IPad-projektet 31 okt Sessionssalen kl 8-16.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Blåa Skor!
Advertisements

Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Gymnasiearbetet p..
Sommarbrev till föräldrar
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
WORKSHOP MED IPAD OCH APPAR
Att skriva sig till läsning
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
En guide i praktisk loggboksanvändning
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Välkomna 28/
TUMLARENS FRITIDS TEL  MORGONFRITIDS KL –  STÄNGNINGSAVDELNING: BADSTRANDEN – TEL  MÄRK KLÄDER OCH SE.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
En reviderad läroplan för förskolan
APL BF Vecka (5 v) Undantag: torsdagar 8.00 – torsdagar 8.00 – fredagar 8.00 – 9.30.
Pedagogiskt ledarskap
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Välkommen till Sundsbroskolan 24 januari 2011
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Läroplansnätverk förskola
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Workshop vägledning Välkomna. Dagens upplägg 9:00-9:30 Kaffe 9:30:-10:15 Introduktion 10:15-10:55 Ramverkets delar 10:55-11:15 E-delegationens vägledning.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Läroplansträff fritidshem
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Förskoleklassen Torpshammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
IKT och lärplatta i förskolan
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
Hur kan vi förstå begreppet?
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Läroplansträff Välkomna.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Presentationens avskrift:

iPad-projektet 31 okt Sessionssalen kl 8-16

Tid Innehåll 8:00-11:30 Media Arbetssätt Information till föräldrar Uppföljning Norrlär Uppföljning Gällhagens bok RAST Tekniska frågor Apptips 11:30-12:30 LUNCH 12:30-13:30 Förskola: Planering med lotusdiagram? ASL (Utsikten) Fkl: Planering med lotusdiagram? Nosa på Nätet Förbklass + särskola: Talsyntes + sociala berättelser (Pergolan) 13:45-14:00 14:00-15:00 Keynote 15:00-16:00 Praktisk information Erfarenhetsutbyte/planera nästa steg

Biblo.se Förstoringsglas Rymd skymap Ordens magi Appar med reklam Skriva ut Skolväskan mini Lotusdiagram Anteckningsverktyg Sociala berättelser Media Information till föräldrar Pedagogiska utgångspunkter Uppföljning Norrlär Uppföljning Gällhagen + lotus diagram FIKA Dropbox, mail, skriva ut, appköp, mappar, ladda hem Qrafter, Bluefire, adobeid Keynote, ordens magi, pages, fotospelet, my story, Sockpuppets LUNCH Förskola: ASL Förskoleklass: Nosa på nätet + skrivare Särskola + förberedelseklass: Talsyntes + sociala berättelser (1 timme) Qr-koder Keynote Erfarenhetsutbyte Datum för nästa träff Uppgift till dec (Keynote) Slutuppgift + förberedelse

Media

Pedagogiska utgångspunkter Använd begreppet lärplatta - pedagogiskt verktyg Lärplattorna - ett komplement till andra verktyg och arbetssätt Aktiviteten vi gör på lärplattorna har ett pedagogiskt syfte (förankring i läroplanen) Barnen/eleverna jobbar alltid i par/grupp TILLSAMMANS med en vuxen (sociala samspelet är utgångspunkten för lärandet) Fokus på kreativt skapande

Strålning från trådlösa nätverk Vi följer de riktlinjer som Strålsäkerhetsmyndigheten har upprättat (Dnr SSM2011-3737) Det finns också ett “Flygplansläge” som man kan använda när barnen använder lärplattan. Våra lärplattor har inte 3G

Informera! Informera föräldrar/andra om hur vi arbetar Dokumentera arbetet och visa upp

Uppföljning Norrlär

Uppföljning Gällhagens bok Grupper 5 pers Vilka tankar har boken väckt hos dig? Vilket är ditt guldkorn i boken? Tankar kring att planera med hjälp av lotusdiagram (i förskola/förskoleklass)?

Tekniska frågor

Apptips Ordens magi Fotospelet My story Sockpuppets Pages Keynote

Planering med lotusdiagram Tankar kring att planera med hjälp av lotusdiagram (i förskola/förskoleklass)?

Källa: Gällhagen, L & Wahlström, E (2011) Källa: Gällhagen, L & Wahlström, E (2011). Lek och lär med surfplatta i förskolan (s. 16-17)

Källa: Gällhagen, L & Wahlström, E (2011) Källa: Gällhagen, L & Wahlström, E (2011). Lek och lär med surfplatta i förskolan (s. 19)

Mallar för förskoleklass http://leklaripad.weebly.com/dokument. html

Förskola: ASL i Utsikten Förskoleklass: Stannar kvar i Sessionssalen

Nosa på nätet Material kring nätetik Statens medieråd och Skolverket Skickas ut till Sveriges alla förskoleklasser Syfte att ge de första grunderna till ett nyfiket och kritiskt förhållningssätt till medier och internet. Sagobok med lärarhandledning Presentation

Nästa träff Måndag 21 jan kl 14.30-16.00 på Manhemsskolan

Uppgift till 21 jan Förankra arbetet med lärplattan i styrdokumenten (i er planering) Gör en keynote där ni beskriver hur ni arbetar med lärplattan (i syfte att kunna använda för att informera föräldrar och kollegor) Dokumentera arbetet med barnen/eleverna

Slutuppgift Presentera på avslutningsträff den 17 juni: Dokumentera arbetslagets arbete under året. Kort beskriva hur ni arbetat med hjälp av denna dokumentation. På vilket sätt har ni genom projektet kunnat utveckla verksamheten ur ett lärande perspektiv? Knyt an till styrdokument. Reflektera kring vilka möjligheter ni ser genom att använda modern teknik i verksamheten.

Erfarenhetsutbyte Hur organiserar ni arbetet med lärplattorna? Berätta om ett guldkorn. Någonting som ni upplever problematiskt? Hur har ni synliggjort ert arbete med lärplattor hittills? Hur ska ni gå vidare? Önskemål om innehåll nästa träff?