Välkommen till Bazar Business School Agenda Vad är Bazar Business School? Resultat och resultatuppföljning Metod och metodutveckling Framgångsfaktorer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En kortguide till arbetsmarknaden
Advertisements

Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Enköpingshälsan och Håbohälsans ledarfrukost
Syfte Syftet med programmet är att förbereda personen för deltagande i arbetsförmedlingens insatser, program och samlade tjänsteutbud. Under programtiden.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
FRÅN VÄSTERHAVET TILL VÄTTERNS STRAND
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Beredningen för integration och mångfald
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Ljungby Grundläggande datautbildning Kursledare Anna Prissberg It-pedagog från AV-Media Kronoberg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Modellen
Träning ger färdighet!.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Grundkurs i marknadsföring
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND IT-piloternas utbildning Månad 1 Månad 2 Månad 3 Månad 4 Introduktion och utbildning,Praktik 3 dagar/vecka,
Arbetsplats Värmland Anna Knutsson, projektledare
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Marknadskommunikation i praktiken
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Välkommen till ESF:s seminarium
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Valideringsprocessen
Projektledning.
EN FRAMTRÄDANDE ROLL Förstudieprojekt finansierat av Europeiska Socialfonden Projektägare: Music Factory Projektperiod: JANUARI 2014 – JULI 2014.
Aktiviteter och upplevelser
Projektinformation På väg till jobbet NAMN / ENHET.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
- Ett samarbetsprojekt mellan KLARA i Varberg och Coompanion Halland
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Marknadsföring och försäljning
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
En kurs för att hitta din affärsidé
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Agenda och kursmål Hösten 2011 Nortech Telecom. Välkomna 2 En kort presentation av deltagarna runt bordet  Namn  Företag  Vilka förväntningar har du.
UNGDOMSPROJEKT KALIX. Tron på sig själv Starka sidor Självförtroende Motivation Anställningsbar.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Bra planering skapar trygghet
Skolutveckling genom aktionsforskning
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Synergier och mervärden mellan olika fonder Hur kan satsningar inom t.ex. Naturturism verka för de övergripande målsättningarna inom de andra fonderna?
Europeiska socialfonden: EU-medel + nationella anslag:270 milj kr Projektens medfinansiering:161 milj kr...ett verktyg för att finansiera EU-strategin...
MIA-Mobilisering Inför Arbete Riktad utlysning till Samordningsförbunden Stockholms län – totalt 100 MKR - Vad betyder detta? Utlysningen har tre syften:
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
En metautvärdering av socialfondsprojekt som arbetar med funktionsnedsättning. Av: Sara Algodin-Paulic.
Presentationens avskrift:

Välkommen till Bazar Business School

Agenda Vad är Bazar Business School? Resultat och resultatuppföljning Metod och metodutveckling Framgångsfaktorer Lärdomar Utvärderare Anna Eklöf, Ernst & Young

Vad är Bazar Business School? Bakgrund 2010 förstudie med besök i Minneapolis (Västerås, Södertälje, Malmö, Göteborg) 2011 stöd från ESF och TVV beviljades Bazar Business School och Bazar Marknadsplats

Vad är Bazar Business School? Entreprenörsutbildning För personer som har en idé och vill göra en förändring - men har begränsade kunskaper om marknaden och företagande i Sverige. Projektets målgrupp: Långtidsarbetslösa och försörjningsstödstagare.

Vad är Bazar Business School? Mervärde - innehåll Teoretiska och praktiska kunskaper om företagande Introduktion till näringslivet och nya nätverk Handledning och språkstöd Datakunskap och studiematerial

Vad är Bazar Business School? Kärnvärde – vad vi skapar Vi visar möjligheterna i näringslivet och på arbetsmarknaden Stärker och rustar individen att gå till egen försörjning Utökat kontaktnätverk och förbättrade förutsättningar Berikar näringslivet och skapar arbetstillfällen Ökar integration och främjar mångfald i samhället

Resultatuppföljning Mål – 50% av deltagarna ska gå till arbete eller studier 7 verksamheter sysselsätter hittills 16 personer, varav 9 från BBS 15 personer har jobb, ytterligare 5 personer väntar på svar 8 personer går vidare till studier (har börjat/har startdatum) 24 personer arbetar aktivt med sina affärsplaner

Resultatuppföljning Mål – 10 solida företag efter tre år Korean House, Klara Bin Yongsoon Teknikstäd Limited, fd. Maria hushållsnära tjänster, Maria Ali Omar Eskilstuna Halal kött, Ibrahim Mohammed Orientalisk livsmedelsbutik i Årby, Fayad Al Zahabi THOSIMEX AB, import-export, Thomas PayPay Azaria Fashion, Franquie Nzwenkeu (Zion Temple Celebration Center), Espérance Benigni Ndikumana

Resultat Klara Bin Youngsoon Khoni Levin Maria Omar Ali Mihai Calugar

Metod och metodutveckling Utbildning Teorilektioner Datalektioner Handledning

Metod och metodutveckling Utbildning Lektioner Lektionerna innehåller vedertagna teorier och modeller från högskolan Genomgång av begrepp och termer Praktiska exempel och kopplingar till egna erfarenheter Inbjudna föreläsare Studiebesök och studieresor Mässor och externa evenemang

Metod och metodutveckling Utbildning Behovsanpassning Språkstöd Fördjupningsmaterial Individuella extralektioner Revideringar av mål och justerad plan

Metod och metodutveckling Utbildning Prov och bedömningskriterier Skriftliga delprov 3 st Prov på sitt modersmål Muntliga prov Omprov 51% för godkänt Prestationen nämns i intyget

Metod och metodutveckling Utbildning Datalektioner Datalektionerna följer kursblocken parallellet med praktiska övningar

Metod och metodutveckling Utbildning Datalektionerna består av tre delar Hantera dator Att söka på internet Officepaketet Windows Säkerhet Vårda datorn

Metod och metodutveckling Utbildning Datalektioner del 2 Att söka på internet Filtrera och verifiera information Säkerhet på internet

Metod och metodutveckling Utbildning Datalektionerna del 3 Officepaketet Word -skapa enkätformulär (marknadsundersökning) Word - reklamblad (marknadsplan) Excel – inmatning av data och analys (marknadsundersökning) Excel – budget och kalkylering (företagsekonomi) Power Point (presentation och presentationsteknik)

Metod och metodutveckling Handledning Personlig SWOT –analys En kartläggning av sina styrkor och svagheter samt de möjligheter och risker som kommer från omgivningen. Vi ser det som ett viktigt verktyg för att bedöma sin personliga situation och utgångsläge för att skapa en realistisk handlingsplan.

Metod och metodutveckling Handledning Målformulering Utifrån sitt personliga utgångsläge formuleras SMARTa mål. Specifikt Mätbart Accepterat Realistiskt Tidsbestämt Det spelar ingen roll hur fort du springer - om du springer åt fel håll!

Metod och metodutveckling Handledning Affärskoncept Utvärdering av affärsidé PESTEL marknadsundersökning Smakprover Enkätundersökning Konkurrentanalys Konsumtionsmönster och samhällstrender

Metod och metodutveckling Handledning CV och personlig presentation – en del av affärsplanen CV Personligt brev Ansökan praktik Ansökan arbete

Metod och metodutveckling Handledning CV och presentation Presentation av affärsidé/mål Presentation inför grupp Feedback från jury Intyg från utbildningen

Framgångsfaktorer Värdegrund Öppet sinne och förståelse Respekt och tro på individen Flexibilitet och behovsanpassning Möta personen där den befinner sig Tydlighet och professionalitet

Framgångsfaktorer Metodvalet Teorilektioner Datalektioner Handledning Nätverkande med näringslivet

Framgångsfaktorer Arbetssätt Projektet bygger på mångfald Kraften kommer från deltagaren själv Individuella mål och stöd för att nå dem Gemenskap mellan deltagare och personal

Lärdomar och slutsatser Teoripaketet Metoden Handledare med områdeskompetens Utnyttja befintligt nätverk Beakta tiden för en eventuell fortsättning Bazar Business School