1 – Vad betyder detta i praktiken? En flygforskningsagenda! NRA Flyg vill: bidra till ökat fokus på flygforskning i Sverige; stärka flygteknisk forskningsfinansiering;

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Staten och det civila samhällets organisationer
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Rymdstyrelsens strategi med fokus på 2011 – 2015 Olle Norberg Generaldirektör Svensk rymdverksamhet i ett europeiskt perspektiv © Rymdstyrelsen
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Integration och mångfald –
: EU-workshop Region Skåne och EU Per-Olof Persson EU är viktigt EU-politiken påverkar vår verksamhet Möjlighet att växla upp egna utvecklingsmedel.
Regional digital agenda för Östergötland
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Aktuella frågor på EU-nivå
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Transnationellt samarbete i Östersjöregionen, Nordsjöregionen och Norra Periferin – Hur ska vi använda EU-programmen för bästa nytta? Tillgänglighet
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att få rätt saker att hända
Bild 1 VINNOVA är Sveriges innovationsmyndighet.
Välkommen till ESF:s seminarium
Regionalfonden Västsverige
Vårt uppdrag Inriktning – bidra till ökad samverkan mellan berörda aktörer och till ökade kunskaper om möjligheterna med smarta elnät i samhället – lämna.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. IQ Samhällsbyggnad Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Strategisk inriktning för Trafikverket
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Finansiell samordning
Sveriges exportstrategi
Statsrådsberedningen EU:s strategi för Östersjöregionen - en EU-politik för Östersjöområdet.
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Risk- och sårbarhetsanalyser

Miljömålen består av tre slags mål
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Miljömålen består av tre slags mål
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Forskningsrådet Formas
PROGRAMMÅL 1 Effektmål 2030 Etappmål 2021
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

1 – Vad betyder detta i praktiken? En flygforskningsagenda! NRA Flyg vill: bidra till ökat fokus på flygforskning i Sverige; stärka flygteknisk forskningsfinansiering; utgöra underlag för beslut om forskningsinriktning; åstadkomma en bred samsyn kring forskning; rikta in svensk flygforskning, bland annat mot ACARE:s mål; stödja internationell positionering för företag och akademi; verka för spridning av forskningsresultat från och till andra branscher

2 – Vad kostar det här då? Nio punkter för Flygsveriges bästa: 1.Nationell helhetssyn på flygverksamheten 2.Ny myndighetsroll 3.Roadmap Dual use och triple use 5.Demonstratorprogram 6.Utveckling av finansieringsformer 7.Satsning på fyra forskningsprogram 8.Vidareutveckling av forskningscentra 9.Tillgänglighet på kompetenta människor Struktur för flygstrategi Forskningsprogram och finansiering Flygteknisk kompetens

2X 3 – Vem står bakom agendan? Flygforskning genererar pengar! Kärnteknologi (flygforskning) Relaterad teknologi Ingenjörsteknologi Industriell teknologi Forskning visar att flygforskning inte ska ses som en samhällskostnad utan som en investering. Kunnande spiller över från kärnteknologin till omkringliggande verksamheter. Detta ger enligt forskningen en samhälls- vinst på två gånger de satsade pengarna

Unikt samarbete – unikt resultat NRA Flyg är ett unikt samarbetsprojekt mellan aktörerna inom svensk flygforskning. Företag, akademi och institut har samlats runt bordet för att enas om inriktningen för framtidens flygforskning i Sverige. 4 NRA Flyg är framtagen av: VINNOVA, FMV, FM, FOI, Saab, Volvo Aero, LiU, KTH, Chalmers, LTU, SAI, Teknikföretagen. Redaktör: Gunnar Linn. – Vem vänder vi oss till?

Målgrupp: forskning Å ena sidan är NRA Flyg ”internt” inriktad på att få flygbranschens aktörer att sikta åt samma håll. Hur ser framtiden ut? Hur vill vi att den ska se ut? Dokumentet ger aktörerna möjlighet att identifiera synergier och luckor i tilltänkt nationell forskning. Målgrupp: styrning och finansiering Å andra sidan är NRA Flyg ”externt” inriktad på att branschen ska visa upp en enad forskningsagenda gentemot finansiärer och myndigheter. Det ska vara uppenbart att svensk flygforskning är enhetlig och internationellt stark i framtidens forsknings- och beställningsklimat. 5 – Varför är just flygområdet så viktigt?

Flygets nytta för Sverige Flyget effektiviserar infrastruktur genom att krympa avstånd, överbrygga kulturella skillnader och underlätta handel. Flyget möjliggör också militärt försvar av våra långa kuster. Flygets utveckling är viktig för Sverige. Flygindustrins nytta för Sverige Sverige har en traditionellt stark och konkurrenskraftig flygindustri och flygkompetens. Flygteknologisk utveckling är spetsteknologisk och ”spiller” teknik och kompetens till andra branscher. NRA Flyg:s nytta för Sverige NRA Flyg hjälper till att skapa en bred samsyn i Sverige gällande mål, inriktning och omfattning för svensk flygteknisk forskning och – ytterst – Sverige som flygteknisk nation. Dokumentet stakar ut en väg för vår flygforskning. 6 – Hur vill vi se framtiden?

Vår vision för framtiden År 2040 kan människor och gods snabbt, säkert och med låg miljöpåverkan transporteras till alla möjliga hörn av världen. Sverige är leverantör av delsystem till internationella projekt, och en attraktiv partner. Vår företagsflora är stark, från stora till små företag. Vi har deltagit i samtliga nya flygutvecklingsprojekt i västvärlden. Sveriges position är specialiserad och stark. Inom svensk flygforskning finns god samsyn om nödvändiga insatser, och förankringen hos myndigheter är god. Utkomsten av svensk flygforskning uppfyller och överträffar ACARE:s mål. Flyget befruktar svenskt näringsliv. 7 – Mer konkret?

Mål 2040 Civila leveranser Militära leveranser (Gripen NG) Övervakningssystem ATM – gate till gate Partner i stridsflygssamarbete EU-mål – Vision 2030/2050 Mål 2020 Miljömål Delsystem och strukturer Satsningar och demonstratorer Gripen i minst åtta länder Utveckling av Gripen (Gripen NG) Nästa generation stridsflyg UAV/UCAV ATM – flygplats till flygplats 8 – Hur når vi de här målen? Konkreta mål för 2040 och 2020 En vision är inte tillräcklig. Vi måste ha mätbara mål. De mål NRA Flyg föreslår ser i stora drag ut så här:

Teknik som uppfyller målen – generellt NRA Flyg har gett branschens aktörer tillfälle att samlas runt en lista med prioriterade forskningsområden, som finns inom: grundläggande flygteknik; helhetsförmåga och konceptstudier; avancerad struktur; intelligenta ombordsystem; motorteknologi; ATM. De enskilda områdena uppfyller de mål vi satt upp för 2040 respektive 2020, analyserade med hjälp av ett poängsystem. 9 – Hur menar vi i detalj?

Teknik som uppfyller målen – i detalj Siffrorna anger hur väl forsknings- området bidrar till målets uppfyllnad. 10 – Vilka forsknings- program behövs? Våra övergripande teknik- områden, som delas upp i … Våra mål för 2040 och … våra prioriterade forskningsområden

= Forskningsområdet syftar till att uppfylla målet/delmålet i hög grad 2 = Forskningsområdet syftar till att bidra till målets/delmålets uppfyllelse 1 = Forskningsområdet syftar till att leverera resultat med viss betydelse

= Forskningsområdet syftar till att uppfylla målet/delmålet i hög grad 2 = Forskningsområdet syftar till att bidra till målets/delmålets uppfyllelse 1 = Forskningsområdet syftar till att leverera resultat med viss betydelse

= Forskningsområdet syftar till att uppfylla målet/delmålet i hög grad 2 = Forskningsområdet syftar till att bidra till målets/delmålets uppfyllelse 1 = Forskningsområdet syftar till att leverera resultat med viss betydelse

Föreslagna forskningsprogram 14 – Vad har vi lärt oss på vägen? NFFP 6 – fortsättning på befintligt NFFP 5. Green and sustainable demos – för deltagande i internationella civila demonstratorer uppdelat på flygplan, flygmotorer och ATM. Triple use – fokuserar på att utnyttja synergier mellan militära och civila flygtillämpningar samt övriga industribranscher. Militär demo EU/USA –ett demonstratorprogram för Gripen och andra demonstratorer i EU- och USA-samarbete

Processen – kanske det viktigaste Det faktum att branschens aktörer samlats och enats är kanske det största beviset på potentialen hos NRA Flyg. NRA Flyg utgör ett naturligt forum för branschens aktörer att stämma av de stora idéerna med varandra. Svensk flygforskning – och en stark svensk position på flygområdet – förutsätter att framtagningen och utvecklandet av NRA Flyg är en återkommande process. Synergier finns att hämta hem mellan aktörer, men också mellan civil forskning, militär forskning och andra branscher. Tillsammans når vi högre. 15 – Och nu: hur ser rekommendationerna ut i detalj?

Nio punkter för Flygsveriges bästa: – Struktur för flygstrategi 1.Nationell helhetssyn på flygverksamheten Sverige måste ha en helhetssyn på flygverksamheten för att vi ska kunna enas om prioriterade flygtekniska områden, för att satsningar ska resultera i affärer, och för att vi ska positionera Sverige i internationellt arbete. En årlig process behövs för att hålla samsynen vid liv. Föreslagen sammankallande: NFFP:s beslutande organ? 2.Utvecklad myndighetsroll Det behövs ett tydligt utpekat ansvar för industriell flygforskning. Relaterade myndigheter bör få ett dedicerat ansvar att koordinera civil och militär flygforskning. Sverige kan genom en sådan koordinering stärka flygindustrins tillväxt. Föreslagen sammankallande: Regeringen? 3.Roadmap 2040 Flygforskningen behöver kravsättning och samordning av militär och civil verksamhet. Svensk flygindustri måste identifiera nationella förmågor, och vi måste göra aktiva val utifrån våra begränsade nationella resurser. Vissa teknikområden kommer i fokus, medan andra områden kan komma att begränsas. Föreslagen sammankallande: NFFP:s beslutande organ?

17 Nio punkter för Flygsveriges bästa: – Forskningsprogram och finansiering 4.Dual use och triple use Samordning kräver så kallad dual use: forskning och demonstration försörjer både den civila världen och den militära. Spridning av framforskad teknologi till övriga teknologibranscher kan även ge triple use, vilket stärker svenskt företagande på alla nivåer. Föreslagen sammankallande: FMV eller VINNOVA? 5.Demonstratorprogram Sverige behöver ta plats i internationella civila och militära demonstrationsprogram på fullskalenivå, med de demonstratorer som är strategiskt viktigast för Sverige. Hela TRL-spektret bör täckas in. Föreslagen sammankallande: SAI? 6.Utveckling av finansieringsformer En öppen marknad utan politiska handelshinder behöver skapas, och innan vi nått så långt måste staten utveckla finansieringsformer som möjliggör att likvärdiga villkor med omvärlden kan upprätthållas. Konkret behövs exempelvis villkorslån, möjlighet till medfinansiering, FoU-synergier, ökad innovationsgrad, tillväxt av små och medelstora företag. Föreslagna sammankallande: Regeringen med flera? 7.Satsning på fyra forskningsprogram NFFP 6 (lägre TRL), Green and sustainable demos (civila TRL 4–6), Triple use samt ett program för deltagande i internationella militära demonstratorer (TRL 4–6). Föreslagna sammankallande: NFFP:s beslutande organ, Regeringen, FMV?

18 NRA Flyg – det viktigaste i flygbranschen just nu! Nio punkter för Flygsveriges bästa: – Flygteknisk kompetens: 8.Vidareutveckling av forskningscentra En stabil bas av forskningscentra med specifika inriktningar inom de prioriterade forskningsområden behövs, för att utgöra attraktiva partner i internationella samarbetsprojekt. Föreslagna sammankallande: flygforskande universitet och högskolor? 9.Tillgänglighet på kompetenta människor För att upprätthålla och förbättra Flygsveriges position måste vi säkerställa hög kompetens framöver. Denna förmåga ska utvecklas i etablerade och väl fungerande samverkansformer, liksom även i nya former inom och mellan företag, institut och akademi. Föreslagna sammankallande: flygforskande universitet och högskolor?