Framgångsrik läs- och skrivundervisning en bro mellan teori och praktik Catharina Tjernberg Den sjunde nordiska dyslexikongressen om dyslexipedagogik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Coachande ledarskap som mentor
A survey with a focus on periodontology.
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Att träna Läsförståelse
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Att skriva sig till läsning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Mål och betygskriterier
Nationellt prov Sv1.
SET Social Emotionell Träning
Förskoleklassen på Södermalms skola
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Livskunskap för de allra yngsta
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund -
Framgångsrikt läs- och skrivlärande i klassrummet
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Den individuella utvecklingsplanen
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Framgångsrikt läs- och skrivlärande - vad säger forskningen?
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Framgångsrik läs- och skrivundervisning en bro mellan teori och praktik Catharina Tjernberg Stockholm 13/ Lärarkonferens Dyslexiförbundet FMLS.
Läroplansträff Välkomna!.
Tro.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Litteratur.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Exempel på skriftligt omdöme
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Föreläsning Svenska II
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Framgångsrik läs- och skrivundervisning en bro mellan teori och praktik Catharina Tjernberg Den sjunde nordiska dyslexikongressen om dyslexipedagogik Bli vän med det skrivna ordet Stockholm 14-16 augusti 2014

Föreläsningens tema Hur lyckas man med uppgiften att ge alla elever en god läs- och skrivutveckling inom den vanliga klassens ram? Framgångsrik undervisningspraktik Elever och lärare i årskurs 1-5 har följts under flera års tid. © Catharinatjernberg.blogspot.com

Vad, Hur, Varför? Vad de gjorde som var bra Hur de arbetade i klassrummet Varför de arbetade som de gjorde © catharinatjernberg.blogspot.com

Empirin Strategiskt urval av såväl skola som lärare En skola som blivit nationellt uppmärksammad för sitt läs- och skrivpedagogiska arbete Lärare som framgångsrikt arbetar med läs- och skrivundervisning © catharinatjernberg.blogspot.com catharina.tjernberg@gmail.com

Tillvägagångssätt Praxisorientering Klassrumsobservationer Fältdagbok Medvetandegörande samtal – en kunskapssökande dialog Elevtexter Analysmetod (tematisering enl. Ryan & Bernhards modell, 2003) ’ © catharinatjernberg.blogspot.com

Att möta variationen Eleverna har olika förutsättningar och behov Lärarna använder olika metoder och arbetssätt Att arrangera varierande pedagogiska situationer Strukturerade gemensamma genomgångar Positiv tro på eleven (Tjernberg 2013) © catharinatjernberg.blogspot.com catharina.tjernberg@gmail.com

Att möta variationen Alternativa redskap är naturliga inslag Lärarna motsätter sig ”vänta och se” mentalitet Viktigt att utreda läs- och skrivproblemen ”Jag tror inte det bara hjälper med mer lästräning och har alltid varit motståndare till att ’vänta och se’”. (Tjernberg 2013) © catharinatjernberg.blogspot.com

Att möta variationen Lärarna reflekterar över sin undervisning och omprövar den vid behov Det är viktigt att vara lyhörd som lärare och se vad som händer och hur det påverkar. Man har teorier om hur det kan vara, men man är beredd att ompröva dem utifrån hur eleven arbetar bäst. Man får inte känna att om det inte fungerar så är det kört, utan man måste pröva någonting annat då (Tjernberg 2013) © catharinatjernberg.blogspot.com

Ett diagnostiskt arbetssätt - Att övervaka viktiga moment i den dagliga verksamheten - Att notera vad eleven kan, ännu inte kan, behöver lära sig Kommunikationen är central – delaktighet Framåtsyftande respons (Tjernberg 2013) © catharinatjernberg.blogspot.com

Scaffolding (Tjernberg 2013)

Exempel från skolvardagen ”Man vill ge dem utmaningar – att klara lite mer än de tror sig om” (Lärare) ”Det väsentliga är att man känner sig nöjd med resultatet och att man har försökt göra lite mer än vad man egentligen kan” (Lärare) ”Olika elever kan stärka varandra – det är inte alltid så att den som är duktigast att läsa och skriva har de bästa ideérna” (Lärare) ”… de särskilda insatserna innebär ingen form av curlingverksamhet – det är viktigt” (Lärare) ”Jag trodde inte att jag skulle klara det, men när jag gjorde det så var det så härligt” (Elev) (Tjernberg 2013) © catharinatjernberg.blogspot.com

Viktiga komponenter i läs- och skrivlärandet Språklig medvetenhet Den alfabetiska principen Läsflyt Ordförråd Läsförståelse Läs- och skrivstrategier Dillon, O´Brion, Satu & Kelly 2011; Torgesen 2007; Snow & Juel 2007; Myrberg 2007 © catharinatjernberg.blogspot.com

Språkets form och funktion Framgångsrika undervisningspraktiker (Langer 2004) Färdigheter lärs ut både integrerade i funktionella sammanhang, och vid behov, framlyfta i särskilda och väl strukturerade sammanhang ”Det är inte bara det ena, det tror jag inte på. Redan på den tiden då det nästan var som två läger menade jag att det behövs både och” (Tjernberg 2013 s. 127) © catharinatjernberg.blogspot.com

Språkets form och funktion exempel Fokusskiften (Ivanic 2004) Troll, boll , protokoll, kontroll . . . Tovigt, mossigt, stenigt, skuggigt . . . © catharinatjernberg.blogspot.com

Språkets form och funktion exempel Att arbeta med språkljud och bokstäver i spännande sammanhang Spökägget (Liberg 2009) En måndagsmorgon när eleverna kommer till skolan upptäcker de att det är skrivet på blädderblocket. Det står: Ho, ho, ho, Klass1 Jag har haft det riktigt roligt i helgen och trollat med mitt namn: liTorl (Trolli) © catharinatjernberg.blogspot.com

Samtalande – Läsande – Skrivande en interaktiv process Läraren arbetar parallellt med samtalande, läsande, skrivande Högläsning Textsamtal - metakognition Processkrivning Strukturer för lärandet Olika redovisningsformer (Tjernberg 2013) © catharinatjernberg.blogspot.com

Lärarcitat Högläsning: Utvecklar språket; identitetsskapande ”Det är viktigt med högläsning, att hitta riktigt bra böcker som fångar barnen, och att de får en gemensam upplevelse” ”Litteratur – det är ju det som är livet på något vis, som ger glädje i det lilla. Det är att kunna få inblick i hela världen, i olika miljöer och i historiska och kulturella sammanhang – fast du sitter här i skolan” (Tjernberg 2013) © catharinatjernberg.blogspot.com

Läsförståelsestrategier att samtala om och kring texten att tänka om det man läser att rita tankekartor att använda berättelsens struktur som ett stöd i den interaktiva processen (Calkins 2012; Gear 2011;Liberg 2009; National Reading Panel 2000) © catharinatjernberg.blogspot.com

Läsförståelsestrategier att förutspå att ställa och besvara frågor om textens innehåll att göra textkopplingar att skapa inre bilder att sammanfatta textens innehåll (Calkins 2012; Gear 2011;Liberg 2009; National Reading Panel 2000) © catharinatjernberg.blogspot.com

Olika genrer Berättande texter Beskrivande texter Instruerande texter Argumenterande texter Faktatexter Poesi Läraren ’tänker högt’ och modellerar © catharinatjernberg.blogspot.com

Att skriva är att lämna ut en bit av sig själv. Läs elevers ord högt som om texten vore av guld. Lucy Calkins

Muntlig framställning Att tidigt lära sig formen för muntlig framställning Struktur för lärandet En trygg miljö är betydelsefull Positiva omdömen Att lyckas är viktigt Specialpedagogiskt perspektiv (Tjernberg 2013) © catharinatjernberg.blogspot.com

Muntlig framställning exempel från klassrummen Strukturer ”Berättarbandet” ”Sagotronen” (berättande) Radioprogram, film (informerande) ”Fruktparierna” (argumenterande) (Tjernberg 2013) © catharinatjernberg.blogspot.com

Klassrumsklimatet Ett positivt tillåtande klassrumsklimat Att få lyckas i det sociala sammanhanget Naturligt förhållningssätt till olikheter En-till-en undervisning är en naturlig del i verksamheten Att skapa vi-känsla ”Jag tror att en bra grupp kan göra en positiv individuell utveckling möjlig” ”Ge gruppen arbetsuppgifter där elevernas styrkor märks så att de känner sig viktiga, och att man verkligen uppfattar att alla kan lära av varandra” (Tjernberg 2013) © catharinatjernberg.blogspot.com

”Att upptäcka problemet innan barnet gör det” Förebyggande arbete i förskoleklass Språklig medvetenhet Här läggs grunden för läs- och skrivutvecklingen Hela barngruppen hålls ihop Barnen blir ljudmedvetna redan i förskoleklass Struktur genom att rita och berätta © catharinatjernberg.blogspot.com

Förebyggande specialpedagogiska insatser Att övervaka viktiga moment Att arrangera varierande pedagogiska situationer Strukturerade gemensamma genomgångar Kompensatoriska hjälpmedel introduceras tidigt Alternativa redovisningsformer Återkoppling Ett specialpedagogiskt förhållningssätt © catharinatjernberg.blogspot.com

Den skickliga läraren Fokuserar på elevernas styrkor och skapar ett klassrumsklimat där känslan är att det är okej att elever lär och gör på olika sätt Utmanar eleven och ger framåtsyftande respons Har en positiv tro på eleven – ”alla kan och vill lära” Lyfter elevens styrkor Ger strukturer för lärandet Skapar delaktighet och synliggör lärprocessen Utvecklar en inkluderande miljö (Tjernberg & Heimdahl Mattson 2014) © catharinatjernberg.blogspot.com

Varför arbetar läraren som hon/han gör ? Vad ligger till grund för den pedagogiska gestaltningen? Vilka vägledande principer? Vilka förutsättningar behövs i den pedagogiska miljön? © catharinatjernberg.blogspot.com

Lärarens lärande Mentorskap Kollegialt lärande Reflekterande pedagogiska samtal Att skapa tid för reflekterande samtal Organisatoriska förutsättningar Tid © catharinatjernberg.blogspot.com

Handlingsorienterad kunskap (Tjernberg, 2013) Analytisk kunskap Situerad kunskap catharinatjernberg.blogspot.com

Tjernberg, C. (2013). Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande Tjernberg, C. (2013). Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken. Doktorsavhandling, Stockholms universitet Tjernberg, C. (2013). Framgångsrik läs- och skrivunder-visning. En bro mellan teori och praktik. Stockholm: Natur och Kultur Tjernberg, C. (2014). Studiehandledning till Framgångsrik läs- och skrivundervisning. Forskningsanknuten lärarfortbildning. Stockholm: Natur och Kultur Tjernberg, C. & Heimdahl Mattson E. (2014).Inclusion in practice: a matter of scool culture. European Journal of Special Needs Education. catharinatjernberg.blogspot.com