Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ett temainriktat arbetssätt
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Läroplansträff fritidshem
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Vanningsåkers förskola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Barnkonventionen i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
Utveckling och lärande
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011

Bakgrund Förskolans potential att stimulera barns naturliga lust att lära har inte utnyttjats fullt ut. Förskolan ska i högre utsträckning ge tidig pedagogisk stimulans för barns språkliga och matematiska utveckling, utifrån det enskilda barnets utvecklingsnivå, behov och förutsättningar. Målen ska sättas på sådant sätt att lärandet kan fortsätta i lekfulla former och med hänsyn till barnens utveckling, behov och förutsättningar. Skolverket

Förändringar Förtydligande och kompletteringar för målen och riktlinjer när det gäller barns språkliga och kommunikativa utveckling, barns matematiska utveckling samt naturvetenskap och teknik. Förändringar av riktlinjerna för förskollärare och arbetslaget Nytt avsnitt om uppföljning, utvärdering och utveckling Nytt avsnitt om förskolechefens ansvar. Fpfö98 reviderad

Barns språkliga och kommunikativa utveckling Nuvarande mål Förskolan ska sträva efter att varje barn ..utvecklar sin förmåga att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för sina uppfattningar.. ..utvecklar ett rikt och nyanserat talspråk och sin förmåga att kommunicera med andra och att uttrycka tankar, och.. ..utvecklar sitt ord- och begreppsförråd och sin förmåga att leka med ord, sitt intresse för skriftspråk och för förståelsen av symboler samt deras kommunikativa funktioner. Barn är rika på språk Förtydligade mål Förskolan ska sträva efter att varje barn ..utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.. ..utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.. ..utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner, och.. ..utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa.

Barns matematiska utveckling Nuvarande mål Förskolan ska sträva efter att varje barn ..utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang, och.. ..utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum. Om ett Förtydligade mål Förskolan ska sträva efter att varje barn ..utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.. ..utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.. ..utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp, och.. ..utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang.

Naturvetenskap och teknik Nuvarande mål Förskolan ska sträva efter att varje barn ..utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker, och ..utvecklar förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp och för enkla naturvetenskapliga fenomen, liksom sitt kunnande om växter och djur. Russinhissen Överjärva gård Hålla temperaturen Förtydligade mål Förskolan ska sträva efter att varje barn ..utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.. ..utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.. ..utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.. ..utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar, och.. ..utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

Förändringar av riktlinjer för personalen Nuvarande formulering Målen anger inriktningen på förskolans arbete och därmed också den önskade kvalitetsutvecklingen i förskolan. Riktlinjer för personalen i förskolan anger dels det ansvar som vilar på alla som arbetar i förskolan, dels det ansvar arbetslaget har för att arbetet inriktas mot målen i läroplanen. Ny formulering Målen anger inriktningen på förskolans arbete och därmed också den förväntade kvalitetsutvecklingen i förskolan. Riktlinjer för personalen i förskolan anger dels förskollärares ansvar för att arbetet sker i enlighet med målen i läroplanen, dels det ansvar som vilar på var och en i arbetslaget i förskolan. Alla som arbetar i förskolan ska följa de normer och värden som anges i förskolans läroplan och bidra till att förskolans uppdrag genomförs.

Riktlinjer 2.1 Normer och värden Förskollärare ska ansvara för Att varje barn får sina behov respekterade och tillgodosedda och får uppleva sitt eget värde.. ..att förskolan tillämpar ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar, och.. ..att det utvecklas normer för arbetet och samvaron i den egna barngruppen. Arbetslaget ska ansvara för Lyfta fram och problematisera etiska dilemman och livsfrågor.. ..göra barnen uppmärksamma på att människor kan ha olika attityder och värderingar som styr deras synpunkter och handlande, och.. ..samarbeta med hemmen när det gäller barnens fostran och med föräldrarna diskutera regler och förhållningssätt i förskolan.

Riktlinjer 2.2 Utveckling och lärande Förskollärare ska ansvara för Att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen ..ges förutsättningar för utveckling och lärande och samtidigt stimuleras att använda hela sin förmåga, ..upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker.. ..ställs inför nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter, erfarenheter och kunskaper.. ..får stöd och stimulans i sin sociala utveckling.. ..ges goda förutsättningar att bygga upp varaktiga relationer och känna sig trygga i gruppen.. ..stimuleras och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling.. ..stimuleras och utmanas i sin matematiska utveckling.. ..stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik.. ..får stöd och stimulans i sin motoriska utveckling, och.. ..erbjuds en god omsorg med en väl avvägd dagsrytm.

Riktlinjer 2.2 Utveckling och lärande Arbetslaget ska Samarbeta för att erbjuda en god miljö för utveckling, lek och lärande och särskilt uppmärksamma och hjälpa de barn som av olika skäl behöver stöd i sin utveckling.. ..ta vara på barns vetgirighet, vilja och lust att lära samt stärka barns tillit till den egna förmågan.. ..ge stimulans och särskilt stöd till de barn som befinner sig i svårigheter av olika slag.. ..utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik.. ..ge barn möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar med hjälp av ord, konkret material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer.. ..ge barn möjlighet att förstå hur egna handlingar kan påverka miljön, och.. ..ge barn möjlighet att lära känna sin närmiljö och de funktioner som har betydelse för det dagliga livet samt få bekanta sig med det lokala kulturlivet.

Riktlinjer 2.3 Barns inflytande Förskollärare ska ansvara för Att alla barn får ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll. Stora tigrar och små barn Arbetslaget ska Verka för att det enskilda barnet utvecklar förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan.. ..verka för att varje barns uppfattningar och åsikter respekteras.. ..ta till vara varje barns förmåga och vilja att ta ett allt större ansvar för sig själv och för samvaron i barngruppen.. ..verka för att flickor och pojkar får lika stort inflytande över och utrymme i verksamheten, och.. ..förbereda barnen för delaktighet och ansvar och för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle.

Riktlinjer 2.4 Förskola och hem Förskollärare ska ansvara för Att varje barn tillsammans med sina föräldrar får en god introduktion i förskolan.. ..att ge föräldrarna möjligheter till delaktighet i verksamheten och att utöva inflytande över hur målen konkretiseras i den pedagogiska planeringen.. ..utvecklingssamtalets innehåll, utformning och genomförande, och.. ..att vårdnadshavare är delaktiga i utvärderingen av verksamheten. Arbetslaget ska Visa respekt för föräldrarna och känna ansvar för att det utvecklas en tillitsfull relation mellan förskolans personal och barnens familjer.. ..föra fortlöpande samtal med barnens vårdnadshavare om barnens trivsel, utveckling och lärande både i och utanför förskolan samt genomföra utvecklingssamtal, och.. ..beakta föräldrarnas synpunkter när det gäller planering och genomförande av verksamheten.

Riktlinjer 2.5 Samverkan med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet Förskollärare ska ansvara för Att samverkan sker med personalen i förskoleklass, skola och fritidshem för att stödja barnens övergång till dessa verksamheter. Arbetslaget ska Utbyta kunskaper och erfarenheter med personalen i förskoleklass, skola och fritidshem samt samverka med dem och.. ..tillsammans med personal i förskoleklass, skola och fritidshem uppmärksamma varje barns behov av stöd och stimulans.

2.6 Uppföljning, utvärdering och utveckling Syftet med dokumentation, uppföljning och utvärdering Få kunskap om hur förskolans kvalitet kan utvecklas Förbättra förutsättningarna för att varje barn lär, utvecklas, känner sig trygga och har roligt i förskolan. Det är verksamhetens kvalitet som ska dokumenteras, följas upp och utvärderas I dokumentationer och utvärderingar ska barns utveckling och lärande kontinuerligt relateras till de förutsättningar verksamheten erbjuder för lärande.

2.6 Uppföljning, utvärdering och utveckling Syftet med dokumentation, uppföljning och utvärdering Det finns inga mål för vad enskilda barn ska ha uppnått vid olika tidpunkter eller i olika åldrar Det finns inga fastställda normer eller nivåer för barns förmågor eller kunskaper Utveckla bra arbetsprocesser Effektivt kunna bedöma kvaliteten Identifiera vilka åtgärder som behövs för att upprätthålla och förbättra kvaliteten Utvärderingsmetoderna ska omfatta läroplanens värderingar och intentioner

2.6 Uppföljning, utvärdering och utveckling Fördelning av ansvar och arbetsuppgifter Huvudmannen har det yttersta ansvaret för genomförandet av verksamheten Förskolechefen ansvarar för att kvalitetsarbetet genomförs enligt bestämmelserna i skollagen Förskollärare leder kvalitetsarbetet på enhetsnivå Hela arbetslaget ska delta i det systematiska kvalitetsarbetet

2.6 Uppföljning, utvärdering och utveckling Dokumentation Barn ska vara delaktiga Barns röster ska lyftas fram Tydligt barnperspektiv Föräldrar ska ha inflytande

2.7 Förskolechefens ansvar Som pedagogisk ledare och chef för förskollärare, barnskötare och övrig personal i förskolan har förskolechefen det övergripande ansvaret för att verksamheten bedrivs i enlighet med målen i läroplanen och uppdraget i dess helhet. Förskolechefen har ansvaret för förskolans kvalitet och har därvid, inom givna ramar, ett särskilt ansvar för att… Inre organisation, kompetensutveckling, systematiskt kvalitetsarbete, förskolans arbetsformer; inflytande, god lärandemiljö Motverka diskriminering och kränkande behandling, samverkan förskola – skola, särskilt stöd, modersmål, utvecklingssamtal

Diskussionsfrågor Vad innebör ett systematiskt kvalitetsarbete på förskolenivå? Hur kan det systematiska kvalitetsarbetet bli en del av förskolans vardag? Vilken ny kompetens behöver vi?

Diskussionsfrågor Dilemman Att följa barnens spontana intressen kontra att styra dem. Att hålla kvar förskoletraditionen kontra att ”bli skola”. Att planera ”undervisning” kontra att fånga vardagen som lärandetillfälle. Att låta barnen leka kontra att de ska lära sig.

Diskussionsfrågor Fundera över ert arbetslags perspektiv på lärandet! En hjälp i detta är att plocka fram konkreta situationer från praktiken och diskutera dem. Till exempel: hur organiserar ni dagen? Varför just så? Hur ser era måltider ut? Varför just så Här relaterar ni era synsätt på kunskap och barn till teorier om lärande och till läroplanens intentioner. Fundera på hur lednings-/utvecklingsansvariga kan bidra till att läroplanens syn på kunskap och lärande genomsyrar förskolans verksamhet. Vad behöver ni utveckla i er verksamhet när det gäller barns kunskap och lärande?

Diskussionsfrågor Hur kan jag som förskollärare se att barnen är Delaktiga i de teman man arbetar med? Delaktiga i samlingen? Delaktiga i att välja vad de vill göra? Delaktiga i att ta ett gemensamt ansvar för det som sker i förskolan? Delaktiga i kommunikation med andra barn och lärare? Delaktiga i utformandet av och ansvarstagandet för deras fysiska miljö, såväl inne som ute? Delaktiga i formandet av de dagliga aktiviteterna och återkommande rutiner?

Diskussionsfrågor Hur tolkar du målen och värdegrunden och hur konkretiseras dessa till lärandeprocesser i förskolans praktiska arbete? Vilka olika sorters spel, material och aktiviteter som stimulerar begreppsutveckling och logiskt tänkande har barnen tillgång till i förskolan? Hur används spel, material och aktiviteter av lärarna för att barnen ska kunna utveckla begrepp?

Diskussionsfrågor Hur bidrar de samtal som förs mellan lärare och barn till att barnen kan utveckla logiska resonemang och förmåga att dra slutsatser? På vilket sätt introduceras nya begrepp för barnen individuellt och/eller i grupp? Hur används aktuella händelser och erfarenheter för att nyansera innebörder i begrepp? Vilka lekar och aktiviteter förekommer där barnen behöver tänka, reflektera, räkna ut, uppmärksamma samband, se mönster och lösa problem?