En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
- en positiv och realistisk självbild
Vad är studiehandledning?
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Barnanpassad utredning
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Föräldramöte 12 september 2011
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Mål och betygskriterier
En reviderad läroplan för förskolan
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Lokal Pedagogisk Planering
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Askersunds kommun
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Konsten att lyckas med sina studier
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Tänkande och språk Våga Visa
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Att rita en instruktion
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Av: Ludwig Karlsson & Sebastian Sverin
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Läroplansträff fritidshem
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Välkomna till Edboskolan
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
ANDRAGOGIK andragogi´k (bildning till grek. an \ ´r, genitiv andro´s '[vuxen] man', parallell med pedagogik), en i sen tid konstruerad benämning på undervisning.
Hur du tar hand om din kunskap
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
STUDIETEKNIK.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Lära för livet!.
Helhet och allsidighet
Dagens diversifierade klassrum
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör

Understimulerade synapser Före SoL Efter SoL

”Det är inte hur intelligent du är, utan hur du är intelligent!” Howard Gardner Logisk-matematisk Intrapersonell Interpersonell Verbal-lingvistisk Kroppslig kinestetisk Visuell-spatial Natur Vattnets kretslopp Husbygårdsskolan, Kista

”Undervisningen skall anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den skall med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling. Hänsyn skall tas till elevernas olika förutsättningar och behov. Det finns också olika vägar att nå målen. … Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla.” LPO 94, sid 6 Husbygårdsskolan, Kista-Rinkeby stadsdel i Stockholm 2001; innan förändrat arbetssätt; 54% godkända elever i år 5. 2005-2008; efter ändrat arbetssätt; 95-98% godkända elever i år 5.

Hur man kan få det man ska lära sig att inte bara bli tomma ord utan något med både lukt, färg, form, känsla,….. Med estetiskt arbetssätt kommer man förbi mentala och språkliga hinder. Hur känns månen? Betongkonstverk av år 2, Igelbäcksskolan, Kista

Två ”språk” för samma sak Genom att vi närmar oss kunskap genom andra uttryck och andra ”språk” så når vi en djupare förståelse. Två ”språk” för samma sak volymen = s3/√72 Tetraed Husbygårdsskolan, Kista

Lär medan du minst anar. Bildning är det som blir kvar när man glömt vad man lärt sig.

Man lär sig lättare om det är roligt! Husby förr och nu, Husbygårdsskolan, Kista Tankarna får både spelrum och vilorum samtidigt som händerna jobbar. Det är inte så mycket krav utan prestationslöst.

När vi lärare tror vi är klara... Ronjavärlden, Igelbäcksskolan, Kista då börjar leken … och fördjupat lärande!

Finn andra ingångar till kunskapen.

Det ett barn hör glömmer det Det ett barn ser förstår det Det ett barn gör kommer det ihåg Dansa matematik Klockan och tiden, Husbygårdsskolan, Kista Berätta - och jag hör Visa mig - och jag ser Gör mig delaktig - och jag förstår Konfucius 551 - 479 f.kr.

Att starta ett nytt arbetsområde kreativt väcker intresset och skapar många frågor hos eleverna. Uppstart Rymden, Igelbäcksskolan, Kista Det blir kul!

Grekiska ordet ”estetik”- Multiplikationstabeller, Husbygårdsskolan, Kista - Den kunskap man får genom sinnena

Skolan skall sträva efter att varje elev LPO 94 2:2 Kunskaper Skolan skall sträva efter att varje elev Utvecklar sitt eget sätt att lära Utvecklar tillit till sin egen förmåga Lär sig att utforska, lära och arbeta både självständigt och tillsammans med andra ”Lära sig kan alla - men inte på samma sätt och inte på samma dag.” Marie Sandell Husby förr och nu, Husbygårdsskolan, Kista

En konstruktiv kreativitet kräver naturligtvis mycket kunnande. Examen från lärarhögskolan Examen från konstfack Elever med bestående kunskaper.

Handledare från Kungliga Musikhögskolan Igelbäcksskolan Barbro Backman Anette Dey Mia Innala Karin Kullberg Husbygårdsskolan Lovisa Gustavsson Maria Lundberg Nina Merikukka Monica von Schewen Skapa och Lära Karin Boberg Handledare från Kungliga Musikhögskolan Ambjörn Hugardt Vi som deltagit i denna forskningscirkel är