INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Advertisements

PTS Bredbandskartläggning
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Grafer Riks-Stroke årsrapport
Arbetsmarknadens kompetensförsörjning på kort och lång sikt Med kommentarer till förundersökning av Thång, Ohlsson & Holmer, (Institutionen för arbetsvetenskap,
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
7 juni 2006 Copyright © Splitvision Research. All rights reserved. Resultat från GR:S effektstudie 2006 Gällande studerande.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Det allmänna ekonomiska läget
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Behöver vi en skild pedagogik för vuxna ?
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Måste vi lära oss genom hela livet ?
Varumärket Luleå kommun
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Klientinventering inom hemvården Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Fritt bildningsarbete Arbetar-och medborgarinstituten i Svenskfinland Åbo Akademi/Österbottens högskola – Pedagogiska institutionen/Petri Salo Utvecklingen.
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
GRs effektstudie 2005 Gällande studerande vid kommunal vuxenutbildning i Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Lerum, Mölndal, Partille, Tjörn och Öckerö, 2003.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
INNEHÅLL ~ Vuxenpedagogik som ett akademiskt ämne ~ Centrala forskningsområden under 1990-talet ~ Tyngspunktsförskjutningar inom forskning ~ Aktuella begrepp.
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Aborter i Norden 2013 Anna Heino Mika Gissler.
Presentationens avskrift:

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 INNEHÅLL ~ Deltagandet i allmänhet ~ De olika formerna av vuxenutbildning ~ Den mest typiska vuxenstuderanden ~ Motiv och hinder för deltagande ~ Studier på egen hand ~ Deltagande i intresseinriktad och yrkesinriktad vuxenutbildning ~ Motiv och hinder för samt utfallet av deltagande ~ Deltagande i arbetar – och medborgarinstitutens verksamhet under 1900-talet 1. Vilka vuxna är det som studerar och varför ? Källförteckning ~ Aikuiskoulutustutkimus Tilastokeskus ~ Alanen, A Johdatus aikuiskasvatukseen. ~ Hirvijärvi-Saari, M Suomenkielinen työväenopisto 75 vuotta. I arbetet Kansansivistystyötä 75 vuotta Helsingissä. ~ Juusela, R Vaasan Työväenopisto ~ Rinne, Kivinen & Ahola 1992: Aikuisten kouluttautuminen Suomessa. Osallistuminen, kasautuminen ja preferenssit. ~ Tuomisto, J Kansanliikkeistä koulutukseksi. I arbetet Grönstrand, R. (toim.) Kasvava aikuinen.

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Aulis Alanen (1986) om deltagandet i vuxenutbildningen under 1980-talet - deltagare – en ökande minoritet en tredjeldel av den vuxna befolkningen deltar aldrig - skillnaderna mellan åldersgrupperna minskat i medelåldern är man som mest aktiv deltagare - kvinnorna ofta i majoritet i flere sammanhang utgör kvinnorna en klar majoritet - den geografiska fördelningen rätt jämn i södra Finland delta man dock något mera - de som behöver utbildning minst deltar minst deltagandet påverkas av utbildningsnivå, inkomster och samhällelig position 2.

De olika formerna av vuxenutbildning 2000 deltagare und.timmar Allmänbildande 1,78 milj. (<) 3,3 milj. (<) Vuxengymnasier (<) (=) Folkhögskolor (>) (=) Medborgarinstitut (=) (=) Studiecentraler (>) (=) Yrkesinriktad (>) 7,5 milj. (<) Vux.utbildningscentra (=) (<) Spec. yrk.läroanst (>) (>) Yrkesläroanstalter ( 305 ) (>) (>) Universitet ( 20 ) (>) (<) Sommaruniversitet ( 21 ) (=) (>) INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Källa: Aikuiskasvatuksen 43. vuosikirja 3.

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Den mest typiska vuxenstuderanden en kvinna år studerar i anknytning till arbetet vill utveckla sig själv och sin yrkesskicklighet ingår i gruppen lägre/högre tjänsteman/kvinna tjänar mellan mk har högskole-examen eller examen på institutnivå studerar regelbundet (2-3 studieprojekt per år) Källa: Aikuiskoulutustutkimus

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Motiv för att delta i vuxenutbildning i allmänhet 1) utveckla sig själv (80 % K>M) 2) utveckla sin yrkesskicklighet (75 % K>M) 3) omväxling (65 % K>M) 4) bättre lön (60 % K<M) 5) mera krävande uppgifter (45 %) Hinder för deltagande studier som bekostas av arb.givaren/sker på arb.tid 1) brådska på arbetsplatsen (60 %) 2) ingen lämplig utbildning (50 %) 3) svårigheter att komma in (45% K>M) 4) brist på info om utb. möjligheter (30 %) 5) arb.givaren uppskattar ej utb. (30%) i studier som sker på fritiden 1) brist på intresse (50 % M>K) 2) övriga intressen (40 % M>K) 3) trötthet (40 % K>M) 4) besvärliga arbetstider (35 % M>K) 5) brist på lämplig utbildning (35 %) Källa: Aikuiskoulutustutkimus

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Studier på egen hand sammanlagt 22 % av de vuxna angav att de idkat studier på egen hand 68 % av dessa idkade självstudier endast på fritid och 8 % endast på arbetstid Vad studerar man på egen hand ? på fritiden utnyttjande av IT och ADB20 % språk18 % teknik och naturvet. ämnen14 % konst- och färdighetsämnen13 % företagsekonomi, marknadsföring 9 % på arbetstid utnyttjande av IT och ADB34 % teknik och naturvet. ämnen21 % företagsekonomi, marknadsföring15 % Källa: Aikuiskoulutustutkimus

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Fyrfältet på nästa sida (se också nedan) består av två grundläggande dimensioner: 1) Vågrätt - deltagare och icke-deltagare 2) Lodrätt - deltagande i intresseinriktad studieverksamhet eller yrkesinriktad vuxenutbildning Då Du klickar på figuren får Du fram olika grupper av vuxenstuderande (t.ex. kvinnor-män, studerande i norra Finland, huvudstadsregionen o.s.v.) Gruppernas placering inom fyrfältet anger om gruppen hör huvudsak till de som deltar (högra sidan – deltar; vänstra sidan – deltar inte) samt om man i huvudsak deltar i intresseinriktad vuxenutbildning (övre delen) eller yrkesinriktad vuxenutbildning (nedre delen) T.ex. kvinnor placeras i det övre högre delen vilket innebär att kvinnor deltar ofta och att de då deltar i intresseinriktad studieverksamhet icke-deltagare deltagare intresseinriktad studieverksamhet yrkesinriktad vuxenutbildning Kvinnor 7.7.

Deltagare Icke-deltagare Yrkesinriktad vuxenutbildning Intresseinriktad studieverksamhet Kvinnor Jordbrukare Företagare Arbetare Män Högre tjänste- män/kvinnor Lägre tjänste- män/kvinnor Yngre Medel- ålders De äldre Norra Finland Mellersta Finland Södra Finland Huvudstadsregionen Deltagande i intresseinriktad och yrkesinriktad vuxenutbildning Källa: Rinne, Kivinen & Ahola

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Studiemotiv – studiehinder – upplevd nytta I figuren på nästa sida anger man hur de vuxnas studiemotiv hänger ihop med hinder för studier samt utfallet av studierna (d.v.s. den nytta man upplever att studierna ger) Om studiemotivet är mera allmän utveckling av sig själv (t.ex. genom deltagande i medborgarinstituens kurser) upplever man relativt få hinder och om hinder uppstår är detta beroende av obekväma arbetstider. Den nytta man upplever att studier med syfte att utveckla av sig själv ger är att man klarar av sina arbetsuppgifter bättre samt att man har framgång i karriären. Såväl denna figur som den föregående fyrfältet baserar sig på uppgifter som man samlat in i samband med de stora vuxen- utbild-ningsundersökningarna som man genomfört i Finland med 5 års mellanrum Se närmare i boken Rinne, Kivinen & Ahola 1992: Aikuisten kouluttautuminen Suomessa. Osallistuminen, kasautuminen ja preferenssit. 9.

Motiv och hinder för samt utfallet av deltagande enligt Rinne, Kivinen & Ahola 1992 Utveckla sig själv MOTIV Få hinder Obekväma arbetstider Klarar av arb.upp- gifterna bättre Framgång i karriären HINDERUTFALL Utv. av yrkesskicklighet Få hinder Obekväma arbetstider Barnpassning (kvinnor) Klarar av arb.upp- gifterna bättre Framgång i karriären Bättre arbete Ekonomiska hinder Barnpassning (kvinnor) Mera krävande arbets- uppgifter Permanent arbete Bättre lön Ekonomiska hinder Mera krävande arbets- uppgifter Permanent arbete Garantera anställning Ekonomiska hinder Brist på kunskap och intresse Byta arbetsplats Permanent arbete 10.

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Det hände ganska mycket under 1900-talet man övergick från det agrara samhället till industrisamhället bilar, radio, TV, datorer m.m. blev en del av vardagen Världen blev betydligt mindre, resandet ökade men hur är det med deltagandet i vuxenutbildningen ? förändrades den ? detta kan exemplifieras med arbetar- och medborgarinstituten studera följande siffror och ta ställning till hur mycket som egentligen förändrats !! 11.

Kursdeltagare enligt yrkesgrupp Helsingfors arbetarinstitut Arbetare 56 %52 % Småföretagare, kontorister, butiksbiträden, betjänter 28 %33 % Med kroppsarbete 27 %14 % Handel och arbetsledning 37 %34 % Tjänstemän, självständiga yrken 17 %24 % Hemarbetande 13 %14 % Deltagarna enligt grundutbildning ingen/delvis folkskola 36 %15 % 3 % folkskola 61 %76 %41 % yrkesutbildning 22 % studentexamen27 % INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen Källa: Hirvijärvi-Saari 1989

Könsfördelning bland deltagarna andel kvinnor H:fors (fi) 57 % 62 % 73 % 70 % Vasa (fi) - 79 % 74 % 72 % INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Vad studerade man inom arbetarinstitut ? Vasa arbetarinstitut 1920-talet (tvåspråkigt) Antalet deltagare årligen mellan Språk (modersmål, svenska, tyska, engelska, esperanto) Bokföring Matematik Kvinnornas handarbete Kvinnornas gymnastik Hushållslära Samhälls-och medborgarkunskap Maskinskrivning Sångkör 13. Källa: Hirvijärvi-Saari 1989, Juusela 1967

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK deltagande och motiv Källa:Statistikcentralen 1999 Alla Kvinnor Befolkning som avlagt examen (har examen efter grundskolan) enligt åldersgrupp och kön 1997 Varför har de yngre kvinnorna (<54) examen i större utsträck- ning än männen ? Och varför är det tvärtom i de äldre åldersgrupperna ?