Rosen hösten 2014 Vår vision:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Förskolan Lodet
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Välkomna till Blåa Skor!
En förskola att förundras i!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Så här jobbar vi på smaragden
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Föräldramöte 12 september 2011
Källbystugans kvalitetsarbete
Familjehem och föräldraskap
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Nu har våren kommit till Pollux
FMCK Konferens Varför är du medlem i FMCK?
NTA i Karlshamns kommun. Mer än 100 kommuner Introducerades 1997 i Linköpings kommun Syftar till att stimulera nyfikenhet och öka intresse.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Projekt med 5-åringar, ett naturvetenskapligt perspektiv.
verksamhetsförklaring
Brev från Pingvinen.
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Stora additionstabellen
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Frånvarorutin i förskolan
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Välkommen!.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Vad är dokumentation för oss på Ekot?
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Workshop vägledning Välkomna. Dagens upplägg 9:00-9:30 Kaffe 9:30:-10:15 Introduktion 10:15-10:55 Ramverkets delar 10:55-11:15 E-delegationens vägledning.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Projekterande arbetssätt
Förskoleklass på Tomtebogård
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Välkomna till Edboskolan
Läroplansnätverk förskolan
Välkommen.
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Föräldramöte Välkomna!.
Fritidshem på Knappekulla
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Profildokument Uddens förskola rev. Aug 2017
Verksamhetsbeskrivning
Välkomna till informationsmöte på Järla skola
Presentationens avskrift:

Rosen hösten 2014 Vår vision: VEGA FÖRSKOLEENHET ARBETAR PROJEKTERANDE OCH TAR TILLVARA BARNETS FÖRMÅGOR. VERKSAMHETEN BYGGER PÅ DELAKTIGHET BLAND BARN, PEDAGOGER OCH FÖRÄLDRAR UNDER DEMOKRATISKA FORMER. GENOM UTMANINGAR OCH MED ETT REFLEKTERANDE ARBETSSÄTT STIMULERA NYFIKENHET OCH LUST ATT LÄRA, BÅDE HOS BARN OCH PEDAGOGER!

Våra förbättrings-mål Trygghetsplanen Teknik och naturvetenskap flerspråkighet

6.30 VI ÖPPNAR PÅ TORGET

7. 30 VALEN/ISBJÖRNEN GÅR TILL ISBJÖRNENS AVD 7.30 VALEN/ISBJÖRNEN GÅR TILL ISBJÖRNENS AVD. SÄLEN/SJÖLEJONET GÅR TILL SJÖLEJONETS AVD.

HEJ DÅ MAMMA/PAPPA!

7. 45 FRUKOSTBARNEN GÅR IN TILLSAMMANS MED PEDAGOG TILL TORGET 7.45 FRUKOSTBARNEN GÅR IN TILLSAMMANS MED PEDAGOG TILL TORGET. FRUKOST AVSLUTAS 8.15

Ca 9. 00 planerad verksamhet inne/ute Ca 9.00 planerad verksamhet inne/ute. Skiftande konstellationer/grupper/aktiviteter

Ateljé

Ca 10.15 vi förbereder för lunch, duka, blöjbyte, toalettbesök, tvätta händer, sångsamling, saga m.m

11.45 vila/uppevila fri aktivitet/verksamhet fram till mellanmål ca 14.00

14.15 verksamhet inne/ute

16.00 arbetslagen samarbetar och hela Rosen möts på torget eller ute 16.30 vi stänger i Alpenhuset(avd. Sköldpaddan)

18.00 Vi stänger för dagen

Valen 1-3 åringar Just nu är vi inne i ett undersökande av rör och ljud Vi har sett att barnen skapar ljud på olika sätt med hjälp av rör och slangar, sugrör osv. Vi filmar, dokumenterar och ger barnen nya utmaningar som har med rör och ljud att göra.

Vad kan man använda ett rör till? Blåsa såpbubblor Bygga med Jämföra olika sorter Göra märken i sanden Dra med en pinne emot så att det bildas ljud Blåsa i så att det kommer ljud……….. Vad mer??

Isbjörnen 1-2 åringar Vi vill undersöka barnens relation till en plats i Vega (skogen) Vi har tänkt att fördjupa oss i skogen och ge barnen möjlighet att utforska platsen och materialet. Utifrån dessa frågeställningar vill vi lyfta fram barnens undersökande. Hur undersöker de materialet? Vad undersöker de? Vilka strategier använder de i sitt undersökande?

Barnens utforskande

Sjölejonet 1-2 åringar Barnen samlar och därför är vi inne i ett projekterande arbete med naturmaterial Barnen får vara delaktiga i valet av naturmaterial och vi har gett dem olika uppdrag/tekniker

Sälen 1-5 åringar Eftersom nästan hela vår grupp är ny så introducerar vi barnen i vårt fortsatta projekt. Vi har börjat med att gå på promenader till skogen och runt omkring i förskolans närområde. I skogen har barnen fått olika uppdrag att lösa.