En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör
Understimulerade synapser Före SoL Efter SoL
”Det är inte hur intelligent du är, utan hur du är intelligent!” Howard Gardner Logisk-matematisk Intrapersonell Interpersonell Verbal-lingvistisk Kroppslig kinestetisk Visuell-spatial Natur Vattnets kretslopp Husbygårdsskolan, Kista
”Undervisningen skall anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den skall med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling. Hänsyn skall tas till elevernas olika förutsättningar och behov. Det finns också olika vägar att nå målen. … Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla.” LPO 94, sid 6 Husbygårdsskolan, Kista-Rinkeby stadsdel i Stockholm 2001; innan förändrat arbetssätt; 54% godkända elever i år 5. 2005-2008; efter ändrat arbetssätt; 95-98% godkända elever i år 5.
Hur man kan få det man ska lära sig att inte bara bli tomma ord utan något med både lukt, färg, form, känsla,….. Med estetiskt arbetssätt kommer man förbi mentala och språkliga hinder. Hur känns månen? Betongkonstverk av år 2, Igelbäcksskolan, Kista
Två ”språk” för samma sak Genom att vi närmar oss kunskap genom andra uttryck och andra ”språk” så når vi en djupare förståelse. Två ”språk” för samma sak volymen = s3/√72 Tetraed Husbygårdsskolan, Kista
Lär medan du minst anar. Bildning är det som blir kvar när man glömt vad man lärt sig.
Man lär sig lättare om det är roligt! Husby förr och nu, Husbygårdsskolan, Kista Tankarna får både spelrum och vilorum samtidigt som händerna jobbar. Det är inte så mycket krav utan prestationslöst.
När vi lärare tror vi är klara... Ronjavärlden, Igelbäcksskolan, Kista då börjar leken … och fördjupat lärande!
Finn andra ingångar till kunskapen.
Det ett barn hör glömmer det Det ett barn ser förstår det Det ett barn gör kommer det ihåg Dansa matematik Klockan och tiden, Husbygårdsskolan, Kista Berätta - och jag hör Visa mig - och jag ser Gör mig delaktig - och jag förstår Konfucius 551 - 479 f.kr.
Att starta ett nytt arbetsområde kreativt väcker intresset och skapar många frågor hos eleverna. Uppstart Rymden, Igelbäcksskolan, Kista Det blir kul!
Grekiska ordet ”estetik”- Multiplikationstabeller, Husbygårdsskolan, Kista - Den kunskap man får genom sinnena
Skolan skall sträva efter att varje elev LPO 94 2:2 Kunskaper Skolan skall sträva efter att varje elev Utvecklar sitt eget sätt att lära Utvecklar tillit till sin egen förmåga Lär sig att utforska, lära och arbeta både självständigt och tillsammans med andra ”Lära sig kan alla - men inte på samma sätt och inte på samma dag.” Marie Sandell Husby förr och nu, Husbygårdsskolan, Kista
En konstruktiv kreativitet kräver naturligtvis mycket kunnande. Examen från lärarhögskolan Examen från konstfack Elever med bestående kunskaper.
Handledare från Kungliga Musikhögskolan Igelbäcksskolan Barbro Backman Anette Dey Mia Innala Karin Kullberg Husbygårdsskolan Lovisa Gustavsson Maria Lundberg Nina Merikukka Monica von Schewen Skapa och Lära Karin Boberg Handledare från Kungliga Musikhögskolan Ambjörn Hugardt Vi som deltagit i denna forskningscirkel är