Projekt - Utvärdera examensarbeten Bakgrund Under år 2010 visade en kartläggning kring examensarbeten i civilingenjörsprogrammen, i ett nationellt TUF.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Gymnasiearbetet p..
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Policy för miljö och hållbar utveckling
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Bildning / personlig utveckling
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Reseproduktion och försäljning
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Nya föreskrifter och allmänna råd
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Kartläggning av inköpsprocessen
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Examensarbete 2017.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Välkommen till studentdagen 2016
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Validering inom Lärarlyftet
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Projekt - Utvärdera examensarbeten Bakgrund Under år 2010 visade en kartläggning kring examensarbeten i civilingenjörsprogrammen, i ett nationellt TUF projekt, att LTU ligger rätt i tiden vad gäller arbete med riktlinjer. Både fakultetsnämnder och institutioner har uttalat en önskan om fortsättning; -Hur ser kvaliteten på våra examensarbeten ut? -Hur kan vi hitta gemensamma bedömningskriterier för examensarbeten? -Hur kan vi förbereda oss så att våra examensarbeten faller väl ut vid utbildningsutvärderingarna 2012?

Lärandemål Kunskap och förståelse 1.1Visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta efter studier. 1.2Visa kunskap om det valda ämnesområdets vetenskapliga grund och dess beprövade erfarenhet samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. 1.3Visa såväl brett kunnande inom det valda ämnesområdet som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa områden. Färdighet och förmåga 2.1Visa förmåga att med helhetssyn kritiskt, självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar, analysera och kritiskt utvärdera olika lösningar samt delta i forsknings- och utvecklingsarbete och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen. 2.2Visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden, även med utgångspunkt i begränsad information. 2.3Visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna ramar 2.4Visa förmåga att utveckla och utforma produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomisk, social och ekologisk hållbar utveckling. 2.5Visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika målgrupper. Värderingsförmåga och förhållningssätt 3.1Visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevant vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete. 3.2Visa insikt i ämnets möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, inbegripet sociala, ekonomiska, miljömässiga och arbetsmiljömässiga konsekvenser. 3.3Visa insikt om och förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning. 3.4Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin färdighet och förmåga.

Bedömningsskala 5-gradig skala där 1- 5 där de olika ovan nämnda aspekterna bedöms mer i detalj: 1= helt oacceptabelt 2= ej acceptabelt 3= acceptabelt 4= bra 5= mycket bra N/A anges där kriteriet inte anses tillämpligt på det aktuella examensarbetet.

Resultat slumpmässigt utvalda examensarbeten Erfarna exjobbshandledare/examinatorer som granskare 51 exjobb granskade 5 ej godkända (10%) 5 acceptabla (10%) 32 bra (60%) 9 mycket bra (20%)

Lärandemål som är identifierbara i alla granskade exjobb 1.2 … om det valda teknikområdets vetenskap- liga grund och beprövade erfarenhet… aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. 2.1 … identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar… 2.3 … planera och med adekvata metoder genomföra… 2.7 … muntligt och skriftligt…

Ytterligare föreslagna lärandemål att ingå i exjobbskursplan 1.3 … brett kunnande inom det valda teknik-området… väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar…. 2.4 … modellera, simulera, förutsäga och utvärdera … 2.5 … med hänsyn till … människors … samhällets mål 3.1 … hänsyn till relevant vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter… 3.2 …. roll i samhället och människors ansvar för hur den används … konsekvenser….

Förekomst av ej tillämpbara lärandemål 1.1 =9 (20%) (granskarspecifikt/programspecifikt) 1.3 =4 (8%) (snudd på programspecifikt) 2.2 =5 (10%) (granskarspecifikt/programspecifikt) 2.4 =6 (12%) (snudd på programspecifikt) 2.5 =15 (29%) (förekommer på 5 program) 2.6 =18 (35%) (förekommer på 6 program) 3.1 =11 (22%) (förekommer på 4 program) 3.2 =16 (31%) (förekommer på 4 program) 3.3 =22 (43%) (förekommer på 7 program) 3.4 =10 (20%) (snudd på programspecifikt)

Lärandemål som tillgodoses (?) i andra kurser i programmen 2.5 visa förmåga att utveckla och utforma produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling, 2.6 visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, 3.1 Visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevant vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete. 3.2 Visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, inbegripet sociala, ekonomiska, miljömässiga och arbetsmiljömässiga konsekvenser. 3.3 Visa insikt om och förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning.

Förslag till beslut Rekommendation om att alla kursplaner för examensarbeten skall relatera kursmålen till lärandemål 1.2, 2.1, 2.3 samt 2.7 Rekommendera att i de fall lärandemålen 1.3, 2.4, 2.5, 3.1 samt 3.2 ej är behandlade i andra kurser i utbildningsplanen skall även kursmålen för examensarbeten relatera till dessa i relevant utsträckning Rekommendera att självständigt arbete tydligt framgår i kursplanen och att en individuell bedömning görs samt att kriterierna framgår.

Erfarenheterna över vilka lärandemål som tydligast ej identifierats i examensarbetena används i TUT-projektet och vid översyn av matriserna för att säkerställa att dessa lärandemål kan identifieras vid HSV:s granskning av civing/hingprogrammen ht 2012.

TUT = Tekniska UTbildningsvärderingar Förenklad självvärdering vid fyra berörda institutioner genomförs. Analys av självvärderingar (renderar i rekommendationer och åtgärdsförslag). Pilotprojektet skapar förutsättningar för väl genomförd utbildningsutvärdering initierad av HSV ht 2012.

Aktiviteter 30 januari upptaktsseminarium med repr. från KTH Förenklad självvärdering från mitten på jan till mitten på mars med bl a självvärderingsstuga varje onsdag kl Frivillig tjänstemannagranskning början/mitten på mars Inlämning 28 mars kl Studentgranskning/lärargranskning i anslutning till Programråd i början på lp 4 Analys av självvärderingarna Workshop 4-5 juni inklusive återkoppling till UL-ar Slutrapport till TFN i sept

1 Presentera utbildning i korthet Högskoleverkets (HSV) självvärdering innefattar detta.  ½ sida. 2 Beskriv och analysera lärandeprocess HSVs självvärdering berör detta när måluppfyllelse ska tydliggöras.  ½ sida. 3 Beskriv och analysera resultat i form av läranderesultat/ måluppfyllnad HSVs självvärdering viktigaste del är hur måluppfyllelse tydliggörs, exemplifieras, värderas och analyseras.  2 sidor. 4 Beskriv och analysera utbildningens användbarhet Regeringen är tydlig med vikten av detta.  ½ sida. 5 Beskriv studenternas nöjdhet HSVs självvärdering berör detta indirekt när måluppfyllelse ska tydliggöras. Mindre än ½ sida. 6 Sammanfattande slutsatser  ½ sida till text.

Inför workshop UL läser självvärderingstexter från tre andra institutioner och: reflekterar över hur texten kan förstås, kommer budskapet fram även till dig som inte tillhör den granskade institutionen/programmet? vilka goda exempel på beskrivningar/formuleringar ser du på respektive punkt från de texter du läser och din egen text? Hur har andra uttryckt sig speciellt kring hur lärandemålen uppfylls/hanteras? (Här kan din text likaväl som någon annans text vara ”bäst” under respektive punkt) vilka egna förbättringsområden av Din självvärderingstext har du identifierat? (här kan du också nyttja dina studenters/lärares synpunkter).

Valda mål för HING Program Bilsystemteknikxx Brandingenjör x x Datateknik x x Datorspelsteknik Teknisk design xx Totalt valda mål

Valda mål för Civ ing Program Arkitekturx x Datateknik x x EEIGMx x Hållbar energiteknik xx Industriell ekonomix x Industriell miljö- och processteknik xx Maskinteknikx x Naturresursteknik x x Rymdteknik x x Tekniks design x x Teknisk fysik och elektroteknik x x Väg och vattenbyggnad x x Totalt valda mål

Workshop 4-5 juni visa på de identifierade goda exemplen, analysera och värdera dem se utvecklingsmöjligheter för de egna texterna ge en spegling av vad en träff med rektor i skarpt läge kan tänkas handla om och hur det påverkar de slutliga formuleringarna av texter exemplet Nationalekonomi den skarpa utvärderingens tidplan