Vad? Så här ska vi … Delaktiga

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kommunikationsplan för Förskolechef
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Vardaglig observationer
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Pedagogiskt ledarskap
Skolutveckling i samverkan
Hur bra är vår skola? Föräldrar Vårterminen 2013.
Jag har en strategi har du?
Dagordning föräldraråd 2/6
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Föräldramöte augusti 2014.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Mål- och resultatstyrning
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Gymnasie & Vuxenutbildning
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Välkomna till Edboskolan
Från ideologi till verklighet
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
BFL Bedömning för lärande
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Personalpolitisk inriktning
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete- och hälsoarbete på arbetsplatsen i AFH Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största.
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Analysera, justera och fastställa
KAGG, DIN GULDBILJETT TILL FRAMTIDEN
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samverkansråd
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Handlingsplan för Västra Stenhagen skolans systematiska förbättringsarbete 2013-2014 Vad? Så här ska vi … Delaktiga medarbetare, elever, vårdnads-havare, andra Ansvarig vem/vilka, vilka forum ska an-vändas, behövs extern hjälp När? startar vi, involverar vi olika grupper, följer vi upp Uppdrag säkerställa att alla är väl förtrogna med uppdraget och arbetar utifrån det Vi arbetar med förbättringsområden i ämnesgrupper och arbetslag utifrån resultatanalys Vi arbetar med inskolningsprocessen utifrån processkartläggingsverktyget Vi fördjupar vårat IT pedagogiska kunnande genom att… arbeta med IT pedagogisk värdegrunden med inspirationsföreläsningar och inläsningsmaterial samt tar fram en policy för användandet av digitala verktyg. Vi låter oss inspireras hur digitala verktyg kan användas i undervisningen Vi arbetar med sociala medier , lär oss bloggverktyg m.m Vi lär oss mer om IPAD Vi blir PIM certifierade Vi fördjupar kunskaperna i matematikmetodik Informerar föräldrarna/föräldrar om systematiska kvalitetsarbetet Samtalar om uppdraget på medarbetarsamtal Medarbetare medarbetare Lärare, förskollärare PUG gruppen Pedagogisk personal Ped.pers Lärare i MA Föräldrar Elever Lärare, skolledning Skolledning arbetslagsledare förstelärare skolledning IT pedagoger Matematikhandledare mentorer Tisdag v 33 Måndag v.44 Maj 14 v .33 V 33 v.33 24-25 sept 30 sept v.44 VT 14,HT15 Återkommande ht 13 skolstart Verksamhetsidé Vi arbetar med medarbetarnas förhållningssätt och bemötande genom att förankra vår verksamhetsidé: DELTA, UPPLEVA LÄRA+ pedagogisk plattform Informerar föräldrar om verksamhetsidén på föräldramöten v 33 V 37 Nuläge arbeta med omvärldsbevakning, målgruppsanalyser och självutvärdering: Analys utifrån resultaten på enkäter och uppföljande diskussioner nulägesanalys Analys av elevtillgång ledningsgrupp Personal Ledningsgrupp rektorsgrupp Juni -Aug 13 Juni –aug 13 Maj 13 Sept 13 Resultat arbeta för att systematiskt och proaktivt följa elevernas och skolans resultatutveckling så att vi fortlöpande kan vidta förbättringsåtgärder: Presentation av fjolårets läsårsresultat Analys Förslag till förbättringsåtgärder Prognos/bedömning måluppfyllelse (elever som riskerar att inte nå målen) Närvaro Analys av måluppfyllelse (vilka elever, exakt vilka mål, vilket stöd behöver de?) Analys av åtgärdsprogram, kvalitet Handledning i upprättande av ÅP All personal Skolledning, personal Skolledning,pers. Pedagogisk Personal, EHT Lärare EHT, lärare lärare Mitterminskonf. F-5, 7-9 EHT Specialpedagog Spec.ped V 34 Juni-aug 13 V 36 Okt/apr jan/aug jan kontinuerligt Vision förankra vår vision: KAN,VILL VÅGAR Mål arbeta fram smarta mål för kommande treårsperiod: Var befinner vi oss? Presentation utifrån analys av fjolårets arbete Formulera nya mål, planera nya göranden (utifrån läroplansmålen och kommunens IVE) Förankra uppdaterad likabehandlingsplan, sätta upp nya mål all personal Arbetslagen Mentorsgrupper Elevråd Må v 34

Handlingsplan för Västra stenhagenskolans systematiska förbättringsarbete 2013-2014 Vad? Så här ska vi … Delaktiga medarbetare, elever, vårdnads-havare, andra Ansvarig vem/vilka, vilka forum ska an-vändas, behövs extern hjälp När? startar vi, involverar vi olika grupper, följer vi upp Värderingar arbeta fram, förbättra, förankra och följa upp våra gemensamma värderingar: Följa upp vår gemensamma värdegrund för BokC ”Våra tre alltid” Inkomna förslag till förändrade åtgärder i likabehandlingsplanen behandlas, genomgång av trivselregler Ny likabehandlingsplan upprättas och presenteras Kartläggning av kränkningar och mobbning (enkäter) Kartläggning av undervisningssituation, trygghet delaktighet (enkäter) Återkoppling av enkätsammanställning och analys Medarbetardagar med fokus på vårt gemensamma förhållningssätt på BoKc Medarbetare Elever Föräldrar, Elever Pedagogisk personal All personal BokC-ledning Värdegrunds-gruppen Elevrådet arbetslag Skyddskommitté Samverkan Hemsidan Mentorer Arbetslaget boKC ledningsgrupp Klart Jan v.40-v42 nov Nov Vid behov Apr Maj Juni ½ dag aug,jan,juni Arbetssätt arbeta fram, utveckla, förbättra och följa upp våra gemensamma arbetssätt: Analys utifrån resultaten på enkäter och uppföljande diskussioner (pedagogiska plattformen- roligt, kreativt, utmanande, praktiskt, verklighetsförankrat) Utbildningsråd -Lärande samtal utifrån den pedagogiska plattformen och målen Pedagogisk planering-handledning i grupp Matematikhandledning Datorn som pedagogiskt verktyg inskolningsprocessen Elevhälsoarbetet uppdatera planen Hälsofrämjande arbete EHT´s arbete Åtgärdsprogram-handledning Elever, mentorer Ped personal Mattelärare Ped.pers EHT Skolledning skolledning PUG-grupp ämnesgrupp Ma lärare Förstelärare It pedagog Skoledning specialpedagog V 33-34 Nov,april Varannan vecka Varje vecka V 33, 30/9, mfl v.33 V 32 Minst en gång /termin återkommande Medarbetarskap ta vara på och utveckla varje medarbetares kompetens utifrån skolans uppdrag, mål och strategier: Medarbetarsamtal (fokus på uppdraget, överenskommelse om mål/uppdrag/utvecklingsplan/styrkort) Uppföljande medarbetarsamtal (dialog om prestation och resultat kopplat till lönekriterier Kontinuerligt okt Feb-mar Ledarskap synliggöra, bredda och förbättra ledarskapet: -ledningsdagar Förbättra delaktigheten för medarbetarna Tydliggöra arbetsgång . Roller i elevhälsoarbetet ledningsgrupp Ledningsgrupp arbetsgrupper Ped.personal. EHT 2 ggr/ termin APT, studiedagar fortlöpande (aug, sept,okt ) Styrsystem och organisation arbeta fram och förbättra vår organisation och vårt styrsystem utifrån principerna allas delaktighet och att ständigt kunna möta nya behov: Uppdatera rutinbeskrivning Tydliggöra arbetsfördelning ledningsgrupp Aug 13 Ekonomi arbeta för att öka intäkterna och minska kostnaderna: Upphandla städavtal, Följa upp kopieringskostnader Effektivare vikariehantering Alla Ledningsgrupp BOKC alla Ledningen Höst Månatligen kontinuerligt