SKL:s Matematiksatsning PISA 2015. Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Regional digital agenda för Östergötland
Dolda kunskaper avslutande möte
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Välkommen till Vikenskolan
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Stöd för analys och förbättring
Mot framtiden! Segeltorpsskolan 2012.
Vardaglig observationer
SKL och skolfrågorna Per-Arne Andersson
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Arbetsplan för skolbiblioteket
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Regional digital agenda för Östergötland
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Läroplansträff Välkomna!.
Konsten att nå resultat – erfarenheter från framgångsrika skolkommuner
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Föräldraråd
Länsgemensam ledning i samverkan
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex skolinspektionsbesöket, inför.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Kvalitetsarbete Spånga grundskola
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
BFL Bedömning för lärande
SKL:s Matematiksatsning PISA Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Matematiklyftet
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
SKL:s Matematiksatsning PISA Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Verksamhetsuppföljning September 2017
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Utvärdering Socialfonden
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande.
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

SKL:s Matematiksatsning PISA 2015

Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”

Vad kännetecknar framgångsrika skolkommuner? Slutsatser från rapporten "Öppna jämförelser” * Har bra ledare * Lyfter fram kompetenta ledare * Har höga förväntningar * Har systematisk uppföljning/återkoppling * Har fungerande relationer * Har tydlig ansvarsfördelning * Fångar upp elever i behov av stöd * Har samsyn om skolans inriktning och mål

Målsättning: Alla kommuner som deltar i SKL:s Matematiksatsning PISA 2015 åtar sig att förbättra matematikundervisningen i alla sina grundskolor Villkor: För att lyckas måste alla fyra nivåer, den politiska ledningen, förvaltningsledningen, rektorer och lärare, kraftsamla och dra åt samma håll håll Fokus: Förbättrad styrning och ledning Metod: Arbetande nätverk (Nätverk Norr och kommunens egen nätverksgrupp)

3 områden - 6 avgörande punkter Gemensam ledning: *Ledningsnivåerna är sammanlänkade (nämnd, förvaltningsledning, rektorer) *Det finns en tydlig uppdrags- och rollfördelning Gemensam syn: *Höga förväntningar på alla elever och övriga *Lärarnas kompetens och samarbete är avgörande Gemensamma rutiner: *Det finns fungerande rutiner för en systematisk uppföljning och återkoppling *Det finns fungerande rutiner för att fånga upp elever i behov av stöd

Strömsunds kommuns operativa mål * Minst halvera antalet elever som ej når godtagbar kunskapsnivå enligt kunskapskraven * Öka antalet elever som når de högsta kunskapskraven På längre sikt är målet 100 % måluppfyllelse. Delmål: Andelen elever i skolår 3, 6 och 9 som når kunskapskraven i de nationella proven i matematik ska årligen åka med minst 5 %.

Kommunens nätverksgrupp: Politiker Åse Ehnberg Monica Dahlén Förvaltningen Margareta Grundström Hans-Olof Carlsson Rektorer Fredrik Jonsson Elisabeth Björn (reserv) Lärare Maria Jönsson (kontaktperson) Märta-Stina Gahlin Lundberg Victoria Tjernlund (reserv)

Några röster från Knivsta om SKL:s matematiksatsning PISA 2015…

Efter kartläggning av kommunens utvecklingsområden kommer arbetet att fokuseras på följande punkter: Kartläggningen av ämnesbehörigheter En handlingsplan i matematik ska utarbetas Ett ”årshjul” kommer att tas fram. Det ska synliggöra hur alla fyra nivåer länkas samman angående beslut, redovisningar och analys. Hitta former för samrättning av nationella prov Samverkan med Mittuniversitetet kring lärarutbildningen I PRIO-projektet som Bodens kommun genomför ingår delar som ev. kan tillämpas även i vår kommun. Projektet ska därför granskas.

Kartläggning av ämnesbehörigheter Kartläggningen är inte helt komplett (nov -13) Ämnesbehörigheten i matematik är god inom kommunen, men inte 100 % på alla arbetsplatser I vissa fall undervisar grundskolelärare 1-7 Sv/SO även i matematik på mellanstadiet

Handlingsplan Handlingsplanen syftar till att skapa god och likvärdig matematikundervisning som bygger på forskning och beprövad erfarenhet. Under hösten 2013 har ett förslag till handlingsplan utarbetats av kommunens nätverksgrupp i matematik. Planen kommer att skickas ut på remiss innan den fastställs. Handlingsplanen är nu ute på remiss (feb. 2014)

Årshjul Nedan följer ett utkast på när/vad och hur de ska rapporteras för att skapa mesta möjliga förståelse och effekt för elevernas måluppfyllelse. Under februari - april (2014) ska samtliga nivåer lämna in sina synpunkter och önskemål om vad som ska ingå i årshjulet. September Analys och reflektion kring NP och McIntosh Betyg och resultatutveckling Förskolans arbete med barns måluppfyllelse Systematiska kvalitetsarbetet, fokus analys och reflektion resultat kunskap och socialt

November Klasskonferenser, ögonblicksbild av verksamheten Barn med annat modersmål Barn i behöv av stöd EHT arbetet December Åtgärdsprogram/stöd – analys och reflektion Februari Betyg och resultatutveckling Elever som riskerar att inte nå målen Förskolans arbete med barns måluppfyllelse

Mars/april Klasskonferenser, ögonblicksbild av verksamheten Maj NP, resultat och analys för kommungemensam rättningsgrupp. Underlag inför Ht kommungemensamma komp. dagar Juni Åtgärdsprogram DLS McIntosh

Samrättning av nationella prov I dagsläget samrättar flertalet lärare vid respektive skola. Tanken finns att ev. använda Bodens modell för central rättning, där en rättningsgrupp per stadium rättar samtliga nationella prov. Matematikutvecklingsgruppen kommer att ge förslag på hur det ska kunna genomföras i vår kommun. En central rättning av de nationella proven i svenska och matematik ska prövas vt Rättningsgrupper har utsetts för åk 3, 6 och 9.

Samverkan med Mittuniversitetet kring lärarutbildningen Regionförbundet Jämtlands län och dess samordningsorgan för länets skolfrågor BUZ har under 2013 påtalat behovet av lärarutbildning. Man vill att Mittuniversitetet undersöker förutsättningarna att så snart som möjligt förlägga hela eller delar av lärarutbildning vid Campus i Östersund. Besked har lämnats att den önskade lärarutbildningen inte kommer att genomföras vid Campus i Östersund.

PRIO-projektet PRIO – Planering, Resultat, Initiativ, Organisation Syftet är att prioritera bättre så att man frigör tid till samplanering, sambedömning och coaching

Lägesrapport kring de operativa målen Delmålet är att årligen höja måluppfyllelsen vid de nationella proven i matematik i åk 3, 6 och 9 med 5 % Vt 2013 hade resultaten höjts enligt följande:åk 3 8 % åk 646 % åk 9 9,7 % Andelen elever som inte når målen:7,7 % (2012) 4,9 % (2013) Andelen som når högsta betyg :8,5%(2012) 8,51%(2013)