Statistik: Lubas-texterna på lu.se PROGRAM SAMT KURSER PÅ GRUNDNIVÅ
Viktiga texter – som kan bli bättre Utbildningsbeskrivningarna på lu.se är det första som möter många presumtiva studenter. Men de är av mycket varierande kvalitet. Generellt är programtexterna OK, men kursbeskrivningarna något sämre. Bra tillfälle för oss att bli bättre! Särskilt viktigt när program- och kurskatalogen försvinner!
Så här borde det vara… Språket ska vara vårdat, enkelt och begripligt (Språklagen och LU:s språkpolicy) Kända ord och begrepp Du-tilltal och aktiva verb Nya stycken – ofta! Mellanrubriker som sammanfattar innehållet Gärna punktlistor (max 7-8 punkter)
Gemensamma rubriker till texterna För program: (Inledning/utbildningsöversikt) Om utbildningen Efter utbildningen (framtid och karriär) För kurser med grundläggande behörighet: (Inledning/utbildningsöversikt) Om kursen Efter kursen
Så här gjordes genomgången av texterna Manuellt gått igenom samtliga program samt kurser på heltid och grundnivå som finns på Utgått ifrån ett antal kriterier som ger en grundläggande förståelse för informationens kvalitet. Fokus på bland annat: –Är texten begriplig för en ung presumtiv student? –Innehåller utbildningsbeskrivningen överhuvudtaget någon text? –Har texten radbrytningar och länkar till mer info? –Finns kontaktuppgifter? –Finns det länk till hemsida?
Programmen på program
Programmen på 6% Håller måttet och behöver inte arbetas om
Programmen på 75% Behöver arbetas om till viss del
Programmen på 18% Behöver arbetas om i stor utsträckning
Programmen på 58% lättlästa texter
Programmen på 31% medelsvåra texter
Programmen på 4% svåra texter
Programmen på 15% har ett lix-värde på över 60, vilket innebär ”mycket svår byråkratsvenska”
Programmen på 24% har ett lix-värde på , vilket innebär ”medelsvår, normal tidningstext”
Programmen på 7% har ingen text alls
Programmen på 21% länkar ”fel” (t.ex. till startsidor, samlingssidor eller har brutna länkar)
Programmen på 8% saknar länk vidare
Programmen på 38% saknar radbrytningar (45% om man även räknar beskrivningar som helt saknar text)
Programmen på 12% har mellanrubriker (Fast bara 6 st är kandidatprogram. Resten är master.)
Programmen på 28% saknar bra kontakt
Kurser heltid+grundnivå på kurser
Kurser heltid+grundnivå på 15% Håller måttet överlag och behöver inte arbetas om
Kurser heltid+grundnivå på 58% Behöver arbetas om till viss del
Kurser heltid+grundnivå på 27% Behöver arbetas om i stor utsträckning
Kurser heltid+grundnivå på 43% lättlästa texter
Kurser heltid+grundnivå på 37% medelsvåra texter
Kurser heltid+grundnivå på 8% svåra texter
Kurser heltid+grundnivå på 26% har ett lix-värde på över 60, vilket innebär ”mycket svår byråkratsvenska”
Kurser heltid+grundnivå på 20% har ett lix-värde på , vilket innebär ”medelsvår, normal tidningstext”
Kurser heltid+grundnivå på 2,5% har ett lix-värde på 30-39, det innebär ”lättläst, skönlitteratur, populärtidningar”
Kurser heltid+grundnivå på 12% saknar beskrivning helt
Kurser heltid+grundnivå på 16% saknar länk vidare
Kurser heltid+grundnivå på 66% saknar radbrytningar
Kurser heltid+grundnivå på 2,5% har mellanrubriker (guldstjärna till juridik och kemi)
Kurser heltid+grundnivå på 26% saknar bra kontakt
Kurser heltid+grundnivå på 28 sidor (6%) saknar beskrivningstext och länk vidare. Flertalet har bristfällig kontakt.
Kurser deltid/halvtid+grundnivå på kurser
6% Håller måttet överlag och behöver inte arbetas om Kurser deltid/halvtid+grundnivå på
61 % Behöver arbetas om till viss del
Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 32% Behöver arbetas om i stor utsträckning
Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 52% lättlästa texter
Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 31% medelsvåra texter
Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 9% svåra texter
Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 25% har ett lix-värde på över 60, vilket innebär ”mycket svår byråkratsvenska”
Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 25% har ett lix-värde på , vilket innebär ”medelsvår, normal tidningstext”
Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 2,7% har ett lix-värde på 30-39, det innebär ”lättläst, skönlitteratur, populärtidningar”
Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 8% saknar beskrivning helt
Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 27% saknar länk vidare
Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 79% saknar radbrytningar
Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 1,5% har mellanrubriker
Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 31% saknar bra kontakt
Kurser deltid/halvtid+grundnivå på 11 sidor (2%) saknar beskrivningstext och länk vidare. Flertalet har bristfällig kontakt.
Slutsatser från genomgången (se excel) 1.De utbildningsbeskrivningar som helt saknar text måste kompletteras med text. Direkta felaktigheter som trasiga länkar måste också rättas till. 2.Svårlästa texter bör få en språklig genomgång. Helst med hjälp av en kommunikatör eller språkkonsult. 3.Endast ett fåtal av texterna är perfekta ur ett målgruppsperspektiv. Med andra ord borde ni gå igenom merparten av texterna. Men det är inte lika bråttom. Prioritetsordningen bör således bli: 1.Måste åtgärdas – se orange markering i Excel-arket 2.Bör åtgärdas – se lila markering i Excel-arket 3.Kan åtgärdas på sikt – i princip allt övrigt i Excel-arket
Hur går vi vidare? Utbildning: Kontakta och diskutera hur upplägg och tidsplan skulle kunna se Lathund: Finns som pdf och beskriver kortfattat hur text kan formateras (radbrytningar, rubriker etc) i Lubas och hur du skriver på ett klart och målgruppsanpassat sätt. Externa relationer hoppas på att skapa en ”Skriva för Lubas”-webbsida med tips och goda exempel. Genomgången: Alla program och kurser finns i ett Excel- ark som du gärna får sprida. Det går att sortera kurserna och program per område/organisation. Ökat fokus på utbildningsbeskrivningarna: De är viktiga och kommer förbli minst lika viktiga…
Det här innehåller utbildningen Fokuserar på var informationen från Lubas visas Beskriver målgruppen för utbildningspresentationerna Hur allting hänger ihop – antagning.se, lu.se, institutionswebbplatser etc Så skriver du målgruppsanpassade texter för webben Innehåller dagsaktuella exempel från fakulteten, andra fakulteter och andra universitet och högskolor Ger konkreta exempel och verktyg att ta med dig ”hem” Tar 3 timmar i sitt grundutförande – anpassas efter behov Kan kompletteras med en praktisk skrivar-workshop
För frågor och mer information Louise Larsson, webbredaktör Externa relationer Matilda Roijer, kommunikatör Externa relationer Margareta Nordstrand, sektionschef Externa relationer