Möten. Möjligheter. Mervärde.
Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare
Rapporter Satsningar på IT används inte i skolornas undervisning (Skolinspektionen 2012) Satsningar på IT används inte i skolornas undervisning IT-användning och IT-kompetens i skolan (Skolverket 2013) IT-användning och IT-kompetens i skolan Lägesrapport om it i skolan (Nationellt forum för it i skolan, Jan Hylén) Lägesrapport om it i skolan Arbete med skolutveckling- En potentiell gränszon mellan verksamheter (Omvärldsbloggen, Skolverket) Arbete med skolutveckling- En potentiell gränszon mellan verksamheter Omvärldsbloggen (Stefan Pålsson om IT i skolan, Skolverket) Omvärldsbloggen IT i undervisningen-Om lärares syften, användande och hinder (Lärarnas riksförbund 2013) IT i undervisningen-Om lärares syften, användande och hinder Nytt forum ska öka användningen av it i skolan (SKL) Nytt forum ska öka användningen av it i skolan IT och digital kompetens i skolan (Kairos Future 2011) IT och digital kompetens i skolan
Hur tänkte dom …….. ”Pedagoger har i alla tider använt en gemensam yta i undervisningen. Utbildningen sker där- i interaktionen mellan människor. Med XXX kan läraren gå över till en digital undervisning utan att behöva ändra sin lärstil. XXX är lärarens pedagogiska undervisningsverktyg.” Annons hämtad ur Skolledaren nr
Vägval för skolan Är de digitala medierna enkla verktyg för lärande som eleverna ska lära sig behärska och som går att utvärdera med tanke på läranderesultat? Eller bär de digitala medierna möjligheter för ett förändrat lärande som får konsekvenser för undervisning, relationer och kunskapssyn?
Det handlar om att öppna nya vägar Skolans differentierade arbetsorganisation. Den autonoma traditionen i skolan – Öppna och utmana Det funkar ju som det är, så varför krångla till det. Digital skolutveckling handlar om att iscensätta gemensamma lärprocesser och att artikulera, utmana och expandera de ramar som gäller för verksamheten. – Tid och Samtal
Leder fortbildning till verksamhetsutveckling?
AnvändningsgradenAnvändningsformer Kompetensutveckling Pedagogiska ledarskapet Digitala läromedel och utvecklingsalternativ Arbetstid Naturvetenskapliga Och praktiska ämnen Glesbygd Tillgång till elevdatorer Lärarutbildning
Förslag IT-strategi på nationell och lokal nivå Kompetensutveckling av lärare – PIM 2.0? Kompetensutveckling rektorer Iscensättande av gemensamma lärprocesser med utgångspunkt i pedagogiska idéer IT-planer med mål, struktur och strategi
Idéverkstad, IT i skolan Identifiera utmaningarna Vilka initiativ och projekt kan bäst möta utmaningarna Analysera och beskriv förutsättningarna för hur dessa kan förverkligas
Utmaningar (10min) Formulera en utmaning kortfattat Sätt upp Er utmaning på ”anslagstavlan”
Hur möter vi utmaningarna? Vilka är dina bästa idéer för att möta ”våra” utmaningar? Enskilt (5min) Delge övriga vid bordet dina idéer. Kom sedan överens om 1-3 idéer, som ni omformulerar till projekt eller initiativ. (20min) Sätt upp era förslag
FEM FÖRSLAG TILL PLENUM