”Det är fett kul att lära sig saker man inte visste innan”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Nulägesanalys genom frågor
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Barnanpassad utredning
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Utifrån entreprenöriellt lärande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Närvaro!!.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Bedömning av professionell kompetens
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
VART SKA VI…?.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Syftet med en personlig handlingsplan
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
ERGONOMI Vad är det?.
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
The big 5 1.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Eller formativt lärande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Muntlig presentation.
Läroplansträff Välkomna!.
Välkommen till Braås skola
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Skolutveckling via digitala medier
DEN MAGISKA DÖRREN.
Förskoleklassen Torpshammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Läroplansträff Välkomna!.
Göran Svanelid.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Formativt och Summativt
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
Elev loggbok.
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Presentationens avskrift:

”Det är fett kul att lära sig saker man inte visste innan” Saba, 15 år, Klass 9 A

Mitt flippade klassrum Charlotta Karlsson, Östergårdsskolan, Halmstad @FrokenFlipp www.mittflippadeklassrum.wordpress.com

Att skapa Magi och behålla stjärnögon!

Pedagogisk grundsyn

Älska läroplanen 

Hur gör DU för att synliggöra mål och kunskapskrav för: 1. Dig själv? 2. Dina elever?

Fokus på förmågor

The Big 5- Förmågor i mitt flippade klassrum Kommunikativa förmågan Begreppsförmågan Analysförmågan Informationshanteringsförmåga/ procedurförmåga Metakognitiva förmågan Synliggör – förtydligar – skapar en röd tråd inom och mellan ämnen

När eleverna vet vad det är vi bedömer kan de också veta vad det är de ska utveckla!

Om det är förmågor som ska tränas och bedömas – kan vi då undervisa på samma sätt som vi ”alltid” har gjort?

Framtidens förmågor? Skolverkets rapport som kom under hösten 2013 visade på: För lite av kritiskt tänkande För lite av analys och reflektion För mycket av enskilt/individuellt arbete, för lite av gruppdiskussioner För mycket av tiden läggs på faktakunskaper

” När all världens kunskap finns tillgänglig för alla som har en internetuppkoppling, sjunker värdet på kunskap. Kunskap blir inte längre värdefullt att ”besitta”. Begripligt och logiskt --- Det vi ska vara oroliga över, är att vi fortsätter att tvinga skolan att syssla med kunskapsinlärning, när den egentligen borde ägna tid åt precis allting, utom just detta. ” Dennis Westerberg ur: En lärares framgång kan aldrig mätas i antalet PISA-poäng, Skolvåren

Centralt innehåll + förmågor = tidsbrist?

Flyttat fokus lärare lärande Illustration av flipped classroom: Daniel Barker Illustration: Daniel Barker

De fyra pelarna Den mentala tankeflippen – för alla! Formativ undervisning/bedömning – anpassa utifrån behov Lektionerna används för att öva det som bedöms Den professionella läraren

Akta så du inte fastnar i ditt flippande! “För mig handlar Flippat klassrum inte om IKT och senaste trenderna på nätet, utan om värdegrund, bemötande och synen på lärande”

”Jag använder inte teknik i stället för böcker, jag använder IKT i klassrummet för att utveckla och förändra min undervisning. Ett verktyg för att skapa större utrymme på lektionen för lärandet”

Blogg i undervisningen Publicera flippar (filmer, 6-8 minuter) Lyft begrepp Uppgifter Övning eller bedömningstillfälle? Vilka förmågor övar vi/bedöms? Matriser Synliggör lärandet!

Facebook i undervisningen Snabbt sätt att nå ut till eleverna Enkelt sätt att kommunicera Möta eleverna på deras spelplan!

Länkar till bloggen. Eleverna får snabbt information om något nytt publiceras

Enkelt sätt att lägga ut bilder till eleverna – fota med mobilen och lägg ut direkt på Facebook

Inspirera, intressera, engagera!

Var det bättre förr…eller bara annorlunda nu?

”Kärnan i IT-utvecklingen är ökad flexibilitet och tillgänglighet ”Kärnan i IT-utvecklingen är ökad flexibilitet och tillgänglighet. Inte hur man trycker på appar och knappar i klassrummet” Ulf Silling, sakeronline.se

Glöm inte bort…tankeflippen måste nå alla! ”Vi ser att elever under raster och även på fritids ofta går in i sina spel och andra sociala medier som gör att det sociala samspelet påverkas. Vi vill att man umgås i skolan. ” Helena Eriksson, rektor på Sörbyängsskolan, Örebro

Vygotskij i teori och praktik- aktivera eleverna som lärresurser för varandra

Monolog Dialog- det flerstämmiga klassrummet 0,9 sekunder! Skapa dialog, inte monolog Använda kamraterna som ”more knowledgeable person” Alla elever ska känna att de kan bidra till kunskapandet i klassrummet!

EPA-metod Enskild/par/alla

Basgrupper 4-6 i varje basgrupp Homogena eller heterogena? Samma basgrupper i alla ämnen Samma basgrupper i ca 8-10 veckor

Från ytinlärning till djupinlärning ”Man blir ju lika trött på dina lektioner som man blir på gympan. Vi är ju aktiva hela tiden och tänker, skriver och pratar. Man kan inte sitta och bara chilla då missar man ju allting”

Det professionella lärandet Hur gör jag för att skapa ett lärande i klassrummet där jag har möjlighet att möta varje elev där eleven befinner sig? Lika = rättvist?

Formativ undervisning- GPS i klassrummet! Nuläge: Var befinner jag mig när vi startar resan? Mål: Vart är jag på väg? Bedömning: Var befinner jag mig i förhållande till målet? Feedback: Kör så här (verktyg)

Hur få vi alla elever att nå ”hela vägen”?

Formativ bedömning

Riktad skrivning Öppna frågor Formativ bedömning Matris/kamratrespons/feedback Visa att man skapat förståelse utifrån fakta ”Men Lotta, är inte det fusk?” ”Man blir inte lika stressad av dina prov. Man får reda på vad man behöver utveckla istället för att bara få poäng”

”The future is not a multiple –choice question” Molly Schroeder Kan sanningen ha flera sidor? 200 år som förändrat världen – förr, nu och sen då? Olika partier- Varför då? Att flytta – på gott och ont

Feedback och respons - varför inte bara poäng och betyg? Var befinner jag mig i förhållande till målet? Vad behöver jag utveckla för att komma vidare? Vilka verktyg kan jag använda och vem kan jag ta hjälp av? ”Nu vet jag vad det är jag ska utveckla. Det säger mer än om man får 30/40 på ett prov. Man blir inte lika stressad av dina prov”

Världen – så mycket större än klassrummet! Tack och lov att vi har elever som påminner oss…

Vår uppgift, så mycket större än kunskapskraven… ”Människor som är galna nog att tro att de kan förändra världen, är de som också gör det” Steve Jobs

#Bringbackourgirls