Samverkan med arbetsmarknaden – en väg för utveckling av utbildningen och utbildare inom civilingenjörsutbildningen? Magnus Lestelius Programledare Civilingenjörsutbildningen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Utbildning på universitet och högskolor
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Exempel utifrån ett antal målområden
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
38 minuter med tåget från Göteborg!
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Förmågor & Centralt innehåll
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Bildning / personlig utveckling
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Internationella språkprogrammet
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Projekt - Utvärdera examensarbeten Bakgrund Under år 2010 visade en kartläggning kring examensarbeten i civilingenjörsprogrammen, i ett nationellt TUF.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
1 TUN-ingenjörsutbildningar vid Uppsala universitet.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
L U L E Å T E K N I S K A U N I V E R S I T E T Den nya grundutbildningsstrategi för de tekniska utbildningarna vid Luleå tekniska universitet Motiven.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Den största Högskolereformen sedan 1977
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
1.
Elevdemokrati i praktiken
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Bakgrund LTH utvecklar studentutbytet med Kina. Tre nya utbytesavtal – Jiao Tong (Shanghai) – Zheijang (Hangzhou) – Xiamen.
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Nämndplan 2015.
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Validering inom Lärarlyftet
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Examensarbete Civilekonomprogrammen
ingenjör Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
Utveckling och lärande
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Samverkan med arbetsmarknaden – en väg för utveckling av utbildningen och utbildare inom civilingenjörsutbildningen? Magnus Lestelius Programledare Civilingenjörsutbildningen Prof. Grafisk teknik Bakgrund: Civilingenjörsutbildningens utveckling och mål Motiv: varför samverka? Några exempel från andra lärosäten Partnerföretagsverksamheten idag Summering: Vad vill vi uppnå? 2:a Högskolepedagogiska utvecklingskonferens vid Fakulteten för Teknik- och Naturvetenskap, 11 maj 2012

HF: Civilingenjörsexamen Bakgrund: Civilingenjörsutbildningens utveckling och mål - Utbildningens struktur HF: Civilingenjörsexamen Civilingenjörsexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 300 högskolepoäng. Mål: För civilingenjörsexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som civilingenjör. Kunskap och förståelse: För civilingenjörsexamen skall studenten - visa kunskap om det valda teknikområdets vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och - visa såväl brett kunnande inom det valda teknikområdet, inbegripet kunskaper i matematik och naturvetenskap, som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området. Färdighet och förmåga: För civilingenjörsexamen skall studenten - visa förmåga att med helhetssyn kritiskt, självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar samt att delta i forsknings- och utvecklingsarbete och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen, - visa förmåga att skapa, analysera och kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar, - visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna ramar, - visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden även med begränsad information, Färdighet och förmåga (forts.): För civilingenjörsexamen skall studenten - visa förmåga att utveckla och utforma produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling, - visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och - visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa. Värderingsförmåga och förhållningssätt: För civilingenjörsexamen skall studenten - visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, - visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter, och - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. Självständigt arbete (examensarbete) För civilingenjörsexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

Bakgrund: Civilingenjörsutbildningens utveckling och mål - Utbildningens struktur Grundläggande naturvetenskap ca 50 hp Grundläggande teknikvetenskap inom energi och miljö/maskin/kemi/energi/fysik ca 50 hp Matematik 35-40 hp Samhälle/ekonomi/humaniora ca 15 hp Valbart (ca 30 hp) och exjobb (30 hp) Exjobb Exjobb E&M – IE – MT - TF 3 terminer Energi- och miljöteknik 4 term 1 term val Industriell ekonomi Kemi- teknik 2 Inriktn. Maskin teknik Teknisk fysik K-I 3 Bred ingång 2 terminer: Intro+grunder Energi- och Miljöteknik ENMI Industriell ekonomi INEK Profiler: INEK-DATE INEK-ENMI INEK-KETE INEK-MATE Kemi- teknik KETE MPY Mol Kem Maskinteknik (inriktning materialteknik) MATE Teknisk fysik TEFY Bred ingång 2 terminer (+): Intro+grunder Datateknik DATE Partnerföretagssamrabete T.o.m. ht 2009 Från 30 till 110 studenter Fr.o.m. ht 2010 Ca 140 studenter

Bakgrund: Civilingenjörsutbildningens utveckling och mål - Utbildningens struktur T.o.m. ht 2009 Ca 30-talet kurser per Inriktning, varav några har olika profiler Fr.o.m. ht 2010 Ca 15-talet kurser per Inriktning

Motiv: Varför samverka? I studie efter studie (se bl.a. L. Ulriksen,2011, S. Andersson et al, 2011, L. Haglund, 2011, L. Haglund och M. Hong, 2011) pekas det på att - Studenter vill ha kontakt med den framtida arbetsmarknaden Varför? Från Ulriksen, ”faktorer som är viktiga för valet av akademiska studier”: Intresse framtida yrke (och då i princip hela yrkeskarriären) det man som individ är bra på. Från Andersson, ”orsaker till att man avslutar sina ingenjörsstudier”: hur man passar in och om man är nöjd med upplevelsen av studierna framgången i studierna är det intressant det man läser kontakten med avnämarsektorn under utbildningen.

Några exempel från andra lärosäten Inslag i kurser (t.ex. våra egna program och exempel från Uppsala (Degerman, 2011) Tar in ”uppdrag/uppgifter” från avnämare – ger en ”verklighetskänsla/vederhäftighet” i frågeställningen och att man får relevanta kunskaper (fakta och verktyg) Projektkurser/praktik (t.ex. våra egna kurser och program, samt exempel från LiU (Svensson och Gunnarsson, 2011) och HV (Ericsson, 2011) Testar kunskaperna, ger stort ansvar till studenterna – kanske inte alltid går hela vägen (ekonomi, ansvar, …), kanske sker på universitetet Får arbeta under ”avnämarnära former” – motiverande för studenter och ger ofta jobb, ges tid för reflektion och lärande? Praktik för lärare (exempel från Umeå, Georgsson et al, 2010 och 2011)) ”Avbrott i vardagen” Uppfräschning av kännedom om avnämarsektorn Nya metoder Återkoppla till studenterna

Partnerföretagsverksamheten idag AKTIEBOLAGET BRÖDERNA HEDBERGS MEKANISKA ASKALON AB ASPERVALL INSTRUMENT AB Axcel Components AB Billerud AB, Gruvöns Bruk CCI VALVE TECHNOLOGY AB ELEKTROMEKAN I ÅRJÄNG AKTIEBOLAG FIMEK AKTIEBOLAG Fundo Components AB METSO NOLATO SUNNE AB NORMA PRECISION AKTIEBOLAG Outotec i Kil AB RAMBÖLL REC SCANMODULE AB SOGETI SVERIGE AB SOMAS, VENTILER AKTIEBOLAGET STORA ENSO SKOGHALL AKTIEBOLAG SWEDEV AKTIEBOLAG TVAB INVEST AB UDDEHOLMS AB West Baltic Components i Töcksfors AB VOLVO CONSTRUCTION EQUIPMENT AB ZamPart AB Tidigare Startade med Civilingenjörsutbildningen – projektuppgifter i kurserna där studentgrupper fick uppgifter att lösa som relaterade till kursernas innehåll – krävde kommunikation mellan studentgrupperna och företagen . Med 50-60 studenter vart det lagom stor grupper som kunde fördelas på alla partnerföretagen Grupperingen och uppgifterna gjorde att studenterna följde ett företag under några år: progression! Idag Med ca 140 studenter kan vi inte längre åstadkomma lagom stora grupper och fördela dem över alla företagen. Vi börjar med studiebesök, sedan gästföreläsningar (under den breda ingången) och sedan i projekt och dylikt (under inriktningarna): progression! Vi organiserar möten för studenter, företag, lärare under utbildningens gång

Partnerföretagsverksamheten idag Förslag till Strategi för Partnerföretagssamarbete inom Civilingenjörsutbildningen vid Kau/Fak TN Magnus Lestelius och Caroline Åhs Övergripande syfte: Partnerföretagssamarbetet är ett arbetssätt för att uppnå målsättningar i utbildningen (lärandemålen) och att låta studenterna få erfarenheter från och skapa kontakter med en framtida arbetsmarknad. Det är av ömsesidig nytta för universitetet och dess studenter och de medverkande företagen. Avsikten med Översynen av Partnerföretagsamarbetet är att få det att täcka hela utbildningen med progression, få mera beröringspunkter (vilket efterfrågas av studenterna, se Alumnenkäten 2010), få Inriktningarna att speglas mera, och mera kontakter med flera lärare och företag/organisationer.

Summering: Vad vill vi uppnå? AKTIEBOLAGET BRÖDERNA HEDBERGS MEKANISKA ASKALON AB ASPERVALL INSTRUMENT AB Axcel Components AB Billerud AB, Gruvöns Bruk CCI VALVE TECHNOLOGY AB ELEKTROMEKAN I ÅRJÄNG AKTIEBOLAG FIMEK AKTIEBOLAG Fundo Components AB METSO NOLATO SUNNE AB NORMA PRECISION AKTIEBOLAG Outotec i Kil AB RAMBÖLL REC SCANMODULE AB SOGETI SVERIGE AB SOMAS, VENTILER AKTIEBOLAGET STORA ENSO SKOGHALL AKTIEBOLAG SWEDEV AKTIEBOLAG TVAB INVEST AB UDDEHOLMS AB West Baltic Components i Töcksfors AB VOLVO CONSTRUCTION EQUIPMENT AB ZamPart AB Ambitionen är att partnerföretagsverksamheten skall • Skapa en progression i kontakten mellan studenter och partnerföretagen i syfte att ge dem färdigheter i samarbetet och kunskaper om förhållandena i företag • Ge studiemotivation till studenterna genom att bekräfta deras utbildningsval • Visa nyttigheten i de kunskaper, färdigheter, förmågor och värderingar som studenterna förvärvar under studietiden vid civilingenjörsutbildningen • Ge lärarna en direkt kontakt med partnerföretagen i syfte ge dem kännedom om företagsvillkoren och de metoder och kunskaper som används • Att lärarna använder denna kunskap för att utveckla utbildningen I tillägg borde detta bidra till en ökad retention och en positiv återkoppling som är av godo för civilingenjörsutbildningen vid Karlstads universitets rykte.