3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Advertisements

Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Ulf P Andersson GMV
Utbildningar (just nu)
En reviderad läroplan för förskolan
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Arbetsplan för skolbiblioteket
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Vetenskap för lärare Fil.dr Annika Elm Fristorp Bitr. Sektionschef
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Eller formativt lärande…
Lärandemål för examination och progression
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
En PowerPoint om PowerPoint
Vad är du för typ av person?
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet.
Ja jag tycker väl att alla utbildningar ska vara förankrade i en vetenskaplig grund, annars kan man väl lika gärna läsa en brevkurs inom ämnet, vi är ändå.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Klassiker, plattformen för dagens OT Välkommen till kursens första föreläsning med Gunilla.
Louise Limberg Kommentera loggorna!
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Skolutveckling via digitala medier
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Välkomna till Föräldramöte med Gnagarna
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
pedagogisk dokumentation
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Informationssökning för geodoktorander Geobiblioteket,
Hur kan vi förstå begreppet?
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
Läroplansträff Välkomna.
Att studera med funktionsnedsättning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
The director of education and Research-Based Education
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning Pernilla Severson, pedagogisk utvecklare, fil.dr. medie- och kommunikationsvetenskap, Malmö högskola

Mål Stimulera kollegial högskolepedagogisk utveckling utifrån det som kallas för ”konstruktiv länkning”, som ska grundas i forskning och exempel och diskuteras och problematiseras Upplägg 1) Föreläsning om konstruktiv länkning 2) Bikupa utifrån film: För- och nackdelar med konstruktiv länkning 3) Övning i grupper om 3-5 om olika undervisningssituationer 4) Lärdomar (titta på material och fika samtidigt) 5) Avslutning: dokumentation, fortsatt arbete, utvärdering

Constructive alignment, konstruktiv länkning finns idag Som grund i Bolognaprocessens fokus på lärandemål Som kvalitetsutvecklande beslut i svenska högskolevärlden

Varför Constructive Alignment Varför Constructive Alignment? (förutom önskan att samordna verksamheter som sätt för kvalitet) Nå djuplärande Nå fler studenter Grunda högskoleutbildning på lärandeteorier

Nej, men det är ett bra sätt för studenter att lära sig Är CAL det enda sättet? Our solidarity must be affirmed by shared belief in a spirit of intellectual openness that celebrates diversity, welcomes dissent, and rejoices in collective dedication to truth. (hooks, 2014, Teaching to Transgress) Nej, men det är ett bra sätt för studenter att lära sig

Det handlar om den etiska dimensionen i ”den pedagogiska relationen” Vad vi gör med den kunskap vi har med en annan människa som involverar mer än en individuell moral

Ett sätt att forskningsgrunda sitt lärarskap 1. Vad menar du vara att vara lärare och vad gör du? 2. Varför undervisar du på ett visst sätt? 3. Hur vet du vad som fungerar och inte?

… och ett sätt att svara studentcentrerat 1. Vad gör du för att studenten ska lära sig? 2. Vad gör studenten? 3. Hur vet du och studenten vad som fungerar och inte?

Var Constructive Alignment egentligen kommer ifrån John Biggs myntade begreppet 1980-1990-tal, efter en erfarenhet att undervisa lärare Källa: http://www.johnbiggs.com.au/academic/constructive-alignment/

Ex på artikel från 1996, Journal of Higher Education, Vol 32

Vägledande principer för CAL Lärande bygger på vad studenten gör, inte vad läraren gör Lärande skapas bäst om det finns mål för det, att de aktiviteter som görs stödjer dessa mål och att det är dessa mål – inte andra – som bedöms

Vetenskapliga grunder för CAL ”Constructive” Lärande skapas av studenten: Konstruktivism (många olika inriktningar) Fenomenografi (kvalitativ metod inom utbildning) ”Alignment” Läraren gör saker i enlighet med konstruktivism med fokus på lärandemål-lärandeaktivitet-examination: Instructional alignment Konstruktivism har flera olika inriktningar, perspektiv, fält ex Piaget Fenomenografi, Marton, Det som inte ligger till grund är det

Kritik mot CAL Risk att CAL bidrar till ett management- och marknadsperspektiv på undervisning (Ex Hussey och Smith 2002 ”The trouble with learning outcomes”, Active Learning in Higher Education 3(3) Att det finns en anomali mellan den konstruktivistiska grundsynen och den mer behavioristiska länkningen (Ex Jervis and Jervis, 2005 ”What is the Constructivism in Constructive Alignment?”, Bioscience Education, Vol 6).

Några exempel på varför det inte är helt smärtfritt att använda CAL Nya roller för både lärare och studenter som kräver nya kompetenser Kräver mer av lärare än någonsin gjort förut: kunna pedagogik, kunna didaktik, ha en kännedom om många olika lärandeaktiviteter och hur de är kopplade till mål och examination mm.

Bikupa utifrån föreläsning och film Utifrån den korta föreläsningen och den film ni får se nu: vilka för- och nackdelar ser ni med konstruktiv länkning? Vi tar en runda där alla får säga något och jag skriver på tavlan

Gruppövning utifrån tre olika berättelser om undervisningssituationer Jag delar in i grupper