Gruppvägledning – En effektiv metod

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Traditioner styr yrkesval Arbetsmarknaden är fortfarande uppdelad när det gäller vad kvinnor och män har för yrke och sysselsättning. Av dem som arbetar.
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Höstens vägledning i åk 9
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Individuellt lärande tillsammans
Swot - analys.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Metodstöd.
Utvärdering av projekt
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Är du intresserad? Vänd dig till KrAmi för mer information! Finna Få
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Kommunikation.
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Mental träning Mål & Motivation
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Intressenter OL108A.
STUDIEHANDLEDNING I ÅTTA STEG
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
HALMSTAD UNIVERSITY LEKTION 8 SAMMANFATTNING. MÅL - Helhetsbild av verksamhetsstyrning - Dess aktuella relevans - Tips och dåd inför tentamen.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
RAMS -R ehabilitering, A rbets M arknad och S ysselsättning En verksamhet som riktar sig till personer mellan 18 och 64 år som uppbär försörjningsstöd.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Projektledning.
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Självutvärdering av projekt
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Personligt brev.
Förändring – hot eller möjlighet?
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
VANLIGA STUDIEFRÅGOR med studie & yrkesvägledare Som studie & yrkesvägledare arbetar vi med att vägleda mot ett yrkesmål. Det kan innebära att vi tittar.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Socialpsykologi.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Framtidens familjecentral
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
”Sockerdricka trädet”
Att starta, planera och driva projekt
Normaliseringsprocessen
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Presentationens avskrift:

Gruppvägledning – En effektiv metod Lena Collin lena.collin@arbetsformedlingen.se 010-486 61 69 Fr.o.m 1/11 lena.collin@hdk.gu.se 031-786 61 47

Mål och innehåll Kännedom om hur man kan använda gruppvägledning med personer som står inför val av yrke, utbildning och/eller arbete Kännedom om grupprocesser och gruppledarskap Kännedom om olika övningar i gruppvägledning

Tidigare erfarenhet av att arbeta med grupper Namn/ Arbetsplats Tankar om gruppvägledning Förväntningar på seminariet

SPELREGLER TYDLIGA OTYDLIGA UTTALADE Trygga relationer Osäkra relationer OUTTALADE Hantera relationer Manipulativa relationer

Gruppvägledning Sambandet mellan Metodens aktiviteter, gruppväglednings- och samtalsmodellens faser Inledningsfas Övergångsfas Arbetsfas Arbetsfas Arbetsfas Sökande med behov av att välja yrke/utbildning/ arbete Inled med gruppskapande aktiviteter Vem, vad,kan, vill Informera om arbetsmarknaden Vad? Klargör inre och yttre styrfaktorer Vem, vad, kan, vill Inventera deltagarnas intressen, behov och personliga resurser K l a r g ö r a V i d g a Övergångsfas Avslutningsfas Avslutningsfas Arbetsfas Sökande har valt yrkes/utbildnings- /arbetsinriktning alt. påbörjat valet Arbeta med information om yrken, utbildningar, arbetsmarknad Vad finns! Hur gör jag? Väg samman intressen, pers. förutsättningar och omvärldens krav Hur gör jag? Gör individuell planering Avsluta gruppen V i d g a Sätta upp delmål/mål och göra handlingsplan

Gruppvägledning Syftet med gruppvägledning är att aktivera en person inför att välja eller byta yrkes- eller arbetsinriktning. Genom att arbeta i grupp tillsammans med andra personer med likartade frågeställningar och i en liknande situation kan den arbetssökande få nya erfarenheter och uppleva personligt stöd. Förutom att gruppen ger stimulans och stöd erbjuder den ofta en större samlad kunskap och resurs i problemlösning jämfört med en individuell kontakt.

Tankemodell för gruppledare Gruppledarens Förhållningssätt och färdigheter Design eller utformning av programmet Gruppmål och aktiviteter för att uppnå målen Gruppdeltagarnas behov och roller Grupp- processer Planeringsfas Inledningsfas Övergångsfas Arbetsfas Avslutningsfas Eftergruppsfas Amundsons tankemodell. Helheten, gruppdynamiken beror av de fem interagerande komponenterna som förflyttas från planeringsfas till eftergruppsfas.

Vad innebär vägledningsteorierna för Gruppvägledningen? Inledningsfasen är viktig för att skapa trygghet, tillhörighet, ett bra samarbete och ett bra klimat för fortsatt arbete Det empatiska förhållningssättet är viktigt under hela gruppvägledningsprocessen Vägledningen konstrueras och skapas tillsammans av vägledaren och deltagarna Deltagarna är experter över sitt liv och sin situation och gruppledaren är expert på gruppvägledningsprocessen och på samtalet I gruppvägledningen skapas aktivt engagemang genom olika aktiviteter och övningar Gruppvägledningens faser bygger på Amundsons modell

Vad innebär yrkesvalsteorierna för Gruppvägledningen? Med hjälp av olika aktiviteter, diskussioner, föreläsningar och övningar som vi har under gruppvägledningen kommer deltagarna att skaffa sig positiva inlärningserfarenheter Genom att arbeta med individfaktorer (styrfaktorer, intressen, värderingar mm) medvetandegörs deltagarna om sina styrkor och resurser. Detta i kombination med att arbeta med omvärldsfaktorer gör att deltagaren på ett bättre sätt kan komma fram till ett beslut om sin framtidsplanering som ger så bra tillfredställelse som möjligt Genom att vara medvetna om de sociologiska faktorernas påverkan i valet så kan vi motverka en könsuppdelad arbetsmarknad genom att t.ex. ha mångfaldsperspektivet med i valet av övningar och diskussioner.

Varför arbetar vi?

Vilka faktorer styr våra yrkesval?

Kriskurva När är det lämpligt med gruppvägledning? Förnekande Vrede Köpslående Accept Framtidstro KRIS CHOCKFAS Depression REAKTIONSFAS NYORIENTERINGSFAS Diskutera kännetecknen och signalerna om när det kan vara lämpligt med grupp och med vägledning BEARBETNINGSFAS 6MÅN – 1 ÅR 4-6 V AKUTFAS

SWOT - Jag som gruppvägledare Styrkor Vad gör du bra? Vilka unika resurser har du som du kan utnyttja? Vad ser andra som dina styrkor? Kan du använda styrkorna mer? Svagheter Vad kan du förbättra? Var har du mindre resurser än andra? Hur kan du kompensera? Vad skulle andra sannolikt se som svagheter? Möjligheter Vilka goda möjligheter står öppna för dig? Vilka trender/ tendenser/ möjligheter kan du ta nytta av? Hur kan du utnyttja dina styrkor och göra dem till möjligheter? Hot Vad hotar eller skrämmer dig? Vad jämför/ konkurrerar/ tävlar du med? Vilka hot exponerar visar upp dina svagheter? Är risken värd en chans……

Tack för mig Planera, planera, planera… Kom ihåg att göra en utvärdering Avsätt tid för eftergruppsfasen Prata med din kollega om vad som har varit bra och vad som behöver förändras till nästa gruppstart ”Kill your darlings”! Vill du få mer tips är du välkommen att höra av dig!