Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Motivation och förändring
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Skriva för att lära – så gör du
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Att skriva projektrapport
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Att skriva en artikel.
Konsten att leda sig själv
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Hälsopedagogik. Betrakta hälsa ur ett ekologiskt och globalt perspektiv Kursmål 1.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Vad menar vi med begreppet behov?
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hantera en kronisk sjukdom
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Prestation, stress, motivation & hjärnan Njuter du av ditt arbete?
Hälsopedagogik Kapitel 4
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Läroplansträff Välkomna!.
Vad ska ingå i uppgiften?
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
En guide för arbeten i SO
Idrottspsykologi.
Marknadsföring av turism
Identitet Vad formar oss till oss?.
Kapitel 2 sid S 75. Det liv man lever och den livsstil man väljer handlar mycket om hur stor motivation man har. Vissa vill motionera och röra på.
Livsstil och den praktiska uppgiften Vad ska ingå i uppgiften?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Idrott och hälsa 1.
Kap 1 Hej, Hur mår du sid Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Vem är jag? Jenny Gadell 33 år
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Religionskunskap 1 och 2.
Idrott och hälsa 1. Vem är MT? Maria Talevska Hemsida: mariatalevska.weebly.com.
Idrott och hälsa 1. Vem är MT? Maria Talevska Larsson Hemsida: mariatalevska.weebly.com.
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
Presentationens avskrift:

Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du? Självförtroende Självkontroll Självuppfattning - självbild

Sid 7 Var i figuren befinner du dig? Att vara vän med sig själv: Tankarna om oss själva och den självbild vi har betyder mycket för vår hälsa, särskild den psykiska. Dagens folkhälsoproblem: stress, oro, ångest och depressioner. S 10: Diskutera: Ge tillsammans några ex på hur humöret och sinnestämningen kan påverkas av en fysisk sjukdom eller en stressad situation.

Självförtroende Ett gott självförtroende kännetecknas av 3 punkter. S 11 Det finns två sorters självförtroende: Allmänt & specifikt. Prestationspsykologi: har man upplevt framgång = bättre förutsättningar för framgång även på andra områden. Självuppfyllande profetior: Förväntningar Optimalt självförtroende: Att nå bästa tänkbara nivå då du gjort en realistisk & verklighetsförankrad bedömning. 3 grundstenar som bygger självförtroende: Se trädet.( S 12) Lågt självförtroende Falskt självförtroende Förklara innebörden i följande: Kvinnor får lättare körkort än män. Den allmänna tryggheten har du inom dig som grundläggs tidigt i livet och följer dig resten av livet oberoende a vilka vägar och stigar du väljer att följa. Det specifika självförtroendet har du i speciella situationer ex när du skriver prov, håller tal eller kör upp för körkort. Självuppfyllande profetior: Om ledare och föräldrar förväntar sig goda resultat av dem som leds, presterar deltagarna därefter. 3 grundstenar: accepterar dina styrkor och svagheter, trygghet och känsla av kontroll Lågt självförtroende: Man är rädd inför prestationen, Falskt: overklig och förvriden bild av sig själv.= tuff yttre.

Självkontroll KASAM sid. 13 Att finna begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet i tillvaron. Varför gör man saker mot sig själv trots att man vet att det är skadligt? Att fatta egna positiva hälsobeslut kan stärka självkänslan och om den stärks så stärks även självförtroendet. Det finns olika metoder: öka förståelsen och utgå från egna erfarenheter, kunskaper, ambitioner och vilja.

Självuppfattning - självbild Din självbild hänger samman med din självkänsla och ditt självförtroende. Vår självbild grundläggs tidigt i socialisationsprocessen. Anorexia nervosa= förvrängd kroppsbild. Anorexi drabbar flickor oftare än pojkar! Handlar det om att de har bättre självförtroende? Vad är megarexi?

Diskutera Hur kan man ändra på de ideal som finns? Är det önskvärt att göra det? Testa dig själv och gör en analys som ska leda fram till en presentation av ¨din livsstil¨.

Din livsstil. Vilka frågor ska man ställa för att förbättra sin Uppgift 1: Berätta om din livsstil! Läs igenom hela kapitel 1. Diskutera : Välj ut två uppgifter som du vill diskutera. välj ex något av följande: s 10 självförtroende, s 13 självkontroll, s 14 självbild, s 19 Livskvalitet, s 38 Viljekraft, s 39 anspänningsnivå, s 41 stress, s 44 eller det du diskuterat. Gör minst två uppgifter individuellt och maila mig senast v 41. eva.hjelm@arlandagymnasiet.se Efter v 41 kan du bara få g på detta moment. Mål: Tips till din livsstil där du väljer ut 2 kunskapsområden.

Betyg Betygsmoment:  ☐ jämföra 4 st  praktiska aktiviteter och maila reflektioner (eva.hjelm@arlandagymnasiet.se) + 3 st Teoretiska uppgifter: ☐ 1. Hälsobegrepp= Din livsstil (Kap 1-2+3) ☐ 2.  Faktorer som påverkar hälsa, livskvalitet och handlingsmönster = Skolanshälsoprogram (kap 4- 7)
☐ 3. Hälsopedagogiskt arbete (Kap 8)