Gemensam ledning och styrning SoF & BUF Ledningsgrupp Arja M, Allan F, Monika I Carina K, Kirsti J ADMIN. ENHET 1 Chef 9 administratörer Chefsgrupp SF.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Advertisements

Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Att följa processer och resultat i Senior alert
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Uppdrag: färre fall - en möjlig utmaning!
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Fler äldre med högre krav - kan primärvården möta behoven?
Socialdepartementet Framtidens patientsäkerhet Nya utmaningar med nya vårdformer och flera aktörer.
Solgårdens verksamhetsmål MILJÖ  Solgårdens anställda ska prioritera ett miljömål för året; Solgårdens miljöplan 2013  Samtliga anställda kan och ska.
PRIO dialogmöte 15 mars 2013.
Kontaktmannaskap inom hemtjänsten
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Äldreomsorgens demensteam
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Genombrottsprojektet Ger rehab/ Tomelilla kommun
Vård.
Kärnvärden.
Bättre liv för sjuka äldre
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Ramverk för patientmedverkan
Årjäng Årjängs kommun har invånare.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
”Hur organiserar kommunerna sin verksamhet inom IFO”
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Anhörigstödets verksamhet Nacka kommun
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare med beslut om växelvård på Lupinängen Tumba vård- och omsorgsboende.
Bli bäst på Senior Alert Senior Alert Målet med timmen  När denna utbildningstimme är över så ska ni alla förstå tanken med Senior Alert.  Ni ska veta.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
UPPDRAG för vård och omsorg
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång -vid den vill jag somna så stilla en gång och vila i värmländska jorden I Värmeland - ja där.
Resultat Vi har tillskapat en gemensam plattform, ett strategiskt forum för att gemensamt hantera övergripande ledningsfrågor. En länk mellan micro- och.
Ulf Uddsten FUB. –Boendet är anpassat till 3-5 funktionshindrade. –Personal är tillgänglig dygnet runt. –De boende har tillgång.
Palliativ vård och samordning
”Sjuksköterskor gör det systematiskt”
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Resultat: Personalen upplever genom intervjuer att de vet inte hur och är osäkra inför bemötandet av BPSD-personer. Bekräfta personen, handlingsplaner.
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
Personcentrerad rehabilitering i Senior alert
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Leva livet bäst Möjligt Idag har jag rena tänder säger Ingegerd
Utförarmöte SÄBO Hälso- och sjukvård Kvalitetsregister Senior alert Svenska palliativa registret BPSD LCP Patientsäkerhetsberättelse Symfoni Legevisitten.
Bilaga 2 Äldreomsorgens värdegrund Trygghet Engagemang Hushållning.
Vaggeryds kommun Hur arbetar jag som arbetsterapeut i socialpsykiatri i Vaggeryds kommun?
Inga patienter brukare ska ”falla mellan stolarna” Gråzoner synliggöras Beslutas av Direktörer/Nämnder /Fullmäktige beroende på olika krav Överenskommelser.
Senior Alert. Senior Alert i korta drag Nationellt kvalitetsregister Förebygga ohälsa inom munhälsa, nutrition, fall och trycksår Ett arbetssätt Ett teamverktyg.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
T EAMARBETE I H EMMET H EMSJUKVÅRDEN Sjukgymnast Sofie Kristoferson Hemrehab.
Molndal.se. Dagordning 8.30 – IBIC - Reflektionsövning - Fika – Genomgång av metodstöd, genomförandeplan & verksamhetssystem
Ramverk för patientmedverkan
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Bakgrund Ur höjda ambitioner för Linköping ”Servicehusen ska samordnas och få en sammanhållen verksamhet” Avvikelser och allvarliga patientsäkerhetsrisker.
KKiK – Kommunens kvalitet i korthet
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Bättre liv för sjuka äldre i Dalarna
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Anhörigstödet i Falkenberg
En Relationsbaserad Äldreomsorg
Presentationens avskrift:

Gemensam ledning och styrning SoF & BUF Ledningsgrupp Arja M, Allan F, Monika I Carina K, Kirsti J ADMIN. ENHET 1 Chef 9 administratörer Chefsgrupp SF Förv. Chef 12 chefer Rektorsgrupp Chef, För- & grundskola 7 rektorer Chefsgrupp BUF Förv. Chef 6 chefer

MAS Carina Kapraali Individ och familjeomsorgen Öppenvårds - enheten VILJAN CHEF Marie Segerlund Integrationens enheten Mobila teamet Paletten CHEF Lena Lahti Lundens Trygghetsboende Vård- & omsorgs boende CHEF Elisabeth Horney Klippans Vård- & omsorgs boende CHEF Jonna Juntunen Hemtjänsten CHEF Catharina Strandberg Omsorgen/ Daglig verksamhet/ Gruppboende CHEF Lena Bäckman Biståndsenhet CHEF Åsa Kumpula Niemi Personliga assistenter Social- psykiatrin CHEF Ann Lyhamn Lena Keisu-Gard A-B Söderholm Hemsjukvård & HSL/Rehab CHEF Sanna Kallijärvi Ungdoms- sekreterare Personligt ombud Unga i Centrum Familjens- hus Familjeråd- givning Biträdande förvaltningschefer Carina Kapraali Kirsti Jussila Förvaltningschef Arja Martinviita Socialförvaltningen Arbetsmarknads- åtgärder Resursverk- stad CHEF Stefan Waara Administrativ enhet Chef Maarit Kontio

HAPARANDA ETT UNIKT INTERNATIONELLT SAMHÄLLE I UTVECKLING! Vi genomför det politiska uppdraget inom utbildning, social omsorg och samhällsplanering Vi skapar förutsättningar för kreativt och aktivt kultur- och friluftsliv Vi är med respekt och förståelse öppna för mångfald och tillgängliga för alla Vi arbetar resurseffektivt med säkerställd kvalitet, rättvis behandling, för nuvarande och kommande generationer som bor och verkar i Haparanda Vi ser till helheten, har medborgardialog och entreprenörskap i fokus.

Lunden

Lundens verksamhetsområde Solbacken Södergården Dagverksamheten/Träffpunkten

VILKA ÄR VI SOM ARBETAR HÄR? Verksamhetschef Gruppledare/Solbacken Gruppledare/Södergården Avgiftsansvarig Sjuksköterska Dagverksamhet » – Demensvårdsutvecklare Dagverksamhet Solbacken Södergården Husvärdinna Arbetsterapeut anlitas vid behov Sjukgymnast anlitas vid behov

Solbacken/ Södergården Ligger centralt beläget vid Torneälven. Vi har utbildad och erfaren personal. Vi arbetar för en hemlik och trygg boendemiljö. Vi erbjuder olika fritidsaktiviteter. Vårt arbete går ut på hjälp till självhjälp. 36 enkelrum med toalett/dusch och larm

Vi arbetar för en hemlik miljö och önskar att ni vid inflyttning tar med er: –egna möbler, sängkläder –personliga tillhörigheter (t.ex. tavlor, fotografier, väggklocka, blommor m.m.) –egna kläder (inneskor är bra att ha) –toalettsaker –fickpengar (till t.ex. mediciner, utflykter, hygienartiklar m.m.)

KONTAKTMANNASKAP Kontaktmannen är den boendes förlängda arm till att vardagen skall fungera bra! Varje boende/hyresgäst får en kontaktman i boendet. Vänd dig i första hand till din kontaktman om du har frågor och önskemål. Kontaktmannen ansvarar över att: * Vid inflyttning hälsa boende/hyresgäst välkommen * Visa boenderummet, larmets funktion och allmänna utrymmen * Ge boende vår informationsbroschyr och gå igenom den tillsammans * Lyssna till de anhöriga. Ta tillvara anhörigas kunskap och information * Informerar om våra rutiner, tvätt av kläder, kostnader för läkar- och tandvård m.m * Kontaktmannen skall sammankalla till träff ang genomförandeplan och upprättande av den

VÅR MÅLSÄTTNING Vi erbjuder ett boende där man är trygg, mår bra samt har gemenskap med övriga hyresgäster och personal efter eget önskemål. Vi erbjuder god omvårdnad efter individuella behov. Vi gör vardagen så innehållsrik som möjligt. Vi visar respekt och har ett bra bemötande.

ANHÖRIGA För att boendet vid Solbacken/Södergården skall bli så bra som möjligt är det viktigt att kontakten med anhöriga, vänner/bekanta består även efter inflyttningen till oss. Den absolut bästa stimulansen, aktiviteten för den som bor här är att få besök, ha kontakt med anhöriga och vänner. Vi ser gärna att anhöriga hjälper till med t.ex. läkarbesök, tandläkarbesök, byte av gardiner, klädunderhåll, klädinköp, pynt till högtider m.m.

Anhörigråd Anhörigrådet är ett övergripande samråd och ska ge ömsesidig information mellan anhöriga och personal. Genom anhörigrådet ges möjlighet att övergripande diskutera och framföra tankar, idéer, synpunkter och förslag till förbättringar beträffande boendet. Anhörigrådet består av anhörigrepresentanter och personal. Anhörigrådet skall sammanträda fyra gånger per år

Dagverksamhet Dagliga aktiviteter under måndag–fredag förmiddag! Anordnas efter hyresgästernas egna önskemål Aktiviteter som bingo, gymnastik, lässtunder, sång och musik handarbetsstunder av skiftande slag mm. Firande av årliga högtider mm.

Kvalitetsregister Målet med Senior alert att kunna identifiera risker inom följande: Risk för fall Risk för trycksår Risk för undernäring Ohälsa i munnen -> Sätta in förebyggande åtgärder som följs upp och utvärderas

BPSD-registret Syftar till att kvalitetssäkra vården av personer med demenssjukdom Beteendemässiga och Psykiska Symtom vid Demens, BPSD, drabbar någon gång ca 90 % av alla som lever med en demenssjukdom. Dessa symtom kan exempelvis vara aggressivitet, oro, apati, hallucinationer eller sömnstörningar och de orsakar ett stort lidande framförallt för personer med demenssjukdom, men även för närstående. Förekomst av BPSD innebär en minskad livskvalité, för att nå framgång i behandlingen, krävs det förutom ett gott bemötande och en god omsorg, även en tydlig struktur i omvårdnaden samt goda kunskaper om demenssjukdomar. BPSD-registret ger ett stöd i denna process och kvalitetssäkrar insatsen hos den enskilde.