Implementering av Västbus - preliminär slutrapport

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avtal som reglerar hälso- och sjukvårdsansvaret mellan Västra Götalandsregionen och kommunerna i Västra Götaland.
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Nu sätter vi fokus på dem som utsätts för våld i nära relation Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten.
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Samordnad individuell plan
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Implementering av Västbus delrapport 1
Om regional demensöverenskommelse
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Behov av habilitering och rehabilitering
Uppsökande och förebyggande arbete
Dagens program Presentation Syftet med projektet
LÄNSLEDNING VÄLFÄRD Presentationen ger en bild av:
UngDOK Strukturerad intervju för kartläggning och bedömning inom ungdomsbehandling Ingegerd Nilsson, Mini-Maria Göteborg Liliana Pellegrino och Annica.
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
SAMVERKANSPLAN - östra Norrbotten
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Samordnad Individuell Plan
Överenskommelse om samordning kring barn
BASUTREDNING enligt VÄSTBUS riktlinjer
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Gävleborg/Hudiksvall
Regionens bildande Organisering av institutionsvården Samarbete mellan Barnpsykiatri och Socialtjänst Remissrunda 2003 – Skolan involverades Beslut 2005.
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Utvecklingsledare Kunskap till praktik
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Fem generella perspektiv i utvecklingsarbetet
För ett bättre samarbete runt barn och ungdomar med psykisk ohälsa
Samverkan barn- och unga Syfte nå en effektiv samverkan i frågor som berör samtliga parter Generellt uppdrag Samverkansgruppen ska stimulera, bevaka och.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Västbus Samverkan barn och unga Västbus
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Information om VästBus/SIP till nyanställda. Skaraborgs Sjukhus Aktivitetsplan Genomförandeplan Vårdplan Handlingsprogram MVC & BVC HABILITERINGEN BUP.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland livlinan.liv.se/barnanhoriga.
Samverkan angående barn och unga med psykisk ohälsa Dnr: Rev Genomförd av: Revisionsenheten VGR Borås stadsrevision.
Barn- och utbildningsförvaltningen, Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Kultur- och fritidsförvaltningen och.
Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Barn- och ungasatsningen
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Analysseminarium – ÖK maj
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Västbus Samverkan barn och unga Västbus
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Ny Remissrutin till BUP
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Implementering av Västbus - preliminär slutrapport Staffan Johansson 31 augusti 2009

Väst-Bus - Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i Västra Götaland om samverkan avseende barn och ungdom med sammansatt psykisk/psykiatrisk och social problemetik Antogs av Västra Götalandsregionen och dess ingående kommuner under våren 2005 berör direkt eller indirekt många av ca 325.000 barn och ungdomar i Västra Götaland samt mer än 60.000 anställda i Västra Götalandsregionen och dess kommuner

Gemensamma grundläggande värderingar 1. Gemensamma grundläggande värderingar Barnets bästa och barnets delaktighet Basnivån i första hand Verksamhets- och kostnadsansvar följer av lagstiftning, annars gemensam lösning utan dröjsmål Gemensamt ansvar Resurser utifrån barnets behov

2. Förtydligande av ansvar Basnivå–Specialistnivå Basnivån når alla barn Ex. socialtjänstens förebyggande, förskola/skola, skolhälsovård, mödra- och barnhälsovård, primärvård inkl ungdomsmottagningar En allsidig elevutredning Utredningen är underlag för bedömningar på specialistnivån Specialistnivå behövs för en liten andel barn Ex. socialtjänstens individ- och familjeomsorg, handikappomsorg, barn- och ungdomsmedicin, habilitering, barn- och ungdomspsykiatri, barnneuropsykiatri, vuxenpsykiatri, HVB och särskilda ungdomshem

3. Samverkansskyldighet – Informationsskyldighet Stärkt skydd för utsatta barn – SOL (HSL och Skollagen) Socialnämnden skall initiera samarbete – andra myndigheter skall medverka Skyldighet att informera om förändringar Lagförändringar 2003 som skärper upp socialnämndens ansvar för samverkan.

4. Gemensam kompetensutveckling Årligen med gemensamt innehåll för hela länet Väl fungerande samverkan förutsätter att man känner varandra och varandras verksamheter väl.

5. Samverkan kring det enskilda barnet/ungdomen Prioritera inbjudan – träff inom 3 veckor Gemensam skriftlig vårdplan/handlingsplan Ansvars- och kostnadsfördelning, uppföljning SAMTLIGA berörda har ansvar för att INITIERA samverkan

6. Gemensamt ansvar för vård, behandling och resultat vid placering utanför hemmet Grundmodellen för samverkan skall följas Vid akut placering – samverkan inom 5 dagar Barnets situation avgörande för var barnpsykiatrisk behandling kan ske Riksavtalet för utomlänsvård gäller för placering utanför länet

Utvärderingens syften Beskriva arbetet med att införa och tillämpa riktlinjerna inom respektive sjukhusområde/kommunförbundsområde. Identifiera möjligheter och hinder vid implementering av de nya riktlinjerna. Sprida kunskap om förändringsarbetet.

Tidplan och datainsamling Hösten 2006: Pilotstudie Våren 2007: Fallstudierna påbörjas Våren/försommaren 2007: Enkätstudie till lokala enheter (beskriver läget 2006/2007) Hösten 2007: Analys och avrapportering av enkätstudie Vintern, våren och hösten 2008: Fallstudierna fortsätter Årsskiftet 2008/2009: Enkätstudie till lokala enheter (beskriver läget 2008/2009 och utvecklingen från 2006/2007) Sommaren 2009: Slutrapport lämnas

Undersökningsmodell

Operationalisering av modellen ”Veta-faktorn”: Känner respondenterna och deras arbetskamrater till innehåll och innebörd? Har information givits av chefer? ”Vilja-faktorn”: Relevans och ändamålsenlighet?(t ex olika nivåer och ansvarsfördelning) Gör skillnad i konkreta ärenden. Personalens motivation ”Kunna-faktorn”: Kunskap och kompetens Resurser Organisationsstruktur Samverkansmöjligheter Övriga faktorer: Ledningens prioritering Förekomst av konkurrerande utvecklingsarbeten Resultatindikatorer: Etablering av samverkansstruktur/samverkansorgan Nätverksmöten enligt Västbus Gemensamma vårdplaner enligt Västbus

Målgrupper och respondenter Kommunerna IFO-chefer Handläggare b/u IFO Handikappchefer Grundskolerektorer (en per kommun) Förskolerektorer (en per kommun) Representanter för elevhälsovården Regionen BUP-chefer Behandlingspers BUP BHV:s kontaktsköterskor Ungdomsmottagningsrepr. Lokala chefer barnhabiliteringen Chefer barn-/ungdomsmed mottagningar Chefer vuxenpsykiatriska mottagningar

Utsända enkäter (n=692 efter returer m m)

Svarsfrekvens för distrikten

Svarsfrekvens bland olika verksamhetsföreträdare

Veta (i) - Är riktlinjerna kända?

Veta (ii) - Har ansvarig chef gett information om riktlinjerna?

Vilja (i) - Riktlinjernas relevans och personalens motivation

Vilja (ii) – Kännedom om fall där riktlinjerna faktiskt/skulle ha medfört bättre vård/behandling

Vilja (iii) Uppfattningar om ansvarsfördelning mellan berörda myndigheter

Kunna (i) – Utbildning till berörd personal?

Kunna (ii) Har utbildningen varit tillräcklig?

Kunna (iii) – Tillräckliga resurser för att kunna arbeta enligt Västbus?

Kunna (iv) – Främjade organisationsstruktur?

Kunna (v) – Faktorer som försvårar samverkan (andel som anser ”ganska svårt” eller ”mycket svårt”)

Kunna (vi) ”Smidigaste” samverkanspartnerna

Övrigt (i) Uppfattningar om ledningens prioritering

Övrigt (ii) Förekomst av konkurrerande utvecklingsarbeten

Resultat (i) – Har samverkansorgan etablerats Resultat (i) – Har samverkansorgan etablerats? (enl samtliga resp IFO-företrädare)

Resultat (ii) Tillämpning av nätverksmöten (enl samtliga respektive IFO-företrädare)

Resultat (iii) – Antal genomförda nätverksmöten enligt Västbus

Resultat (iv) – Antal upprättade vårdplaner enligt Västbus

Resultat (v) Förekomst av ekonomiska tvister rörande kostnadsansvar

Slutsatser Samverkansorgan etablerade i nästan alla kommuner. Den operativa tillämpningen (nätverksmöten och gemensamma vårdplaner) har ökat tydligt mellan 2007 och 2009. I många fall har tidigare rutiner bara bytt namn. Veta-faktorn: Policyn välkänd inom IFO och BUP, inte tillräckligt känd inom övriga verksamheter, särskilt på basnivån (dvs. bvc, ungdomsmottagningar, förskola och grundskola) Vilja-faktorn: Policyn uppfattas som relevant och ändamålsenlig, personalen är motiverad att tillämpa den Kunna-faktorn: Utbildning om Västbus och om varandras verksamheter, liksom konkret erfarenhet av samverkan behövs fortfarande

Viktiga frågor att diskutera inför det fortsatta arbetet med att främja barns och ungas psykiska hälsa Vilken är egentligen målgruppen: Barn och unga i riskzonen att drabbas av psykisk ohälsa, eller en relativt väl avgränsad grupp ”Västbusbarn”? Vilken är egentligen policyns räckvidd? Säkerställande att olika huvudmän verkligen samverkar sinsemellan, eller ett sätt att politiskt styra upp arbetssätt, rutiner och samarbetsformer inom berörda huvudmäns domäner? Hur samordna det fortsatta utvecklings- och implementeringsarbetet med implementeringen av nya LBU? Hur ser den fortsatta implementeringsstrategin ut, och var ligger ansvaret? Vilka andra insatser än utbildning kan komma i fråga? Är det angeläget att säkerställa ”modelltrohet” (fidelity)?, eller är det OK att enbart byta namn på befintliga arbetsformer och samverkansmodeller?