Bakgrund till förordningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Säkerställd intern styrning och kontroll
Europeiska kommissionens förslag till:
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Nya miljöprövningsdelegationer
Att bygga målstyrt Underhåll
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Målorienterade strategiska processer
Byggvarudeklarationer BVD 3
Kundundersökning mars 2010
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Fjärde järnvägspaketet
GNS järnväg Håkan Sjöström
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Strategiska stråk och centrala noder för långväga gods
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
Single European Railway Committee (SERAC)
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Stora additionstabellen
Lilla Edets Kommun Växtkraft Välbefinnande Stolthet Identitet.
Botniabanan är igång, godsbangårdar håller på att färdigställas i både Umeå och Örnsköldsvik, både politiker och företagare är överens om att allt mer.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Strandskydd och miljöpolitik
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Kulladal-Eriksfält fiberförening EF
Vad är en samfällighet ? Hur förvaltas den ?.
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Därför järnväg – fördomar eller möjligheter Kenneth Håkansson Banverket Leveransdivisionen.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Följa upp läget i landet
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
ERA-förordningen Förslag till ny förordning om Europeiska unionens järnvägsbyrå Ersätter nu gällande förordning (EG) nr 881/2004.
1. 2 Öresundskomiteen - en politisk plattform Öresundskomiteen 36 folkvalda politiker, 18 svenska och 18 danska Bildades 1993 Möts minst två gånger per.
Säkerheten främst.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Näringsdepartementet Gröna Korridorer – hållbara logistiklösningar över landgränser Jerker Sjögren och Kenneth Wåhlberg Hållbara transporter 2010, 18 november.
Regionkommittén. Regionkommittén (ReK) är ett rådgivande organ med uppgift att bedöma Europeiska unionens lagstiftning och politik ur ett lokalt och regionalt.
Välkomna Årsstämman Dagordning 1.Mötet öppnas 2.Val av ordförande och protokollförare på mötet 3.Upprättande av förteckning över närvarande 4.Fastställande.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Stora subtraktionstabellen
Cnossos-eu Mikael ögren.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Åsa Tysklind.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Reduceringsplan Öst T Infrastruktur Reducering grön Normal trafik Reducering gul Mindre störning Reducering orange Större störning Reducering.
TLl FOI-behov 2016 VO Trafikledning Trafikledningssystem Förvaltning Ewa Gustafsson Systemdesign Karl-Einar Jonsson.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB
Om ESMA – European Securities Markets Authority Anna Jegnell Avdelningschef Marknader, Finansinspektionen Stockholm
The Kvarken Multimodal link
Banarbets- processen.
Presentationens avskrift:

Ett prioriterat nät för gods Annelie Nylander Trafikverket, medlem av godskorridorens styrelse

Bakgrund till förordningen Avregleringen för godstransporter på järnväg har gjort det möjligt för nya operatörer att få tillgång till järnvägsnätet Avregleringen har gått långsamt och transporterna har inte blivit tillräckligt effektiva för marknaden För att optimera nyttjandet av järnvägen och tillförlitligheten vill man förstärka samarbetet mellan infrastrukturförvaltarna

Beslut av EU kommissionen Förordningen trädde i kraft 9 november 2010. Den korridor som omfattar Sverige har sträckan Oslo- Stockholm–Malmö-Köpenhamn-Hamburg-Innsbruck-Verona-Palermo. Syftet med godskorridorerna är att underlätta rörlighet för varor genom Europa och stärka näringslivets konkurrenskraft. Senast den 9 november 2015 ska godskorridor 3 vara klar för trafik.

Kommissionens förslag till sträckor

Sträckor, terminaler och hamnar Örebro Bestämda svenska noder Stockholm Malmö Möjliga sträckor Stockholm – Västerås/Katrineholm – Hallsberg Katrineholm – Norrköping – Mjölby Hallsberg – Falköping/Mjölby – Nässjö – Malmö Terminaler/rangerbangårdar: Möjliga Hamnar/Terminaler men ej i korridoren Helsingborg Trelleborg Göteborg ……….. Om sträckan från Oslo kommer gå via Kornsjö eller Charlottenberg bestäms efter avslutande av marknadsstudien Hallsberg Göteborg Helsingborg Malmö Trelleborg

Ledning och styrning av korridoren Executive Board - Art. 8(1) Management board Art. 8(2) Advisory group «Terminals» Art. 8(7) «Railways» Art. 8(8) Terminal owners/managers Railway Undertakings Member State Authorities One Stop Shop Art.13(1) Define general objectives Supervise / take measures as provided for in: Art.8(7), Art.9, Art.11, Art.14(1), Art.22 Take measures as provided for in: Art.8(5,7,8,9), Art.9, Art.10, Art.11, Art.12, Art.13(1), Art.14(2,6,9), Art.16(1), Art.17(1), Art.18, Art.19 Infrastructure Managers Allocation Bodies Applicants Art.15 Non railway sets up and consults apply for capacity (Art 15) sets up appoint (Art15) Regulatory National Safety Constitute Monitor (Art 20) Supervises Constitute consult (Art 10) Provide information and answer capacity request (Art 15) Inrätta ett styrande organ, styrelse. Management Board. Inrätta rådgivande grupper Definiera ett marknadsdefinierat godsflöde. Definition av vilka terminaler som ska ingå, längs korridoren och i dess nära anslutning. Definition av den svenska sträckan från Stockholm till Malmö Inrätta en One stop shop för hela korridoren (OSS) För att svara för kapacitetsansökningar och informera Investeringsplan Implementeringsplan Informationsdokument (Terminalbeskrivningar, processbeskrivningar) MS ska även inrätta en Executive Board Korridoren ska även upprätta rådgivande grupper för JF och Terminaler I dagsläget har ett första möte ägt rum och ett nytt är planerat till sista oktober. Constitute Constitute

Dokumentationsstrukturen i korridororganisationen Informationsdokument Art. 18 uppdateras regelbundet Implementeringsplan Investeringsplan Art. 9(1) Senast 6 månader innan korridoren är i drift uppdateras regelbundet enligt Art.9(2) Transportmarknads studie Art. 9(1b) + 9(3) uppdat regelb. Art.9(3) Art. 9(1d) + 11(1) regelbunden uppdatering– Art.11(1) Korridorbeskrivning - Art. 9(1a) Tjänstekvalitet/utförande Art. 9(1c) Uppföljning av punktlighet Art. 19(2) Årligen Nöjd kundundersökning Art. 19(3) Utdrag ur järnvägs näts beskrivning Art. 18(a) Terminal beskrivningar - Art. 18(b) Processbeskrivningar Art. 18(c) conc. Art. 13,14,15,16,17 Åtgärdslista Art. 9(1e) koncent av impl Art. 12-19 Förteckning över projekt Art. 11(1a) Utbyggnadsplan Art. 11(1b) Kapacitetsförvaltning Art. 11(1c) Hänvisningar till bidrag från EU Art. 11(1d) Transportmarknadsundersökningen är en viktig del i arbetet då den ska utgöra grunden till flera delar i korridorarbetet bl.a. ingå i planen för genomförandet som ska vara klar senast sex månader innan godskorridoren görs driftklar. Vad ska göras? Implementeringsplan: Senast 6 månader innan godskorridoren blir operativ ska Styrelsen presentera för Direktionen en implementeringsplan för godskorridoren. Planen ska innehålla: En beskrivning av godskorridorens egenskaper inkluderat flaskhalsar. Samt programmet med de åtgärder som krävs för upprättandet av korridoren. Väsentliga delar av Transport Marknads Studien. Lista på åtgärder för tillämpning/upprättande enligt bestämmelserna rörande: Samordning av arbeten på infrastrukturen, (Art 12) Införandet av OSS (Art 13) Tilldelning av kapacitet för godstrafik, (Art 14) Tillämpandet av Godkända (Auktoriserade) sökande, (Art 15). Trafikstyrning, (Art 16) Trafikstyrning vid störning, (Art 17) Information om villkor för utnyttjande av godskorridoren, (Art 18). Tjänstekvalitet, (Art 19) Målen för godskorridoren, särskilt prestanda uttryckt i tjänstekvalitet och kapacitet enligt artikel 19 Investeringsplanen -------------------------------------------  

Advisory Groups (TAG, RAG) Executive Board Chair: Hans-Christian Wolter (Trafikstyrelsen) Vice-Chair: Thomas Steiger (BMVIT) Management Board Chair: Tommy Jonsson (Trafikverket) Vice-Chair: Stefano Castro (RFI) The IMs signed an agreement on the establishment of the MB at CEO level, which entered into force on 30th August 2012 Advisory Groups (TAG, RAG) First meeting May 2013 Must-Structure Can-Structure Coordination Group Lead: Sophie Ismaer (DB Netz AG) Subgroup TMS Lead: Mikaela Vetter (DB Netz AG) Decided June 2013 OSS/ Capacity Management Inter- operability Traffic Management Infrastructure Lead: ÖBB Infraktruktur AG Start december 2013 Lead: DB Netz Started spring 2013 Lead: Hans Wolf Kick-Off: 11.10.12 Lead: RFI Start: 1st half 2013

Styrande organ - Styrelse Styrelsen består av företrädare för infrastrukturförvaltare Utarbeta en implementeringsplan som ska finnas på plats senast 6 månader innan korridoren tas i bruk. Se över och besluta om investeringsplan som ska läggas fram för beslut av direktionen. Samråda med de sökande. Samordna banarbetsplaner på lång och kort sikt. Utse och inrätta One-Stop-Shop (OSS). Bestämma hur många förplanerade tåglägen som OSS, ska förfoga över. Inrätta gemensamma regler för operativ trafikledning, samt anta riktlinjer för störningar Ta fram gemensamma mål för punktligheten. Ta fram ett informationsdokument för korridoren som ska ha ett visst innehåll specificerat i förordningen. Främja en samsyn av kvalitetskrav för de tåg som körs i korridoren. Inrätta två rådgivande grupper

One-Stop-Shop (OSS) Ska vara ett gemensamt organ som har skapats eller utsetts av styrelsen för varje korridor. Alla ansökningar om gränsöverskridande godstrafik ska lämnas till OSS som också kapacitetsfördelar den gränsöverskridande trafiken enligt de förplanerade tåglägen som ska upprättas i varje korridor. Antalet förplanerade tåglägen bestäms utifrån en gemensam marknadsundersökning och ska spegla behovet av gränsöverskridande trafik. Antalet kan variera från sträcka till sträcka. Utöver det ska kapacitet reserveras som tåglägen i den innevarande tågplanen för att tillgodose en "spottmarknad" och ändringar i den befintliga trafiken. Det är dessa förplanerade tåglägen som förordningen slår fast att OSS funktionen ska kapacitetsfördela. I praktiken innebär detta två kapacitetsfördelare på samma infrastruktur.

Rådgivande grupper Styrelsen ska inrätta två rådgivande grupper, en för terminaler och en för järnvägsföretag. De har möjlighet att ge synpunkter på de förslag som kan få konsekvenser för dessa företag. Grupperna kan även lämna synpunkter på eget initiativ, som styrelsen ska ta hänsyn till. Den ena gruppen består av förvaltare och ägare av terminaler i eller i närhet av godskorridoren. Det kan vara ägare av till exempel industrispår, terminaler och hamnar. Den andra gruppen består av järnvägsföretag som är intresserade av att använda korridoren.

Trafikverkets interna arbete Styrelsen Tommy Jonsson, ordförande Annelie Nylander, suppleant Sekretariat Roberto Bauducco, koordinering/projektledning inom Trafikverket och inom korridorsamarbetet Robin Edlund, trafikstyrning samt kvalitets- och leveransuppföljning Hans Wolf, kapacitet (OSS-frågor) Ylva Regnström Stegarås, projektledning IT Kristina Gustafsson, Infrastruktur Mats Åkerfeldt, Transportmarknadsstudien Helena Morin, ERTMS