Områdesutveckling Torpa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Mål med samverksanssystemet
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Verktyg för samverkan mellan civilsamhället och den offentliga sektorn
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Grannsamverkan i flerbostadshus
ett utvecklingspartnerskap
En reviderad läroplan för förskolan
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
SET Social Emotionell Träning
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Kärnvärden.
Ortsutveckling i Sparreholm Sparreholms Bygderåd 17 januari 2011.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
LFA- Logical Framework Approach
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Ta ställning och handla!
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Styrgrupp Främlingsfientlighet Miljölobbying Fritidsgårdar/Aktiviteter Skolsamarbete Kollektivtrafiken Utveckla Södertälje Mohamed.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Vi blir Region Jönköpings län
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Vad är identitet?.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Kristinehamn 2030 – den vänliga och nyskapande skärgårdskommunen.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Möjlighet till Egen Kraft!
Succé för Gislehälsans café för äldre
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Erfarenheter som Ensamkommande barn
KPR april 2018.
Förstudie Friluftslivets år 2020
Effektkarta för extern webbplats
”Förskolebarnens röst”
Organisation Kultur och Fritid 2017
Förbättra klubbkvalitet
Utveckling och lärande
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

Områdesutveckling Torpa Samverkan Vänersborg Områdesutveckling Torpa

Röster från olika aktörer

Röster från boende och föreningar i området

Statistik Håller på att samlas in via: Utvecklingskontoret, Vänersborgs kommun Politikerchecklista, SKL

Plattform Jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv Anonyma och avgränsade stadsdelar Vikten av mellanmänskliga relationer Identitet Inkludering och exkludering Osynliga gränser till den allmänna rummet Empowerment

Mål med projektet är… …en ökad integration med ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv samt att öka barns och vuxnas psykiska välbefinnande. Detta ska ske genom: - fler möten mellan människor - ökad känsla av delaktighet samt lika rättigheter och skyldigheter - ökad trivsel och trygghet i bostadsområdet - främja utbildning och sysselsättning

Arbetsgrupper Trygghet, lag och ordning samt trivsel och yttre miljö Språk, kultur och kommunikation Fritid, arbete och sysselsättning Mobilisering

Vad gör vi för att skapa förbättrade resultat? Områdesutveckling: Ökad integration med jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv samt öka barn och vuxnas psykiska välbefinnande Vad gör vi för att skapa förbättrade resultat? Vilka processer/aktiviteter mäter vi (och vilka mått använder vi för att se om de genomförts)? Vilket resultat vill vi uppnå (och hur mäter vi måluppfyllelsen)? Aktivitet 1 Mått 1 Dialogmöte med boende, företagare och förenings-livet Aktivitet 2 Mått 2 Statistiskt underlag/ teoretisk referensram Mål och resultatmått Aktivitet 3 Mått 3 Ökad integration med jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv samt öka barn och vuxnas psykiska Välbefinnande Projektplan/ mål Aktivitet 4 Mått 4 Tidsplan Aktivitet 5 Mått 5 Genomförande

Vad gör vi för att skapa förbättrade resultat? Områdesutveckling: Fler möten mellan människor Vad gör vi för att skapa förbättrade resultat? Vilka processer/aktiviteter mäter vi (och vilka mått använder vi för att se om de genomförts)? Vilket resultat vill vi uppnå (och hur mäter vi måluppfyllelsen)? Aktivitet 1 Mått 1 Vandringar i området/ synliga i området Aktivitet 2 Mått 2 Mötesplats Tärnan, med biblioteksfilial Mål och resultatmått Aktivitet 3 Mått 3 Fler möten mellan människor Café/ungdomscafé/itcafé Aktivitet 4 Mått 4 Saluhall Aktivitet 5 Mått 5 Gårdsaktiviteter/ musik

Vad gör vi för att skapa förbättrade resultat? Områdesutveckling: Öka människors känsla av delaktighet samt lika rättigheter och skyldigheter Vad gör vi för att skapa förbättrade resultat? Vilka processer/aktiviteter mäter vi (och vilka mått använder vi för att se om de genomförts)? Vilket resultat vill vi uppnå (och hur mäter vi måluppfyllelsen)? Aktivitet 1 Mått 1 Utreda möjlighet till informationskontor/ medborgar kontor Aktivitet 2 Mått 2 Utreda möjlighet till kulturbärare/kulturvägledare Mål och resultatmått Aktivitet 3 Mått 3 Ökad känsla av delaktighet samt lika rättigheter och skyldigheter AF lotsar Aktivitet 4 Mått 4 Aktivitet 5 Mått 5

Vad gör vi för att skapa förbättrade resultat? Områdesutveckling: Ökad trivsel och trygghet i bostadsområdet Vad gör vi för att skapa förbättrade resultat? Vilka processer/aktiviteter mäter vi (och vilka mått använder vi för att se om de genomförts)? Vilket resultat vill vi uppnå (och hur mäter vi måluppfyllelsen)? Aktivitet 1 Mått 1 Tunnelprojekt Aktivitet 2 Mått 2 Öka tryggheten i parken i kv Viggengång Mål och resultatmått Aktivitet 3 Mått 3 Ökad trivsel och trygghet i bostadsområdet Öka tryggheten på stigen mellan Marierovägen och Tornstigen Aktivitet 4 Mått 4 Stadsnära odling på kvartersmark Aktivitet 5 Mått 5 Utreda möjligheter med ny detaljplan för att få in mer småhus

Vad gör vi för att skapa förbättrade resultat? Områdesutveckling: Främja utbildning och sysselsättning Vad gör vi för att skapa förbättrade resultat? Vilka processer/aktiviteter mäter vi (och vilka mått använder vi för att se om de genomförts)? Vilket resultat vill vi uppnå (och hur mäter vi måluppfyllelsen)? Aktivitet 1 Mått 1 Utreda möjlighet till språkutveckling för vuxna Aktivitet 2 Mått 2 Läxhjälp Mål och resultatmått Aktivitet 3 Mått 3 Främja utbildning och sysselsättning Arbetsinformation till grundskola Aktivitet 4 Mått 4 Utökat föreningsliv Aktivitet 5 Mått 5 Spontanlek

Sammanställning och analys De boendes upplevelse av trivsel och behov av förändring i bostadsområdet Torpa Sammanställning och analys

Materialinsamling Dialogmöte, 1 oktober på Tärnan Möte med frivilliga föreningar Utvecklingssamtal under hösten, Tärnan F-6 Föräldraenkät under hösten, centrala skolenheten 7-9

Upplevs som positivt Närheten till allt En stark social gemenskap Pratar och hjälper varandra ”Vårt område är bäst i hela Vänersborg och jag trivs här”

Upplevs som negativt Stökigt område, upplevs som ett getto Otrygghet Bostadssituationen Segregation ”Segregerat område och väldigt trånga bostäder”

Utvecklingspotential Integration – långsiktig plan Likvärdighet Trivsel och trygghet Aktiviteter ”Att alla hjälps åt att skapa ett trevligt och fridfullt område”

Integration – långsiktig plan Bristande integration, mer blandning av och mer möten mellan människor Bristande delaktighet, mer dialog Prioriterade frågor; bostad, skola, arbete och framtid

Likvärdighet eller värdigt lika Att kunna det som andra kan Få göra det som andra gör Att få tillåtelse att bli som de andra och tillåtelse att få vara sig själv Att ha lika rättigheter och skyldigheter Att få tillgång till lika förutsättningar och framtid

Trivsel och trygghet Att få känna sig stolt över sin närmiljö Att få känna att man trivs i sin närmiljö Att få känna sig säker i sin närmiljö Att förstå sin omgivning

Aktiviteter Att ha någonting att göra Att skydda sina barn Att möta andra människor Att få kunskap Att bli någon

Slutsats Vi behöver inom områdesutveckling Torpa arbeta utifrån två perspektiv: Synliggöra och förändra strukturer inom Vänersborgs kommuns egna verksamheter som gör att människor upplever segregation samt göra en långsiktig plan på hur främjande av integrationen ska se ut. Utföra aktiviteter som stärker individernas egna känsla av hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet.