Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Forntiden Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Människans utveckling Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Våra tre närmaste släktingar Schimpans Dvärgschimpans Gorilla Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Viktiga stadier i vår utveckling ca 2,5 miljoner år sedan - Homo habils ca 1,8 miljoner år sedan – Homo erectus Omkring 2000 000 år sedan – Homo sapiens sapiens Vad skiljde människorna från aporna? https://www.youtube.com/watch?v=E_z2bzlQMRI Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Diskutera Vilken betydelse har följande haft för människans utveckling: Klimatförändringar Upprätt gång Talet Hur livnärde de sig? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Hur levde man? Jägare och samlare Nomader - flyttade dit maten fanns Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Från jägare – samlarsamhälle till jordbrukssamhälle 8000-talet f.Kr – jordbruket uppstår i mellanöstern Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Diskutera Varför just här? Varför övergick man till jordbruk? Hur gick det till? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Varför just här? Läget Tillgång till djur och växter Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Varför gick man över till jordbruk? Tillgången på vilt Klimatförändringar Naturlig utveckling av samlandet Ökad folktäthet Olika takt – vissa inte alls På egen hand – kopiera Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Jordbruket i norden 4000-talet f.Kr. – Jordbruket uppstår i Norden varför så mycket senare? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Jordbruket i Norden 8000 f.Kr. – större delen av norden under is, bara Skåne, Danmark och Norska västkusten isfri Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Diskutera Vilka fördelar och nackdelar förde jordbruket med sig? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Med jordbruket kom… Större befolkning Varför? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Befolkningen växte p.g.a.: Mer mat bofasta Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Med jordbruket kom… Infektionssjukdomarnas evolution Varför? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Infektionssjukdomar ökade p g a: Fler människor Bofasta Skräp Förråd Miljöpåverkan Djuren Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet De äldsta sjukdomarna Mikrober i jorden/djuren: Gula febern Lepra Framboesi Inte akuta sjukdomar! Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Epidemiernas insteg Snabb och effektiv spridning Akut förlopp Immunitet Behöver stora grupper Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Med jordbruket kom… Ett mindre jämställt och jämlikt samhälle Varför? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Varför blev samhället mindre jämställt och jämlikt? Innan – kvinnor och män bidrog lika mycket till insamlingen av mat, men på olika sätt. Kvinnor kunde t o m bidra mer Sen – när man blev bofast och redskapen blev tyngre togs mer arbete över av männen, man kunde föda fler barn och kvinnan blev låst vid hemmet på ett annat sätt Klasskillnader uppstod när man kunde samla på sig ägodelar Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Med jordbruket kom… Yrkesspecialister Varför först nu? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Med jordbruket kom… DET MODERNA SAMHÄLLETS FRAMVÄXT Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet De första staterna Mesopotamien och Egypten i slutet av 3000-talet f.Kr. Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Nyheter Stora statsstater Bönder, hantverkare och köpmän Rik överklass och fattig underklass Religion Kungar – ofta ärftlig titel Statsmakt som bl. a. krävde in skatt Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Stat eller inte – det är frågan Varför uppstår stater och varför försvinner de små samhällena? Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet Varför bildas stater? Matproduktion leder till ökad befolkning som i sin tur leder till problem med: konflikter gemensamt beslutsfattande bytesekonomi Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Varför blev staterna allt fler? Stater erövrar de mindre samhällena Bättre vapen Fler människor Centralmakten kan koncentrera krigare och resurser Ideologi/religion Små samhällen går samman för att överleva Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet