Läns-SLAKO Östergötland

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avtal som reglerar hälso- och sjukvårdsansvaret mellan Västra Götalandsregionen och kommunerna i Västra Götaland.
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Möte med xxxxxx Xxxdagen den xx månad
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Hemsjukvårdsreformen i Östergötland
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
Regionala Vårdriktlinjer
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Information om rehabiliteringsgarantin (till vänster i menyn rehabiliteringsgarantin) -Överenskommelsen -Frågor och svar om.
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Hemsjukvården 2011 Gitt Ström Henry Lundgren Projektledare hemsjukvård.
En vård värd samverkan Femtio år av insikt.
Hemsjukvård i Västernorrland Ett kommunalt perspektiv på sammanhållen hemvård Seminariet
Vårdsamverkan Fyrbodal Gränsöverskridande samverkan.
Vårdsamverkan Fyrbodal
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Utredningen en nationell samordnare för hemsjukvård (S 2010:06)
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Samverkan kring utveckling och tillämpning av välfärdsteknologi Inga-Lill Felizia PUFF-enheten
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Medicinsk Vårdplan.
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Framtidens utmaningar
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Uppdrag till huvudmännen och de delregionala vårdsamverkansgrupperna:
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Vad ska vi göra /vilka aktiviteter ska vi göra här och nu för att förbättra strokevården och rehabiliteringen ? Kalix, Övertorneå, Överkalix, Haparanda.
Nu är vi nära!.
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Hemtjänst och hemsjukvård blir hemvård Projektledningsgruppens beslutspunkter.
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Hemsjukvård i förändring, Socialstyrelsen, nov 2008 Kommunaliserad hemsjukvård, juni 2011, SoU 2011:55.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Socialstyrelsens slutsatser Mindre slutenvård per vårdtagare, antal invånare med hemsjukvård ökar Ökad tillgång till behandlingar Synergieffekter.
Förtydligande tillägg till
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
Vart är vi på väg? Ann-Charlotte Kassberg, Norrbottens läns landsting Harald Segerstedt, Kommunförbundet Norrbotten.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Framtidens nära vård Delbetänkande
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Primärvårdscentrum Östergötland
Nära vård - ett kommunalt perspektiv
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Hemsjukvårdsreformen i Östergötland
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Avdelningen för vård och omsorg
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Samordnad utveckling för god och nära vård
Lagen om samverkan vid utskrivning från slutenvård (SVU)
Presentationens avskrift:

Läns-SLAKO Östergötland Hemsjukvårdsreformen Bilder baserat på studiematerial den 18 november 2011 Sven-Inge Arnell

Milstolpar i processen Läns-SLAKO Östergötland Milstolpar i processen Tid Händelse 10 juni 2011 Läns-SLAKO fattar beslut om att starta projektet 16 september En första genomgång görs inför Läns-SLAKO när det gäller s.k. knäckfrågor, dvs. sådana frågor som kan vara extra svåra att bli överens om och hitta lösningar på 11 november En konferens genomförs där förslag till nya ansvarsgränser presenteras 18 november Läns-SLAKO tar beslut om att göra detta studiematerial och delrapport tillgängligt för alla intressenter Januari 2012 Genomförs seminarier i Norrköping, Linköping och Motala för att diskutera förslagen till nya ansvarsgränser 3 februari Läns-SLAKO tar ställning till förslagen till ny ansvarsfördelning och tankar om hur samverkan ska fungera i framtiden Februari Arbetsgruppen för personal- och HR-frågor redovisar förslag till överenskommelser Mars/april Samtliga grupper ska ha tagit fram underlag till den kommande slutrapporten 27 april Kommer Läns-SLAKO att anta förslaget till rekommendation till kommuner och landsting i Östergötland

Demografi – 65 år och äldre iSverige Läns-SLAKO Östergötland Demografi – 65 år och äldre iSverige

Demografi, 65 + i Östergötland Läns-SLAKO Östergötland Demografi, 65 + i Östergötland

Sammanhållen hemvård SOU 2004:68 Läns-SLAKO Östergötland Sammanhållen hemvård SOU 2004:68 Äldrevårdsutredningen pekade bl.a. på följande brister Otillräcklig medicinsk kompetens Otillräcklig kontinuitet Brister i rehabiliteringen och när det gäller hjälpmedel Otillräcklig integration mellan sociala och medicinska insatser Helhetssyn saknas Bristande samordning

Argumentation för en samordnad hemsjukvård Läns-SLAKO Östergötland Argumentation för en samordnad hemsjukvård Olika utredningar har angett bl.a. följande argument för att en huvudman ska ha ansvaret för hemsjukvården: Det finns personer, främst äldre, som har stora vård- och omsorgsbehov och som har svårt att förflytta sig till en mottagning. De behöver insatser i sin bostad  Det är angeläget att ha olika yrkesgrupper i samma organisation för att kunna tillgodose den enskildes vård och omsorgsbehov. Sammansättningen av kompetenser ökar möjligheterna att sätta samman komplexa tjänster som den enskilde har behov av  Det blir ett tydligare ansvar för habilitering, rehabilitering och hjälpmedel och de ses som investeringar för att främja ett oberoende hos individen och förebygga framtida behov  Kostnadseffektivitet uppnås genom att en huvudman kan disponera de samlade resurserna på ett ändamålsenligt sätt. Parallella organisationer skapar onödiga kostnader och konstlade behov av samverkan Tydligare utvecklingsansvar  En samlad verksamhetsledning ger förutsättningar för en integrering och ett tydligt ledningsansvar och det ger ingen sekretessgräns inom det gemensamma verksamhetsområdet

Vad bör hemsjukvården innehålla? (Miniminivå) Läns-SLAKO Östergötland Vad bör hemsjukvården innehålla? (Miniminivå) All planerad hälso- och sjukvård på primärvårdsnivå som, med bibehållen patientsäkerhet, kan ges i den enskildes hem. Kommunen ansvarar för insatserna inom hemsjukvården från den dag behovet uppstår och samordnad vårdplan har upprättats. Hemsjukvård omfattar alla sjuksköterskeinsatser, inklusive insatser som erfordrar specialistsjuksköterska, samt basal rehabilitering och habilitering av sjukgymnast och arbetsterapeut. Hemsjukvård utförs hela dygnet. Palliativ vård på primärvårdsnivå Hemsjukvården omfattar alla personer över 18 år. Utredningen pekar på att vårdplan ska vara upprättat och är en förutsättning för god hemsjukvård

Vad kan hemsjukvården innehålla? (maximinivån) Läns-SLAKO Östergötland Vad kan hemsjukvården innehålla? (maximinivån) All planerad hälso- och sjukvård på specialiserad somatisk vårdnivå och inom specialiserade psykiatrisk vårdnivå, som kan ske med bibehållen patientsäkerhet, i den enskildes hem, utförd av sjuksköterska, sjukgymnast och arbetsterapeut. Hemsjukvård för alla personer, inkl. barn upp till 18 år. Planerade eller oplanerade hembesök. Med oplanerade besök avses snabb insats från sjuksköterska vid oförutsedda behov. Hjälpmedel till personer i ordinärt boende.

Planerade tidpunkter för kommunaliserad hemsjukvård Läns-SLAKO Östergötland Planerade tidpunkter för kommunaliserad hemsjukvård Tid Län/region 2012 Västmanland 2013 Gävleborg Jönköping Dalarna Västerbotten Norrbotten 2014 Östergötland Västernorrland 2015 Stockholm

De senaste länen som skatteväxlat Läns-SLAKO Östergötland De senaste länen som skatteväxlat Tid Län/region Skatteväxlingsnivå 1999 Bohuslän 43öre Kristianstads län 39 öre 2008 Kalmar län 26 öre 2010 Sörmland* 20 öre 2012 Västmanland 16 öre * Sörmland – i samband med Ädelreformen 1992 överfördes viss verksamhet (motsvarar 17 öre)

Målbild m.m. En målbild håller på att tas fram Läns-SLAKO Östergötland Målbild m.m. En målbild håller på att tas fram Samverkan – ser över behoven av samverkan, avtal, arenor m.m. Uppföljning – följer arbetet i Jönköpings län med att ta fram kvalitetsindikatorer

Läns-SLAKO Östergötland Ställningstagande Tröskelprincip: ”Personer som, utan stora svårigheter, kan ta sig till landstingets vårdcentraler/mottagningar får hälso- och sjukvårdsinsatser från landstinget. Personer som har behov av hälso- och sjukvårdsinsatser i hemmet får sjukvårdsinsatser av kommunerna. Undantag kan göras då personens sjukdom, sjukvårdsinsats eller funktionsnedsättning motiverar avsteg från dessa grundläggande principer. Gränssnittsdokument och den enskildes vårdplan är styrande för ansvarsfördelningen mellan huvudmännen.”

Läns-SLAKO Östergötland Ställningstagande Ingen generell åldersgräns föreslås, med undantag för psykiatri där gränsen sätts till 18 år.

Läns-SLAKO Östergötland Ställningstagande Vi föreslår definitionerna hemsjukvård (som är ett kommunalt ansvar) och specialiserad hemsjukvård (som är landstingets ansvar). Det innebär att all hemsjukvård som idag utförs av vårdcentralerna och som uppfyller förutsättningarna enligt tröskelprincipen överförs till kommunerna. Utredningen fortsätter om var gränsen mellan hemsjukvården och den specialiserade hemsjukvården ska gå.

Ställningstagande Rehabilitering i hemmet Läns-SLAKO Östergötland Ställningstagande Rehabilitering i hemmet All rehabilitering som utförs i det ordinära boendet överförs till kommunerna. Undantag vid behov av specialistrehabilitering efter utskrivning från sjukhus då rehabilitering sker på sjukhus/mottagning och då hembesök är en del i rehabiliteringsprocessen

Ställningstagande Hjälpmedel i hemmet Läns-SLAKO Östergötland Ställningstagande Hjälpmedel i hemmet Förskrivning av hjälpmedel skall göras utifrån patientnyttan (där patienten får sin vård/behandling och där kompetensen finns) Kommun och landsting föreslås ha ett gemensamt regelverk och anvisningar samverkan avseende hjälpmedelsleverantörer gemensam förskrivarutbildning och kompetensutveckling Kommunerna föreslås överta ansvaret för hjälpmedel, med undantag för specialisthjälpmedel.

Ställningstagande Psykiatri Läns-SLAKO Östergötland Ställningstagande Psykiatri ”Ingen generell åldersgräns föreslås, med undantag för psykiatri där gränsen sätts till 18 år.” Kommunal hemsjukvård föreslås omfatta personer över 18 år, med långvarig och/eller allvarlig psykisk funktionsnedsättning som har behov av vård- och stöd-insatser från både landsting och kommun.

Ställningstagande Habilitering Läns-SLAKO Östergötland Ställningstagande Habilitering En viktig grundprincip är att personer som tillhör målgruppen har samma rätt till hemsjukvård som övriga medborgare. Vi förordar en uppdelning i kommunal habilitering och specialiserad habilitering. Utifrån patientnytta föreslås den kommunala habiliteringen vara kommunens ansvar och den specialiserade habilitering landstingets ansvar. Specialiserad habilitering är inte möjlig att organisera i samtliga 13 kommuner. Via gemensam habiliteringsplanering avgörs vilken huvudman som gör vad och utgångspunkten är personens behov, oberoende av funktionsnedsättning eller diagnos. Ansvarsfördelningen är inte beroende av boendeform. Vårt förslag innebär egentligen ingen förändring av ansvarsfördelningen mellan kommun och landsting utan ska ses som ett förtydligande av den ansvarsfördelning som redan nu ska gälla men inte alltid följs.

Ställningstagande Habilitering Läns-SLAKO Östergötland Ställningstagande Habilitering Kommunal habilitering - kommunens ansvar Uppdraget inbegriper förebyggande insatser, rådgivande insatser och individuell bedömning, samt behandling och träning i vardagslivet, såväl i hemmet som i daglig verksamhet. Syftet är att bevara och utveckla hälsa för ett fungerande vardagsliv i boende, arbetsliv och i relationer till andra människor. I uppdrag ingår bedömning av, och kunskap om, funktionsnedsättningens påverkan på vardagslivet, för att kunna ge adekvat habilitering. Det kan t ex handla om anpassning av miljön, daglig rörelseträning, ADL-träning, social träning, handledning av omvårdnadspersonal, och närstående. En mycket central del av den basala habiliteringen, som är kommunens uppdrag, är att agera samordnande funktion för de aktuella insatserna som ska utföras. I uppdraget ingår också att ta ansvar för att initiera kontakt med landstingets habilitering när/om den egna kunskapsnivån inte räcker till.

Ställningstagande Habilitering Läns-SLAKO Östergötland Ställningstagande Habilitering Specialiserad habilitering - landstingets ansvar Specialiserad habilitering utgår från tvärvetenskapligt sammansatta team. Dessa team bildar en specialistfunktion som ger förutsättningar för en helhetssyn med medicinsk, psykosocial, psykologisk, pedagogisk och teknisk kompetens. Insatserna omfattar viss individuell behandling, när den enskildes behov gör att specialistkompetens krävs. Landstinget ansvarar för utredning, bedömning, diagnostisering, ev. omdiagnostisering, behandling och handledning. En viktig del av landstingets ansvar är att bedöma kognitiva funktionsnedsättningars konsekvenser. Vårt förslag är att ansvaret för både utprovning och förskrivning av specialhjälpmedel ska åligga landstinget.

Processen – november 2011 och framåt … Läns-SLAKO Östergötland Processen – november 2011 och framåt … Studiematerial presenteras på Läns-SLAKO 18 november Januari 2012 – workshop i Norrköping, Linköping och Motala om ansvarsfördelning m.m. Februari 2012 – första delrapport från skatteväxlingen 3 februari tar Läns-SLAKO ställning till förslag till ny ansvarsfördelning April 2012 – huvudrapporten presenteras för Läns-SLAKO. Efter godkännande används material som beslutsunderlag för kommuner och landsting Maj-augusti 2012 – förhandlingar och avtalsskrivningar Hösten 2012 – beslut i fullmäktige

Ett stort arbete kvarstår … Läns-SLAKO Östergötland Ett stort arbete kvarstår … Definiera exakt var gränsen ska gå mellan kommunernas ansvar för hemsjukvård och landstingets ansvar för den specialiserade hemsjukvården. Tydliggöra detaljer i det kommunala ansvaret för hemsjukvård Tydliggöra detaljer i landstingets ansvar för specialiserad hemsjukvård Motivera psykiatrins 18-årsgräns Ett stort antal samverkansavtal, rutiner och riktlinjer behöver revideras

Frågor som ska besvaras Läns-SLAKO Östergötland Frågor som ska besvaras Specialistresurser som landstinget har kvar men som också har arbetsuppgifter inom den hemsjukvård som kommunen har ansvaret för Vårdplanering Demensutredningar – utredningsansvaret är enligt hälso- och sjukvårdslagen landstingets ansvar Egenvård – preciseringar om villkor m.m. Läkares medverkan Inkontinenshjälpmedel och förbrukningsmaterial Tandvård – samverkan kring nödvändig tandhälsovård IT och elektronisk informationsöverföring Patientjournaler Utomlänspatienter Bårplatser för avlidna Diverse transporter och kostnader för dessa

Framgångsfaktorer En bra och öppen process Läns-SLAKO Östergötland Framgångsfaktorer En bra och öppen process Alla huvudmän måste vara med och se vinster i reformen Framtidsorienterat perspektiv på hemsjukvård – vad kan och vill vi åstadkomma i framtiden? T.ex. satsningar inom bl.a. primärvården och när det gäller hemrehabilitering Allsidigt belysning med utgångspunkt i knäckfrågorna Bygga upp en tillit och ett förtroende för framtiden Hitta samverkansstrukturer som sätter patienten i centrum