Helhetsidé ? ? ? Pedagogiska verksamheten Arbets- Utvecklings-

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Skola och arbetsliv i samverkan
Vad är studiehandledning?
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Docent Karlstads Universitet
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
som underlag för skolutveckling och eget lärande
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemsnack eller bygga lösningar.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Hur tänka och göra som processtödjare
Inlärningsmiljö för att öka motivation
1.Att bidra till det gemensamma lärandet genom lärgrupper.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Läroplansträff Välkomna.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Utifrånmotivation, utifrånstyrning
Tips Goda exempel Förståelsefördjupande lärprocess
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Föräldramöte augusti 2014.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Gemensamt skapa kunskap Handling
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Helhetens betydelse för delarna. Utgå från elevernas kunskaps eller mognadsnivå Utgå från varje skolämnes inre egen logiska ordning Lärobokens struktur.
PBS Problembased School Development The Primacy of Everyday Concerns Nätverksträff för skolledare Aronsborg Strategier, strukturer och utvecklingskalendarium.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Nämndplan 2015.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Exempel på skriftligt omdöme
STUDIETEKNIK.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Presentationens avskrift:

Helhetsidé ? ? ? Pedagogiska verksamheten Arbets- Utvecklings- Vision Verksamhetsidé -> ligger till grund för lärandet i påverkar utformningen av ? ? ? Pedagogiska verksamheten ! ! ! ->? Förebygger och åtgärdar störningar. Anpassar omvärlden Störningar = utvecklingsbehov Anpassar verksamheten påverkar stabiliserar och påverkar vägleder och utvecklar Presentationsbild 1 Arbets- Organisationen Utvecklings- Organisationen -> skapar förutsättningar för -> påverkar utformningen av <-

Vägledare utifrån.. Arbetsorganisationslogik resp utvecklingsorganisationslogik

Hans-Åke Scherp Karlstads universitet Lärdomar från skola A Elever ”Text med instuderingsfrågor och genomgång av svar med läraren är ett effektivt sätt att lära sig.” ”Lektionerna bör vara strukturerade med en tydlig plan och angivna sidhänvisningar.” ”Regelbundna prov och diagnoser behövs.” ”Strukturerade genomgångar där jag får anteckna.” ”Nivågruppering, stöd, läxhjälp.” Tydlig planering av varje moment (Vad ska jag kunna? Hur blir jag bedömd? När sker prov?).” Hans-Åke Scherp Karlstads universitet

Hans-Åke Scherp Karlstads universitet Lärdomar från skola B Elever: ”Att ta det som hänger ihop oavsett ämne ger en högre motivation som underlättar lärandet.” ”Man blir inte motiverad av att höra att något kommer på skrivningen utan man blir motiverad av att ställas inför ett problem. När man märker att man inte har tillräckliga kunskaper för att kunna lösa problemet blir man motiverad att lära sig det.” ”Om man har någon som bara matar in då är det någon som redan hittat lösningen men om man i en basgrupp försöker hitta lösningen på problem vi måste lösa och vi måste hitta informationen själva då måste jag bearbeta min hjärna för att kunna förstå det här. Jag måste kunna förklara för andra hur jag tänker och byta tankar.” ”Man kan koppla ihop sina erfarenheter med vad som står i böckerna.” ”Man behöver tänka själv.” ”Istället för att man har en lärare som står och pratar hela tiden ger man tid till diskussion, reflektion och bearbetning som gör att man lär sig bättre.” ”I basgruppen delar med sig vad man lärt sig. Kan kolla om man fattat rätt. Man lär av varandra.” ”Man har ett samarbete med lärarna.” Hans-Åke Scherp Karlstads universitet

Skolans uppdrag 1840 –1920 Mål Att fostra tålmodiga ödmjuka lydiga människor Medel Extrem förmedlingspedagogik Hård drill och disciplin Utantilläxor

Katrinelunds vision: En personlig skola med trygg atmosfär med människor som ges förutsättningar att möta framtiden med kunskaper, tillförsikt och nyfikenhet.

Katrinelunds pedagogiska helhetsidé Vårt arbete präglas av att:   Vi intresserar oss för och försöker förstå elevernas tänkande och förståelse. Vi skapar intressanta lektioner genom att utmana elevernas föreställningar Vi vågar utmana oss själva för att ständigt lära och utvecklas. Vi utvecklar verksamheten genom forskning utifrån vårt vardagsarbete. (modell-/forskar skola)

Röster i skolan ”Det är så svårt att arbeta med skolutveckling eftersom vi tänker och gör så olika.”   ”Det gäller att ha ryggen fri.” ”För mycket prat och för litet verkstad.” , ”Tänk att man aldrig kan få gå på djupet med en fråga.” ”Det är viktigt att skydda verksamheten från uppdragsregnet genom att hålla upp ett uppdragsparaply”. ”Det är svårt att introducera nya saker då många reagerar med motstånd utifrån känslan att det kommer något nytt som ska göras och man knappt har tid med det man redan gör. Vi är många som känner att det blir ”småduttar” av olika saker som vi inte alltid förstår syftet bakom och framförallt inget som vi efterfrågat. ” ”Tiden räcker inte till för allt som ska göras!” ”Det pedagogiska ledarskapet hinner man inte med!”

Övergripande föreställningar om skola Teorier om lärande Behaviorism Konstruktivism Övergripande föreställningar om skola Eleven som råvara Eleven som kund Eleven som medarbetare

Hans-Åke Scherp Karlstads universitet 679 förskollärares viktigaste lärdomar om hur de på bästa sätt kan bidra till barnens lärande och utveckling Bygga goda relationer 97% Knyta an till barnens frågor 87% Möjlighet att välja lek Ge barnen återkoppling 71% Ge möjlighet att påverka innehållet 65% Utmana barnens föreställningar 61% Grupparbete 59% Tydlig struktur arbete/lek 52% Hans-Åke Scherp Karlstads universitet

Hans-Åke Scherp Karlstads universitet 1 460 grundskollärares viktigaste lärdomar om hur de kan bidra till elevernas lärande och utveckling Bygga goda relationer 95% Knyta an till barnens frågor 85% Ge barnen återkoppling 81% Tydlig struktur 71% Ge möjlighet att påverka innehållet 67% Knyta an till omvärldshändelser 51% Utmana barnens föreställningar 47% Tydliga krav och betygskriterier 46% Hans-Åke Scherp Karlstads universitet

Hans-Åke Scherp Karlstads universitet 220 gymnasielärares viktigaste lärdomar om hur de kan bidra till elevernas lärande och utveckling Bygga goda relationer 94% Knyta an till elevernas frågor 78% Ge eleverna återkoppling 76% Tydlig struktur 68% Tydliga krav och betygskriterier 64% Knyta an till omvärldshändelser 60% Ge möjlighet att påverka innehållet 57% Utmana elevernas föreställningar 50% Tydliggöra kursplanemålen 43% Ge möjlighet att välja arbetssätt 42% Ägna tid åt repetition 18% Regelbundna prov och diagnoser 17% Hans-Åke Scherp Karlstads universitet

Lärdomar om hur man på bästa sätt bidrar till barns och ungdomars lärande Skolledare % Lärare God relation 95 Knyta an till barnens livsvärld och frågor 93 84 Utmana föreställningar 88 51 Ge återkoppling 83 77 Påverka innehållet 76 65 Knyta an till omvärldshändelser 68 43 Påverka arbetssätt 57 Tydliggöra kursplanemålen 47 34 Grupparbete 44 Tydlig med krav och betygskriterier 41 36 Tydlig struktur 66 Färdighetsträning 14 35 Dela upp i delmoment 9 28 Att hålla sig i bakgrunden 6 20 Repetition 3 18 Regelbundna prov och diagnoser 2 Enskilt arbete eller enskild lek 1 8

Hans-Åke Scherp Karlstads universitet När medforskarna hade gjort sina intervjuer med elever, pedagoger och rektorer om hur de menar att man skapar de bästa förutsättningarna för barns och ungas lärande, så översattes innehållet i kartorna till ett gemensamt ”språk” skulle man kunna säga, för att underlätta mönsterseende. Detta språk bestod av 24 begrepp, vilka speglade olika dimensioner och kvaliteter i lärprocessen och i samspelet mellan pedagoger och barn eller elever. För att få en bild av materialet i sin helhet gjordes först en enkel frekvensberäkning där vi undersökte förekomsten av olika föreställningar. ... visar att Lust av lära är det begrepp som är mest frekvent förekommande. Hela 191 eller 87 % av de totalt 220 analyserade kartorna (c-mapsen) innehåller detta begrepp . Näst vanligast är Förtroendefull relation (70%) följt av Anpassa till barnens/elevernas tankar och frågor (69%) och Involvera eleverna i kunskapsbildningen (69%). Minst frekvent är Tydliga betygskriterier (18%). I rapporten går vi sedan in på och beskriver dessa olika dimensioner och kvaliteter, hur de förhåller sig till varandra och hur vanligt förekommande olika föreställningar är inom ramen för olika grupper och i olika typer av verksamheter. Det kommer vi inte att gå in på nu (eftersom vi har begränsat med tid till vårt förfogande) utan vi har istället valt att fokusera på de delar av resultatet som är direkt kopplade till verksamhetsidén och stödet för den. Hans-Åke Scherp Karlstads universitet

Observationsstudie (Scherp, 1995) Verksamheten i 91 klasser observerades under sammanlagt 252 timmar Två procent av de frågor, som eleverna riktade till läraren utgick från egna erfarenheter som de undrade över. Sju procent av lärarnas frågor till eleverna riktade sig till och visade intresse för elevernas erfarenhetsvärld. Hans-Åke Scherp Karlstads universitet

Hans-Åke Scherp Karlstads universitet Illeris (1991) Uppföljning av 271 elever 10-15 år efter avslutad skolgång Inga större skillnader vad gäller "skolkunskaper", nuvarande social ställning, yrkesval, litteraturläsning, idrottsutövande, eller kreativ verksamhet men tydliga skillnader vad gäller grundläggande förhållningssätt och värderingar. De som gått på de sk progressiva skolorna hade en ökad benägenhet att intressera sig för demokratifrågor och jämställdhet och förhöll sig mer självständigt och kritiskt i samhällsfrågor. De som gått på de progressiva skolorna var också mer positiva till sin skolgång än de som gått på de mer traditionella skolorna. Hans-Åke Scherp Karlstads universitet

Samvariation måluppfyllelse – lärdomar om lärande och undervisning Ingen samvariation mellan meritpoängsmåtten och konstruktivism

Hur förstå detta? Helhetsidéer har ingen betydelse för resultaten. En konstruktivistiskt inriktad helhetsidé har ingen betydelse för resultaten. Man har från ledningen inte prioriterat arbetet med helhetsidén. Bakgrundsfaktorer inverkar på resultaten.

Samvariation mellan meritvärden och lärdomar i enlighet med verksamhetsidén

Hur förstå dessa resultat? Elever i socioekonomiskt missgynnade områden har ett större behov av meningsfullhet för att ägna sig åt lärande i skolan. De är på förhand förlorare om man betonar yttre motivation i form av betyg. Elever i socioekonomiskt gynnade områden tar sig igenom skolan utan alltför stor ansträngning med stöd hemifrån. Att få så goda betyg som möjligt med så liten ansträngning som möjligt.