Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Värdegrund 1.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
”Existensen föregår essensen!”
Mål och betygskriterier
SET Social Emotionell Träning
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Lokal Pedagogisk Planering
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Strömslundsskolans Värdegrund.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Välkomna!.
Ta ställning och handla!
Askersunds kommun
Föräldramöte Ht
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Skyldigheter och rättigheter i skolan
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Kommunikation och samspel
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Läroplansträff fritidshem
Delaktighet.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
ART Aggression Replacement training
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Svensk Bilsport Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Vad menas med Normkritik egentligen?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Socialpsykologi.
Exempel på skriftligt omdöme
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Lära för livet!.
Coaching.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Presentationens avskrift:

Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik

Mussor skola Specialskola Tre undervisningsgrupper med KP (åk 1-9) ADHD, Asperger syndrom, trotssyndrom i dessa tre grupper Eleverna kommer oftast från andra skolor pga. svårigheter/problem i allmänna undervisningen

Konsekvenspedagogik Jens Bay Varför Konsekvenspedagogik? För ungdomar med anpassningssvårigheter KP kan överföras till olika grupper Kan använda KP:s synsätt men vi har annat utgångsläge t.ex. skollagar och läroplaner Mussor skola första i vår åldersgrupp KP mycket mera praktiskt än vad vi kan erbjuda Ingen färdig manual

Människosyn Indeterministisk (fil.) Humanismen, existentialismen Människan är fri, kan tänka, har en vilja, har ansvar och handlar  kan påverka sin framtid KP utgår från individuella nivån o. förmågan, inte från utvecklingsåldern Ser inte till handikappet

Normer-socialt lärande-social handlingskompetens 1. Ha framtidsplaner/ Drömmar Ansvar – vill, kan, skall Själv- bestämmande 2. Klara sig själv, inte ligga till last Utbildning, jobb, självförsörjande Självhjälpande 3. Ansvar för egen existens/för sig själv Ansvar handlingar - konsekvenser Ansvar 4. Hålla avtal o. regler Ord - handling Trovärdighet 5. Uppträda ordentligt Behandla som man själv vill bli behandlad Respekt 6. Samarbeta, inte vara egocentrisk Samarbete även på andras villkor Samarbetsvilja 7. Lyssna på andra Visa intresse för andras synpunkter Mottaglighet

Social handlingskompetens Egna handlingar  konsekvens (neg./pos.) Eleverna skall klara sig ute i samhället senare i livet Vad är accepterat? Inte accepterat av andra/samhället? Samhällsnormer

Gemenskap Förstå sin roll i ett socialt sammanhang o. vikten av det sociala samspelet Hur uppfattar andra mig?

Framtid framför dåtid – det förgångna får inte begränsa framtiden Framtidsorienterade Koncentration på nuet o. framtiden Det förflutna finns med, men det bestämmer inte framtiden Genom handling  förändra bilden av oss själva och framtiden

Hållningar framför regler Regler – man skall INTE fasta Hållningar (förväntningar) Hållning - principer, förhållningssätt Hållning- man bör, bör inte Inte utgå från våra egna åsikter

Konsekvenser/straff Konsekvenserna klara på förhand Följdriktiga konsekvenser Konsekvenser kan både vara positiva och negativa Straff är negativa och inte kända på förhand

Reglerna i Mussor skola Våld accepteras inte Rusmedel accepteras inte i skolan Inte stjäla. Man tar inte saker av varandra eller från skolan Man avlägsnar sig inte från skolområdet på skoltid

OM REGLERNA BRYTS 1. samtal med rektorn + samtal hem 2. föräldrarna kontaktas 3. efter att föräldrarna kontaktats 3 gånger inom en månad får man kvarsittning och man måste bli hämtad från skolan 4. om reglerna fortsätter att brytas kan man bli avstängd

Arbetssätt Diskussioner - eleverna berättar först, ge dem tid - hur bedömmer eleverna själva händelsen/situationen - vilka förslag har eleverna på t.ex. konsekvenser - förtydligande av konsekvenser - få självkännedom Utvärdering - ärlig feedback med betoning på det positiva och framstegen - både elevens och personalens syn - säg inte: Du är bra, men…. Utan istället: Du är bra på det här och kan bli bättre på…

Forts. Direkta följder av en handling Se misslyckanden som något positivt, en lärdom för framtiden (man lär av sina misstag) Praktiska uppgifter enligt ålder  t.ex. lära sig ta ansvar, samarbeta, respekt och självständighet Hur vi jobbar är ständigt under utveckling

Vad skall personalen tänka på Hålla överenskommelser och vara konsekventa Kan – får – ska verkställa konsekvenser ! Visa på valmöjligheter Eleverna KAN/FÅR tänka själva och tala ut Inte moralisera Tro gott om eleverna, döm inte Delta i kontinuerliga möten

Positiva erfarenheter Eleverna vet vad som förväntas av dem och lär sig ta ansvar Eleverna får bättre förståelse för följderna av olika val Eleverna blir bättre på att diskutera och förklara hur de tänker och känner Eleverna får uttrycka sig Stöd av kollegorna, aldrig ensam inför ett problem och man har gemensamma riktlinjer Personalen behöver inte längre bli arga på samma sätt, eftersom eleverna själva gör sina val och då även väljer konsekvenserna Med mera….

Problematik Hur gör vi om eleverna - inte vill samarbeta, lyssna eller diskutera? - inte förstår konsekvenserna/vad man vill uppnå? Kan man helt åsidosätta handikappet? Varifrån tar vi tiden till alla diskussioner, utredningar och utvärderingar?