PRODUFORUMS SEMINARIER 2007 Publikarbete 1 On 23.5 kl. 15-18 Kulturhuset Sandels, Helsingfors Program 15.00 - 15.15 Välkomna! Kaffe och frukt 15.15 - 15.45.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att förstå anonymiteten (översättning från
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Framgångsfaktorer Ramhöjning av budgeten Inte projekt utan verksamhet
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Familjehem och föräldraskap
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Den estetiska inriktningen
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
SYV Studie- och yrkesvägledning
1 Produforum - ett nätverk för kulturaktörer Mariehamn
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Begrepp och terminologi
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
1sempo.org Search Engine Marketing Professional Organization.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
I transit – ensamkommande barn berättar
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Skapande Skola Medel från statens kulturråd gör det möjligt med större och fler kulturinsatser i skolan!
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
Offensiv orientering »Vi ska erbjuda en idrott där alla kan vara med på sina egna villkor »Vi ska utveckla vår idrott i en offensiv anda som tar hänsyn.
Sjätte terminen på University of Connecticut UConn.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Enkäten Tom Böhling. Vem svarade? 149 medlemmar (ca 15% av medlemmarna) Ålder 65 år 24% Har sökt forskningsunderstöd?Ja 32%Nej 68% Har deltigt.
Läslyftet det senaste nuläget.
FFI Energi o Miljö inbjuder till samverkansforum inom forskningsområdet aerodynamik 21/ Chalmers, Göteborg.
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad.
1 Produforum - ett nätverk för kulturaktörer. 2 Problem Behov Lösningar Drömmar Hurdant behov av stöd till kulturaktörer finns det? Dessa frågor har diskuterats.
1 Framtidsverkstad Alternativa framtidsbilder G18, Helsingfors
ETTÅRSFEST Sida 1 RC ETTÅRSFEST Välkomna till RC:s ettårsfest Program: Välkomsthälsning projektledare Paula Lindroos ”Utvärdering – men.
Mot -eller välj era mål och gör något! Dagens uppdrag! -Den egna skolans konkreta åtgärdsförslag.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet Studierådg. Greger Lindén PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
FREDAG 9.00 – Välkomnande till konferensen Ann, Christer ”Varför är vi här” SLS VärdegrundKarin – Medlems och verksamhetsdiskussion Anders.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Att studera psykologi Benny Salo, amanuens
Carina Söderholm, amanuens ÅA/Psykologi
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Stadens vision Staden för de som vill något – den mest attraktiva staden. Den skapande Pulserande Gemensamma Globala Balanserade ……STADEN Kulturnämndens.
DRAMATIK Begrepp och terminologi. En av de tre klassiska genrerna EPIK LYRIK DRAMATIK NOVELL ROMAN EPISK DIKT DIKTER SKÅDESPEL.
Kulturnyckeln lå 17/18.
INFORMATIONSDAG ● ESTETISKA PROGRAMMET ●
Presentationens avskrift:

PRODUFORUMS SEMINARIER 2007 Publikarbete 1 On 23.5 kl Kulturhuset Sandels, Helsingfors Program Välkomna! Kaffe och frukt Anne Sandström, DOT r.f Ulla Laurio Finlands Nationalopera: Oop! Ville Sandqvist, Dialog Marit Berndtson och Karin Berglund, Wasa teater Vidare: Om Publikarbete 2 under Hangö teaterträff, kurser, projekt, diskussion, önskemål och behov.

Publikarbete – vad är det? Anne Sandström DOT r.f. FIDEA Dialog 2

Publikarbete, vad är det? Konstfostran Publikfostran Teaterfostra Kulturfostran Audience Development (eng) Yleisötyö (fi)

Publikarbete, vad är det? Publikarbete innebär en separat verksamhet - skild från konstverket eller föreställningen. Publikarbete innefattar programplanering, pedagogik, undervisning och marknadsföring. Publikarbete förutsätter och leder till en mer publikfokuserad organisationskultur

Det är olika lång väg för olika mottagare att ta sig till en föreställning PUBLIK PUBLIK FÖRESTÄLLNING PUBLIKPUBLIK

Publikarbete för att: behålla eller öka den befintliga publikens besök, fördjupa upplevelsen och förståelsen av teaterbesöken öka övergången till andra typer av konstutbud skapa möten mellan konstnärer och publik skapa intresse för konstformen utveckla estetisk kompetens; teater som konstform, dess uttrycksmedel och begrepp (dramaturgi, tolkning, undertext, olika genrer och stilarter, estetik: scenografi, kostym, ljus och ljud) locka nya publikgrupper till det nuvarande programutbudet skapa andra typer av föreställningar eller utställningar för att möta nya publikgruppers behov.

”I mötet mellan teater och verklighet sker något. Något skapas och växer fram, en tanke, en känsla, en vilja, en önskan. Det är ett gränsland och i det gränslandet arbetar jag.” ”För – och efterarbete runt en teaterföreställning handlar om att skapa länkar mellan publik och teater – att ge en nyckel.” ”Det handlar om att i vår stressade tid skapa ett andrum före och efter teaterbesöket för att ge publiken större möjlighet att ta emot, en möjlighet att koppla föreställningen till den egna verkligheten så att konsten och det dagliga livet relaterar till varandra, att låta magin växa.” Jeanette Roos Sjöberg

Publikarbete Pedagogik och teaterkonst. Pedagogisk metod – konstnärligt syfte Ett publikarbete ska inte startas för att det då är lättare att få pengar till teaterföreställningen, eller för att skolan lättare ska köpa en föreställning. Det ska vara medvetna val beroende på vad man vill uppnå. Vem det än är som gör det ska han eller hon brinna för det, inte göra det enbart av nyttoskäl, och ha kunskap av båda organisationerna, kunna samarbeta mellan olika yrkesgrupper, berika synsätt, respektera varandras kompetens.

Utbildningsinstitutioner IADE Utbildningsprogrammet för Publikarbete 30 sp Svenska Yrkeshögskolan: Dramainstruktörer ÅA, Lärarutbildningen; ingår i kurser för ämneslärare Teaterhögskolan, kurser i publikarbete ingår i skådespelarutbildningen

”Det är inte konsten som ska göras allmän det är behovet av konst som skall göras allmänt.” Elmer Diktonius

Läs mer I Gränslandet mellan scen och publik. Nycklar till teater – med drama som metod. Jeanette Roos Sjöberg. Boken finns att köpa via Produforum, anki.hellbergATproduforum.fianki.hellbergATproduforum.fi Teatterikuraattori, silta tekijän ja kokijan välillä. Teatterikorkeakoulun julkaisusarja no.27. Helsinki. Raija Airaksinen & Meri Eerola En studie i publikarbete för högstadie- och gymnasieelever. Karin Berglund och Jenny Holm. SYH Dramakompassen. Allan Owens & Keith Barber. Draamatyö Hyvä Hankaus - teatterilähtöiset menetelmät oppimisen ja osallisuuden mahdollisuuksina. Pekka Korhonen & Raija Airaksinen (red.) Teatterikorkeakoulun julkaisusarja nro 38.