Rosen hösten 2014 Vår vision: VEGA FÖRSKOLEENHET ARBETAR PROJEKTERANDE OCH TAR TILLVARA BARNETS FÖRMÅGOR. VERKSAMHETEN BYGGER PÅ DELAKTIGHET BLAND BARN, PEDAGOGER OCH FÖRÄLDRAR UNDER DEMOKRATISKA FORMER. GENOM UTMANINGAR OCH MED ETT REFLEKTERANDE ARBETSSÄTT STIMULERA NYFIKENHET OCH LUST ATT LÄRA, BÅDE HOS BARN OCH PEDAGOGER!
Våra förbättrings-mål Trygghetsplanen Teknik och naturvetenskap flerspråkighet
6.30 VI ÖPPNAR PÅ TORGET
7. 30 VALEN/ISBJÖRNEN GÅR TILL ISBJÖRNENS AVD 7.30 VALEN/ISBJÖRNEN GÅR TILL ISBJÖRNENS AVD. SÄLEN/SJÖLEJONET GÅR TILL SJÖLEJONETS AVD.
HEJ DÅ MAMMA/PAPPA!
7. 45 FRUKOSTBARNEN GÅR IN TILLSAMMANS MED PEDAGOG TILL TORGET 7.45 FRUKOSTBARNEN GÅR IN TILLSAMMANS MED PEDAGOG TILL TORGET. FRUKOST AVSLUTAS 8.15
Ca 9. 00 planerad verksamhet inne/ute Ca 9.00 planerad verksamhet inne/ute. Skiftande konstellationer/grupper/aktiviteter
Ateljé
Ca 10.15 vi förbereder för lunch, duka, blöjbyte, toalettbesök, tvätta händer, sångsamling, saga m.m
11.45 vila/uppevila fri aktivitet/verksamhet fram till mellanmål ca 14.00
14.15 verksamhet inne/ute
16.00 arbetslagen samarbetar och hela Rosen möts på torget eller ute 16.30 vi stänger i Alpenhuset(avd. Sköldpaddan)
18.00 Vi stänger för dagen
Valen 1-3 åringar Just nu är vi inne i ett undersökande av rör och ljud Vi har sett att barnen skapar ljud på olika sätt med hjälp av rör och slangar, sugrör osv. Vi filmar, dokumenterar och ger barnen nya utmaningar som har med rör och ljud att göra.
Vad kan man använda ett rör till? Blåsa såpbubblor Bygga med Jämföra olika sorter Göra märken i sanden Dra med en pinne emot så att det bildas ljud Blåsa i så att det kommer ljud……….. Vad mer??
Isbjörnen 1-2 åringar Vi vill undersöka barnens relation till en plats i Vega (skogen) Vi har tänkt att fördjupa oss i skogen och ge barnen möjlighet att utforska platsen och materialet. Utifrån dessa frågeställningar vill vi lyfta fram barnens undersökande. Hur undersöker de materialet? Vad undersöker de? Vilka strategier använder de i sitt undersökande?
Barnens utforskande
Sjölejonet 1-2 åringar Barnen samlar och därför är vi inne i ett projekterande arbete med naturmaterial Barnen får vara delaktiga i valet av naturmaterial och vi har gett dem olika uppdrag/tekniker
Sälen 1-5 åringar Eftersom nästan hela vår grupp är ny så introducerar vi barnen i vårt fortsatta projekt. Vi har börjat med att gå på promenader till skogen och runt omkring i förskolans närområde. I skogen har barnen fått olika uppdrag att lösa.