Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Advertisements

Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Varför fokus på nyanlända just nu
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Pimpedstart PIM Upptaktsträff för pedagoger.
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Utveckla din Praktiska IT
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Pedagogiskt ledarskap
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops

Arbetsplan för skolbiblioteket
Redovisning av uppdrag ang
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Lärarlyftet II Möte med lärosäten 2 feb 2011
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna.
Kompetensutveckling Med PIM
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Nationella skolbiblioteksgruppen – vilka är vi? Bibliotek i folkhögskola och folkbildning, Centrum För Lättläst, DIK-förbundet, Föreningen Svenska Läromedel,
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Tillgänglighets- uppdraget
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Föräldraråd
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff Välkomna!.
PIMUpptaktstod0810.ppt PIM Upptaktsträff. PIMUpptaktstod0810.ppt PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens IT-fortbildning.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Festina lente – skynda långsamt
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
pedagogisk dokumentation
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Möten. Möjligheter. Mervärde.

Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare

Rapporter Satsningar på IT används inte i skolornas undervisning (Skolinspektionen 2012) Satsningar på IT används inte i skolornas undervisning IT-användning och IT-kompetens i skolan (Skolverket 2013) IT-användning och IT-kompetens i skolan Lägesrapport om it i skolan (Nationellt forum för it i skolan, Jan Hylén) Lägesrapport om it i skolan Arbete med skolutveckling- En potentiell gränszon mellan verksamheter (Omvärldsbloggen, Skolverket) Arbete med skolutveckling- En potentiell gränszon mellan verksamheter Omvärldsbloggen (Stefan Pålsson om IT i skolan, Skolverket) Omvärldsbloggen IT i undervisningen-Om lärares syften, användande och hinder (Lärarnas riksförbund 2013) IT i undervisningen-Om lärares syften, användande och hinder Nytt forum ska öka användningen av it i skolan (SKL) Nytt forum ska öka användningen av it i skolan IT och digital kompetens i skolan (Kairos Future 2011) IT och digital kompetens i skolan

Hur tänkte dom …….. ”Pedagoger har i alla tider använt en gemensam yta i undervisningen. Utbildningen sker där- i interaktionen mellan människor. Med XXX kan läraren gå över till en digital undervisning utan att behöva ändra sin lärstil. XXX är lärarens pedagogiska undervisningsverktyg.” Annons hämtad ur Skolledaren nr

Vägval för skolan Är de digitala medierna enkla verktyg för lärande som eleverna ska lära sig behärska och som går att utvärdera med tanke på läranderesultat? Eller bär de digitala medierna möjligheter för ett förändrat lärande som får konsekvenser för undervisning, relationer och kunskapssyn?

Det handlar om att öppna nya vägar Skolans differentierade arbetsorganisation. Den autonoma traditionen i skolan – Öppna och utmana Det funkar ju som det är, så varför krångla till det. Digital skolutveckling handlar om att iscensätta gemensamma lärprocesser och att artikulera, utmana och expandera de ramar som gäller för verksamheten. – Tid och Samtal

Leder fortbildning till verksamhetsutveckling?

AnvändningsgradenAnvändningsformer Kompetensutveckling Pedagogiska ledarskapet Digitala läromedel och utvecklingsalternativ Arbetstid Naturvetenskapliga Och praktiska ämnen Glesbygd Tillgång till elevdatorer Lärarutbildning

Förslag IT-strategi på nationell och lokal nivå Kompetensutveckling av lärare – PIM 2.0? Kompetensutveckling rektorer Iscensättande av gemensamma lärprocesser med utgångspunkt i pedagogiska idéer IT-planer med mål, struktur och strategi

Idéverkstad, IT i skolan Identifiera utmaningarna Vilka initiativ och projekt kan bäst möta utmaningarna Analysera och beskriv förutsättningarna för hur dessa kan förverkligas

Utmaningar (10min) Formulera en utmaning kortfattat Sätt upp Er utmaning på ”anslagstavlan”

Hur möter vi utmaningarna? Vilka är dina bästa idéer för att möta ”våra” utmaningar? Enskilt (5min) Delge övriga vid bordet dina idéer. Kom sedan överens om 1-3 idéer, som ni omformulerar till projekt eller initiativ. (20min) Sätt upp era förslag

FEM FÖRSLAG TILL PLENUM