Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ideologiernas framväxt
Advertisements

Den industriella revolutionen
Marxism ”Historien om alla hittillsvarande samhällen är en historia om klasskamp.” Det kommunistiska manifestet Ekonomi, materialism. Människan.
Geografi Henrik Carlsson.
Religion i Mesopotamien
Sumererna i södra Mesopotamien
De tidiga civilisationerna
De tidiga högkulturerna växte fram för mellan 4000 och 6000 år sedan
Grekland bestod av flera små riken/stater
Mellankrigstiden.
Befolkningsgeografi För cirka år sedan fanns de första människorna av arten Homo sapiens, de levde i Östafrika. Idag lever över 6,5 miljarder människor,
Två av våra stora författare
EMIGRATION – SVERIGE TILL AMERIKA – 1800-TALET
Industri och demokrati i sverige
FORNTIDEN Förhistorisk tid.
Övergången från medeltid till Renässans. Ca år
Människans äldsta historia
Turismen växer fram kapitel 2
Två milstolpar under 1700-talet
Människans tidiga historia
SVERIGE Ett land i förändring.
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
DEL 1: DE FÖRSTA HÖGKULTURERNA
Den första stora staten Egypten
Revolution Vad är en revolution?.
Ett tema om befolkningen i världen
Sveriges äldsta historia:
Den äldsta tiden i människans Historia f. Kr f. Kr
De första städerna Mesopotamien
En av de första städerna var Ur
Denna presentation Vad var jordbruksrevolutionen?
Hållbar utveckling Vårt hem jorden Vårt hem jorden.
Och utvecklingsteorier
Riktad skrivning Vad är Mesopotamien?
Neolitiska revolutionen
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Olika sätt att tänka om samhället och världen…
Om läxan (enligt EPA-modellen):
”Västerlandets vagga”

Ideologier.
FORNTIDEN Förhistorisk tid.
Människans utveckling
1800-talet.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Frihetstiden
Vilka är de två största revolutionerna i mänsklighetens historia?
Industriella Revolutionen i Sverige
Mänsklig utveckling och forntiden
Utkik Historia: s , Frihetstiden
Naturlandskap blir kulturlandskap
stenåldern, bronsåldern och järnåldern
FORNTIDEN Förhistorisk tid.
Industriella Revolutionen
Flodkulturerna Ca 3000 – 500 fvt.
Industriella Revolutionen
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER I HISTORIEN. ORIENTALISKA RÖTTER f kr Mesopotamien (runt Eufrat och Tigris ”Om en bra åsna föds åt någon av kungens undersåtar.
Istiden, Stenåldern, Bronsåldern och Järnåldern
Levande historia 7: s f.Kr. Sumererna Kilskriften Brons Hjulet Drejskivan Räknesätt med 60 Stadsstater 2000 f.Kr. Babylonierna Geometri.
Medelhavsvärldens antika kulturer. Gula floden – Kina Indus – Indien Eufrat och Tigris – Mesopotamien/Irak Nilen- Egypten.
Flodkulturer och antika världar
Livets utveckling.
De första samhällena När människan långsamt gick över från
Veckans fördjupning handlar om ett speciellt djur. Vet du vilket
ANTIKA GREKLAND.
Hur levde man under medeltiden
Historia åk 4 Repetition inför vikingatiden
Naturlandskap blir kulturlandskap
Historia.
Geografi Henrik Carlsson.
Presentationens avskrift:

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Forntiden Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Människans utveckling Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Våra tre närmaste släktingar Schimpans Dvärgschimpans Gorilla Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Viktiga stadier i vår utveckling ca 2,5 miljoner år sedan - Homo habils ca 1,8 miljoner år sedan – Homo erectus Omkring 2000 000 år sedan – Homo sapiens sapiens Vad skiljde människorna från aporna? https://www.youtube.com/watch?v=E_z2bzlQMRI Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Diskutera Vilken betydelse har följande haft för människans utveckling: Klimatförändringar Upprätt gång Talet Hur livnärde de sig? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Hur levde man? Jägare och samlare Nomader - flyttade dit maten fanns Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Från jägare – samlarsamhälle till jordbrukssamhälle 8000-talet f.Kr – jordbruket uppstår i mellanöstern Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Diskutera Varför just här? Varför övergick man till jordbruk? Hur gick det till? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Varför just här? Läget Tillgång till djur och växter Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Varför gick man över till jordbruk? Tillgången på vilt Klimatförändringar Naturlig utveckling av samlandet Ökad folktäthet Olika takt – vissa inte alls På egen hand – kopiera Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Jordbruket i norden 4000-talet f.Kr. – Jordbruket uppstår i Norden varför så mycket senare? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Jordbruket i Norden 8000 f.Kr. – större delen av norden under is, bara Skåne, Danmark och Norska västkusten isfri Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Diskutera Vilka fördelar och nackdelar förde jordbruket med sig? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Med jordbruket kom… Större befolkning Varför? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Befolkningen växte p.g.a.: Mer mat bofasta Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Med jordbruket kom… Infektionssjukdomarnas evolution Varför? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Infektionssjukdomar ökade p g a: Fler människor Bofasta Skräp Förråd Miljöpåverkan Djuren Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet De äldsta sjukdomarna Mikrober i jorden/djuren: Gula febern Lepra Framboesi Inte akuta sjukdomar! Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Epidemiernas insteg Snabb och effektiv spridning Akut förlopp Immunitet Behöver stora grupper Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Med jordbruket kom… Ett mindre jämställt och jämlikt samhälle Varför? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Varför blev samhället mindre jämställt och jämlikt? Innan – kvinnor och män bidrog lika mycket till insamlingen av mat, men på olika sätt. Kvinnor kunde t o m bidra mer Sen – när man blev bofast och redskapen blev tyngre togs mer arbete över av männen, man kunde föda fler barn och kvinnan blev låst vid hemmet på ett annat sätt Klasskillnader uppstod när man kunde samla på sig ägodelar Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Med jordbruket kom… Yrkesspecialister Varför först nu? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Med jordbruket kom… DET MODERNA SAMHÄLLETS FRAMVÄXT Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet De första staterna Mesopotamien och Egypten i slutet av 3000-talet f.Kr. Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Nyheter Stora statsstater Bönder, hantverkare och köpmän Rik överklass och fattig underklass Religion Kungar – ofta ärftlig titel Statsmakt som bl. a. krävde in skatt Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Stat eller inte – det är frågan Varför uppstår stater och varför försvinner de små samhällena? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Varför bildas stater? Matproduktion leder till ökad befolkning som i sin tur leder till problem med: konflikter gemensamt beslutsfattande bytesekonomi Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet

Varför blev staterna allt fler? Stater erövrar de mindre samhällena Bättre vapen Fler människor Centralmakten kan koncentrera krigare och resurser Ideologi/religion Små samhällen går samman för att överleva Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet