4 minuter Måndagar genomsnittliga väntetiden 27 min Övriga dagar genomsnittliga väntetiden 14 – 16 minuter

Sammanfattning Klart bättre telefontillgänglighet Klart bättre arbetsmiljö Få nackdelar för patienter Rimliga kostnader

Läs mer i Qulturumrapport! www.lj.se/fouenheten Tack för uppmärksamheten!