Språklig medvetenhet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
En förskola att förundras i!
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Exempel utifrån ett antal målområden
Att skriva sig till läsning
Vardaglig observationer
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Mål och betygskriterier
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Välkommen till Förskolan Ekorren
Pedagogiskt ledarskap
Förskoleklassen på Södermalms skola
Syftet med en personlig handlingsplan
® LIBER Kalmar 20/ ® Liber Stjärnsvenskamode llen – alla ska med!
Ett arbetsområde om poesi
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte Ht
Förskolan Ekot´s modell för
Läroplansnätverk förskola
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Systematiskt kvalitetsarbete Björnkällan, Sjöhagen och Skogstorp
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Skogskällan
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Välkomna till Edboskolan
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
IKT och lärplatta i förskolan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Hur kan vi förstå begreppet?
Röd tråd.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Nämndplan 2015.
Exempel på skriftligt omdöme
Elev loggbok.
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Verksamhetsbeskrivning
Helhet och allsidighet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Språklig medvetenhet

Språklig medvetenhet

Läroplan för förskolan Lpfö 98 Reviderad 2010 Barn med utländsk bakgrund som utvecklar sitt modersmål får bättre möjligheter att lära sig svenska och även utveckla kunskaper inom andra områden. Av Skollagen framgår att förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål.

Utvärdering Systematiskt kvalitetsarbete Skollagen 4 kap. 3 § Varje huvudman inom skolväsendet ska på huvudmannanivå systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla utbildningen. 4 kap. 4 § Sådan planering, uppföljning och utveckling av utbildningen som anges i 3 § ska genomföras även på förskole och skolenhetsnivå.  Verksamhet ska ge barnen förutsättningar till att lära och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Förskolan har ett kunskapsuppdrag och en omsorg plikt.

Analys - vad som behövs utvecklas Tydliga och lämpliga mål Hur uppnår vi målen? Dagliga rutiner för lärande och omsorg Bedöma utvecklingsbehov Dokumentation Resultat och måluppfyllelse Utvärdering Följa upp Analysera Planera Genomföra

Vad är språklig medvetenhet? En förståelse för hur språket är uppbyggt, vilka delar det består av och hur det används. Barn som har tidig språklig medvetenhet får lättare att lära sig läsa och skriva. Språklig medvetenhet tränas i förskolan och i förskoleklassen.

Hur tränar man språklig medvetenhet?

Hur barnets språk utvecklas under det här året?

Språklekar Genom att leka med rim och ramsor blir barnen medvetna om ordens och meningarnas olika beståndsdelar. Samtidigt tränas uttal av olika ljud.

Bokstäver Många barn tycker det är roligt med bokstäver och känner sig stolta när de kan bokstäverna. Leka ”Jag ser något som börjar på…” Färglägga bokstäver. Leta namnlappar.

Berättelser Läsa sagor. Hitta på egna sagor. Hitta på sagor tillsammans – pedagogen börjar och barnen fyller på med varsin mening.

Memoryspel Genom att spela memoryspel där ena kortet är en bild och den andra är ett ord lär sig barnen att känna igen vissa ordbilder. Finns som kort eller i digital form för dator eller läsplatta.

Öva stavelser Träna stavelser genom att klappa händerna för varje stavelse: Jag-he-ter- An-na-Vad-he-ter-du? Ökar barnets förståelse för ordens uppbyggnad.

Sammansatta ord Leka med sammansatta ord. Skriv lappar med ”polis”, ”bil”, ”hund” och ”leksak” och låt barnen sätta ihop i olika kombinationer. Ökar förståelsen för ordens uppbyggnad.

Meningar Plocka ihop meningar. Klipp ut lappar med olika ord på och låt barnen sätta ihop enkla meningar. Ökar förståelsen för meningens uppbyggnad.