Statistik: Lubas-texterna på lu.se PROGRAM SAMT KURSER PÅ GRUNDNIVÅ.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PTS Bredbandskartläggning
Advertisements

Tillämpning av koden november Analysens innehåll •Analys av BSR med avseende på huruvida de uppfyller Kodens paragraf –anger att.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Att söka till högskolan
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Skriva för webben.
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
MS Excel 2007 Dag 1 Lärare: Mahmud Al Hakim. Agenda 1.Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3.Formler 4.Formatera 5.Diagram Att läsa: sid.
MS Excel 2010 – Dag 1 Mahmud Al Hakim. Kursens innehåll 2 DagInnehåll 1 Introduktion till Excel 2010 Hantera arbetsböcker Formler Formatering Litteratur:
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Svenska WebDewey Introduktion
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
UPPSTÄLLNINGAR Tobias Larsson Gumaeliusskolan.
Info class Internal CC/Lovisa Appelberg/Att skriva för webb Att skriva för webb Pia Törner och Lovisa Appelberg
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Skriva webbtexter för Lubas
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
KASAM-13, medelvärden, årskurs 9, 1999
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Beräkna en ekvation (metod 1)
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Uppdaterad januari 2015 Webbanmälan till högskolestudier ht 2015 Material för studie- och yrkesvägledare.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
BREDDAD REKRYTERING.
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

Statistik: Lubas-texterna på lu.se PROGRAM SAMT KURSER PÅ GRUNDNIVÅ

Viktiga texter – som kan bli bättre Utbildningsbeskrivningarna på lu.se är det första som möter många presumtiva studenter. Men de är av mycket varierande kvalitet. Generellt är programtexterna OK, men kursbeskrivningarna något sämre. Bra tillfälle för oss att bli bättre! Särskilt viktigt när program- och kurskatalogen försvinner!

Så här borde det vara… Språket ska vara vårdat, enkelt och begripligt (Språklagen och LU:s språkpolicy) Kända ord och begrepp Du-tilltal och aktiva verb Nya stycken – ofta! Mellanrubriker som sammanfattar innehållet Gärna punktlistor (max 7-8 punkter)

Gemensamma rubriker till texterna För program: (Inledning/utbildningsöversikt) Om utbildningen Efter utbildningen (framtid och karriär) För kurser med grundläggande behörighet: (Inledning/utbildningsöversikt) Om kursen Efter kursen

Så här gjordes genomgången av texterna Manuellt gått igenom samtliga program samt kurser på heltid och grundnivå som finns på Utgått ifrån ett antal kriterier som ger en grundläggande förståelse för informationens kvalitet. Fokus på bland annat: –Är texten begriplig för en ung presumtiv student? –Innehåller utbildningsbeskrivningen överhuvudtaget någon text? –Har texten radbrytningar och länkar till mer info? –Finns kontaktuppgifter? –Finns det länk till hemsida?

Programmen på program

Programmen på 6% Håller måttet och behöver inte arbetas om

Programmen på 75% Behöver arbetas om till viss del

Programmen på 18% Behöver arbetas om i stor utsträckning

Programmen på 58% lättlästa texter

Programmen på 31% medelsvåra texter

Programmen på 4% svåra texter

Programmen på 15% har ett lix-värde på över 60, vilket innebär ”mycket svår byråkratsvenska”

Programmen på 24% har ett lix-värde på , vilket innebär ”medelsvår, normal tidningstext”

Programmen på 7% har ingen text alls

Programmen på 21% länkar ”fel” (t.ex. till startsidor, samlingssidor eller har brutna länkar)

Programmen på 8% saknar länk vidare

Programmen på 38% saknar radbrytningar (45% om man även räknar beskrivningar som helt saknar text)

Programmen på 12% har mellanrubriker (Fast bara 6 st är kandidatprogram. Resten är master.)

Programmen på 28% saknar bra kontakt

Kurser heltid+grundnivå på kurser

Kurser heltid+grundnivå på 15% Håller måttet överlag och behöver inte arbetas om

Kurser heltid+grundnivå på 58% Behöver arbetas om till viss del

Kurser heltid+grundnivå på 27% Behöver arbetas om i stor utsträckning

Kurser heltid+grundnivå på 43% lättlästa texter

Kurser heltid+grundnivå på 37% medelsvåra texter

Kurser heltid+grundnivå på 8% svåra texter

Kurser heltid+grundnivå på 26% har ett lix-värde på över 60, vilket innebär ”mycket svår byråkratsvenska”

Kurser heltid+grundnivå på 20% har ett lix-värde på , vilket innebär ”medelsvår, normal tidningstext”

Kurser heltid+grundnivå på 2,5% har ett lix-värde på 30-39, det innebär ”lättläst, skönlitteratur, populärtidningar”

Kurser heltid+grundnivå på 12% saknar beskrivning helt

Kurser heltid+grundnivå på 16% saknar länk vidare

Kurser heltid+grundnivå på 66% saknar radbrytningar

Kurser heltid+grundnivå på 2,5% har mellanrubriker (guldstjärna till juridik och kemi)

Kurser heltid+grundnivå på 26% saknar bra kontakt

Kurser heltid+grundnivå på 28 sidor (6%) saknar beskrivningstext och länk vidare. Flertalet har bristfällig kontakt.

Kurser deltid/halvtid+grundnivå på kurser

6% Håller måttet överlag och behöver inte arbetas om Kurser deltid/halvtid+grundnivå på

61 % Behöver arbetas om till viss del

Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 32% Behöver arbetas om i stor utsträckning

Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 52% lättlästa texter

Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 31% medelsvåra texter

Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 9% svåra texter

Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 25% har ett lix-värde på över 60, vilket innebär ”mycket svår byråkratsvenska”

Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 25% har ett lix-värde på , vilket innebär ”medelsvår, normal tidningstext”

Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 2,7% har ett lix-värde på 30-39, det innebär ”lättläst, skönlitteratur, populärtidningar”

Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 8% saknar beskrivning helt

Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 27% saknar länk vidare

Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 79% saknar radbrytningar

Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 1,5% har mellanrubriker

Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 31% saknar bra kontakt

Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 11 sidor (2%) saknar beskrivningstext och länk vidare. Flertalet har bristfällig kontakt.

Slutsatser från genomgången (se excel) 1.De utbildningsbeskrivningar som helt saknar text måste kompletteras med text. Direkta felaktigheter som trasiga länkar måste också rättas till. 2.Svårlästa texter bör få en språklig genomgång. Helst med hjälp av en kommunikatör eller språkkonsult. 3.Endast ett fåtal av texterna är perfekta ur ett målgruppsperspektiv. Med andra ord borde ni gå igenom merparten av texterna. Men det är inte lika bråttom. Prioritetsordningen bör således bli: 1.Måste åtgärdas – se orange markering i Excel-arket 2.Bör åtgärdas – se lila markering i Excel-arket 3.Kan åtgärdas på sikt – i princip allt övrigt i Excel-arket

Hur går vi vidare? Utbildning: Kontakta och diskutera hur upplägg och tidsplan skulle kunna se Lathund: Finns som pdf och beskriver kortfattat hur text kan formateras (radbrytningar, rubriker etc) i Lubas och hur du skriver på ett klart och målgruppsanpassat sätt. Externa relationer hoppas på att skapa en ”Skriva för Lubas”-webbsida med tips och goda exempel. Genomgången: Alla program och kurser finns i ett Excel- ark som du gärna får sprida. Det går att sortera kurserna och program per område/organisation. Ökat fokus på utbildningsbeskrivningarna: De är viktiga och kommer förbli minst lika viktiga…

Det här innehåller utbildningen Fokuserar på var informationen från Lubas visas Beskriver målgruppen för utbildningspresentationerna Hur allting hänger ihop – antagning.se, lu.se, institutionswebbplatser etc Så skriver du målgruppsanpassade texter för webben Innehåller dagsaktuella exempel från fakulteten, andra fakulteter och andra universitet och högskolor Ger konkreta exempel och verktyg att ta med dig ”hem” Tar 3 timmar i sitt grundutförande – anpassas efter behov Kan kompletteras med en praktisk skrivar-workshop

För frågor och mer information Louise Larsson, webbredaktör Externa relationer Matilda Roijer, kommunikatör Externa relationer Margareta Nordstrand, sektionschef Externa relationer