1 Rättshjälp i Sverige Konferens om rättshjälp i Norden, Reykjavik den 5 september 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Skatteverket Ewa Almgren och Mattias Karlsson 21 maj 2014
Juridiska aspekter vid ansökning om Tekes- och EU-finansiering Jari Vuorijoki, JL.
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Dubbelt medborgarskap Acceptans?
Lathund för inskrivningsärenden
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
i samarbete med Folksam
Förändringar 1 juli 2013 Samma grundstruktur som tidigare •Avgifterna fastställda av regeringen i förordning •Avgifterna kopplade till prisbasbeloppet.
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
Skogsgödsling En översikt Folke Pettersson.
BRANSCHSTATISTIK FÖR år 2012 Inkasso och Kronofogdemyndigheten 23 april 2013 Grand Hôtel, Stockholm SVENSK INKASSO.
Kap.2 Hur domstolarna arbeta
Fastighetsbeskattning
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Båtklubbsförsäkringen ……...
Trafikeftersök – det nya systemet
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
Senior-Ekonomi Välkommen till Skatteverkets del av Senior-Ekonomi. Avsnittet är tänkt att hållas på ca 55 minuter. Vi går igenom hur pension och lön beskattas.
Budget- och skuldrådgivning
Planering.
Tjänstemän Arbetsbrist Trygghetsrådet TRR Trygghetsrådet.
Båtklubbsförsäkringen
PRIVATJURIDIK Domstolar, kap 4.
PRIVATJURIDIK Dödsfall och arv (kapitel 7).
PRIVATJURIDIK Brottmål (kap 17).
PRIVATJURIDIK Att lösa tvister (kap 5).
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
PITEÅÄLVSBYNLULEÅ BODEN BEDRIVA BEHANDLINGSARBETE MED VÅLDSBENÄGNA MÄN I PITEÅ, ÄLVSBYN, LULEÅ OCH BODEN.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Samtliga anställda Arbetsskada Lag-TFA Lag/TFA.
Riksdagen beslutar  Regeringen / Justitiedepartementet styr
Samhällskunskap Lag och rätt.
Arbetstidslagen Lokal baskurs Örebro läns läkarförening.
Morgondagens Ledare Arbetsrätt Falkenberg 14 och 15 maj 2014 DEL 2 : AB - Kollektivavtalet 1.
Handläggning enligt SoL
Företagsnyheter Intressanta inkomstnivåer 2.
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
Utgångspunkter vid biståndsbedömning
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Privat pensionssparande
Privat pensionssparande. Spara själv? Ska det verkligen behövas?
Det lönar sig att vara medlem!
1 Inkomstförsäkring 1 januari 2009 i samarbete med Folksam.
UPPSALA.
Seminarium Arbetsmarknadspolitik för utveckling och välfärd Palaestra nedre, Universitetsplatsen i Lund Arbetsmarknadspolitik för utveckling.
Statens skatter, avgifter och andra fordringar följer särskilda regler för fastställelse, beräkningar och indrivning än privata fordringar Reglerna är.
EKONOMISKT BISTÅND RÄTTSSÄKRARE HANDLÄGGNING
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
Läkaren och sjukintyget
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Uppdragsavtalet Vem är part i uppdragsavtalet?
Avtalsrätt I och II.
DEN NYA KAMERALAGEN.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Kommunbesök strandskydd
RÅMARK - EXPROPRIATION
PBL - översynen PBL kom 1987 Ändrat finansieringssystem 1993 Förändring av risk och roller Idag marknadsorientering Förändra PBL !
EKONOMISKT BISTÅND RÄTTSSÄKRARE HANDLÄGGNING GÖTEBORG 4 FEBRUARI 2015
Om Sveriges Domstolar Introbild - välkommen.
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Den enskilde mot staten i skattemål
Den arbetsrättsliga processen Båstad Tom Johansson
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Presentationens avskrift:

1 Rättshjälp i Sverige Konferens om rättshjälp i Norden, Reykjavik den 5 september 2014

2 Vem har rätt till rättshjälp? Fysiska personer vars ekonomiska underlag inte överstiger SEK (6 § 1 st rättshjälpslagen).Den som inte är svensk medborgare och som varken är eller tidigare har varit bosatt i Sverige får beviljas rättshjälp endast om angelägenheten ska behandlas i Sverige och om det finns särskilda skäl (12 § rättshjälpslagen). Dödsbo – om det finns synnerliga skäl (6 § 2 st rättshjälpslagen). Näringsidkare (fysisk person som bedriver verksamhet av ekonomisk natur, ej juridiska personer) – om angelägenhet har uppkommit i näringsverksamheten och det finns särskilda skäl med hänsyn till verksamhetens art och begränsade omfattning, näringsidkarens personliga förhållanden och omständigheterna i övrigt (13 § rättshjälpslagen). HOVRÄTTEN FÖR NEDRE NORRLAND

3 Ekonomiskt underlag (38 § rättshjälpslagen) Den rättssökandes ekonomiska underlag får inte överstiga SEK* för att rättshjälp ska beviljas. + Årsinkomst + Förmögenhet - Underhållsskyldighet ( SEK per barn, dock högst SEK) - Skuldsättning ____________________ = Det ekonomiska underlaget * SEK = ca DKK, EUR, ISK, NOK HOVRÄTTEN FÖR NEDRE NORRLAND

4 Rättslig angelägenhet och rådgivning (2 § rättshjälpslagen) Rättshjälp får beviljas endast om det rör sig om: - En rättslig angelägenhet, och - Rådgivning har lämnats i angelägenheten i minst en timme, om rådgivning inte är uppenbart obehövlig eller det finns något annat särskilt skäl. HOVRÄTTEN FÖR NEDRE NORRLAND

5 Behov av biträde (7 § rättshjälpslagen) Rättshjälp får endast beviljas om den rättssökande behöver juridiskt biträde utöver rådgivning och behovet inte kan tillgodoses på annat sätt. Rättshjälp beviljas inte om angelägenheten är sådan att den rättssökande kan få hjälp genom t.ex. offentlig försvarare, offentligt biträde, facklig organisation eller om den rättssökande har en rättsskyddsförsäkring (eller borde ha haft en sådan försäkring, 9 § rättshjälpslagen). Behovet bedöms utifrån den rättssökandes möjlighet att utan bistånd ta tillvara sina intressen i angelägenheten. Kan man själv ta tillvara sina intressen finns inget biträdesbehov. Ärendets svårhetsgrad ska vägas mot den rättssökandes personliga kvalifikationer (t.ex. fysiskt och psykiskt tillstånd). HOVRÄTTEN FÖR NEDRE NORRLAND

6 Rimlighetsprövning (8 § rättshjälpslagen) Rättshjälp får beviljas endast om det med hänsyn till angelägenhetens art och betydelse, tvisteföremålets värde och omständigheterna i övrigt är rimligt att staten bidrar till kostnaderna. Om den aktuella angelägenheten redan har varit föremål för prövning och det inte har tillkommit några nya omständigheter av betydelse för sakprövningen är det inte rimligt att staten bidrar till kostnaderna. HOVRÄTTEN FÖR NEDRE NORRLAND

7 Begränsningar i rätten till rättshjälp (10 § rättshjälpslagen) Rättshjälp får inte beviljas 1.För upprättande av inkomstdeklaration, äktenskapsförord, testamente eller gåvohandling 2.För upprättande av bouppteckning 3.I en angelägenhet som rör skuldsanering 4.I inskrivningsärenden enligt jordabalken 5.I ärenden om fastighetsdeklaration 6.I mål eller ärenden angående fastighetstaxering 7.I registerärenden enligt sjölagen eller lagen om registrering av båtar för yrkesmässig sjöfart 8.I en angelägenhet som rör bodelning i annat fall än vid klander av bodelning. 9.Om frågan om rättshjälp kan vänta till dess en annan rättslig angelägenhet där anspråket stöder sig på väsentligen likartad grund har avgjorts 10.I en angelägenhet som rör trafikskadeersättning enligt trafikskadelagen eller som rör skadestånd som ska betalas från försäkringsansvarig. HOVRÄTTEN FÖR NEDRE NORRLAND

8 Särskilda skäl för att bevilja rättshjälp (11 § rättshjälpslagen) Vissa angelägenheter kräver särskilda skäl för att rättshjälp ska få beviljas; 1.Äktenskapsskillnad och därmed sammanhängande frågor 2.Underhåll till barn 3.Skatter, tullar, avgifter eller betalningssäkring för skatter, tullar och avgifter 4.Förenklade tvistemål (Mål som i tingsrätten rör max SEK) 5.Angelägenheter som behandlas utomlands (med undantag för offer för sexualbrott utomlands) HOVRÄTTEN FÖR NEDRE NORRLAND

9 Förmåner som ingår vid rättshjälp Biträdeshjälp i högst 100 timmar. I undantagsfall kan gränsen överskridas. Skälig ersättning för bevisning i mål eller ärende vid allmän domstol, Marknadsdomstolen eller Arbetsdomstolen. Utredningskostnader upp till SEK. Skälig ersättning för medlare. Ansökningsavgift vid domstol, kronofogdemyndighet, expeditionsavgift, utsökningsavgift i ett verkställighetsärende och eventuella kungörelseavgifter. _______ Rättshjälpen omfattar inte betalningsskyldighet som den rättssökande kan åläggas för motpartens kostnader. HOVRÄTTEN FÖR NEDRE NORRLAND

10 Rättshjälpsavgift (23 § rättshjälpslagen) Den som beviljats rättshjälp ska betala en rättshjälpsavgift som bestäms med hänsyn till kostnaden för rättshjälpsbiträdet och den rättssökandes ekonomiska underlag. Rättshjälpsavgiften bestäms till 1.2 % av kostnaderna om det ekonomiska underlaget inte överstiger SEK 2.5 % av kostnaderna, dock minst 500 SEK, om det ekonomiska underlaget överstiger SEK men inte SEK 3.10 % av kostnaderna, dock minst SEK, om det ekonomiska underlaget överstiger SEK men inte SEK 4.20 % av kostnaderna, dock minst SEK, om det ekonomiska underlaget överstiger SEK men inte SEK 5.30 % av kostnaderna, dock minst SEK, om det ekonomiska underlaget överstiger SEK men inte SEK 6.40 % av kostnaderna, dock minst SEK, om det ekonomiska underlaget överstiger SEK HOVRÄTTEN FÖR NEDRE NORRLAND