SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Skola och arbetsliv i samverkan
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Regionförbundets satsning på energi och miljö
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Verktyg för samverkan mellan civilsamhället och den offentliga sektorn
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Exempel utifrån ett antal målområden
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Den nationella ungdomspolitiken
Kira Berg, Anne Héderen. Digidel 2013  Sep 2011 – Mars 2012  Rapporter genomförda aktiviteter (filialer)  kr avsatt för aktiviteter,
Nationellt kompetenscentrum Anhöriga | Box 75 | Kalmar | | Länssamordnarna för anhörigstöd i Norrland Barn som Anhöriga.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Regional digital agenda för Östergötland
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Hej och välkomna!.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kulturpolitik Västra Götaland
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Bakgrund Fem underlag o Kulturens utmaningar och tendenser 2011 o Kommunernas kulturstrategiska arbete 2013 o Kulturplaner i Västra Götaland
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Läroplansträff fritidshem
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL ”En koffert med tydlig packsedel”
Överenskommelse om samordning kring barn
En ny modell för samverkan mellan stat, region och kommuner.
SKAPANDE SKOLA – KULTURSATSNING I ÅRSKURS 4–9 Syfte: Att långsiktigt integrera kulturen i skolan Tre insatser: Inköp av kultur Eget skapande Samverkan.
Grundskolans åk 7-9.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
UDDEVALLA KOMMUN DÄR MÄNNISKOR VÄXER OCH ERBJUDS GOD LIVSKVALITET Övergripande kommunala strategier för breddat och fördjupat föräldrastöd Föräldrastödskonferens.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Välkommen till temagrupp Skapa och utveckla kulturella mötesplatser! Det här vill vi utveckla tillsammans! 2 maj 2012 Första året.
Konstens Open Space 17 februari 2011 Ett strategiskt samtal om konstområdet i Kronobergs län En del av arbetet med Kulturplan Kronoberg
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Kulturchefsträff – kommunal arbetsgrupp kulturplan 31jan 2011, Regionförbundets Öppet Hus Dagordning: Plan och dialog Statistik – vilka siffror behöver.
Kulturens Open Space – Vilken position ska kulturen ha i länet om tre år? Hur når vi dit genom samverkan? 19 maj 2011, Tylösandsveckan.
NIU – Nationellt godkända idrottsutbildningar 1. Visioner/mål 2. Krav från Skolverket och SBTF 3. Antagningsprocess 4. Redovisning resp. NIU förutsättningar.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
ALLÈSKOLAN Entreprenörskap i skolan.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Omställningen av hälso- och sjukvården
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet Delaktighet – elevmedverkan Funderingar

SKAPANDE SKOLA 2011 Omfattar grundskolan miljoner kronor Ansökningstid 17 december – 3 februari Insatserna ska ske höstterminen 2011 – vårterminen

KONKURRENSEN OM BIDRAGSMEDLEN ÖKAR Kvalitetskraven skärps på den strategiska handlingsplanen och på insatserna Jämställdhetsperspektiv Utveckling och förnyelse Förankring i kommunen Kvaliteten på redovisningarna

ERFARENHETER HITTILLS Redovisningar från 2009, åk 7-9, som grund: Över hälften (54%) av pengarna går till löner o arvoden till professionella kulturaktörer Drygt en fjärdedel (26%) till inköp av föreställningar, studiebesök o dyl Samordningen skedde oftast på en skola Lärare och elever har deltagit i planeringen oftare än tjänstemän

FORTS…. Arbete på skolan med eleverna är vanligast De flesta kulturaktörer har haft korta uppdrag Handlingsplanen ett viktigt verktyg Insatserna bidrar till positiva effekter för eleverna Stärker elevernas förutsättningar att nå målen Bidrar till att uppfylla skolans värdegrunds- uppdrag Personalen: Ökad samverkan, fler verktyg, ny bild och upplevelse av elevernas förmågor

FORTS…. Ökat intresse för att ta in kulturen i skolan Ökad samverkan, nätverk, strukturer Svårt att hitta tid för planering och samverkan Svårt med intern samverkan (kolleger) Svårt med logistik UTMANING: Att få ett brett och hållbart engagemang för kultur i skolan

ÖSTERGÖTLANDS KOMMUNER 2009 Nio kommuner: Söderköping, Vadstena, Boxholm, Kinda, ödeshög, Mjölby, Linköping, Norrköping, Åtvidaberg Fyra fristående skolor kr Sammanlagt ca elever i åk 7-9

ÖSTERGÖTLAND KOMMUNER 2010 Sökte 9,6 milj kr. Fick drygt 6 milj Berör elever i åk 4-6 i åtta kommuner och fyra fristående skolor Flera goda ex i länet: Söderköping, Mjölby, Ödeshög, Vadstena Populäraste genrer: Film, musik, konst/bild, litteratur och dans. Även en hel del cirkus.

GYNNSAMMA FÖRUTSÄTTNINGAR Förvaltningsorganisation: skola + kultur Skolan tar ansvar – kulturen stödjer Skolan kopplar till den övergripande strategin om måluppfyllelse Styrgrupp – arbetsgrupp. Inte ensamma eldsjälar Samordnare/administrativ tjänst

LÅNGSIKTIGHET Kulturen som guldkant….? Kulturen som upplevelse, som uttrycksform och som pedagogiskt verktyg Medel för flera år? Strategisk handlingsplan – känd av alla Bred förankring, delaktighet, engagemang bland skolledare och lärare

KVALITET Vilka är professionella kulturarbetare? Inte tillåtet: elevföreställningar, musikskolans föreställningar, lokalrevy, amatörteater Hur kan vi arbeta för att eleverna ska få möta de bästa? Motala-exemplet: begär in CV

ELEVINFLYTANDE Skollagen kap 4 Inflytande och samråd Upp till skolan att se vilka former utifrån elevernas ålder och mognad som är lämpliga Exemplet Sundsvall Om man vill att kulturen ska tas på allvar måste man ta eleverna på allvar

FUNDERINGAR Kulturlivet blir alltmer aktivt och erbjuder paketlösningar Lätt att få tag på kulturaktiviteter Leder det till att skolan blir en passiv inköpare? Hur går det då med elevinflytandet? Blir kulturen en naturlig del av vardagen? Ju populärare Skapande skola blir, desto större glapp mellan ambition och tillgängliga medel

ÖNSKESCENARIO Att kultur i skolan blir en naturlig del av skolans vardag, ett av många sätt för eleverna att lära och utvecklas …..