Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Skola och arbetsliv i samverkan
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Exempel utifrån ett antal målområden
Mitt jobb & Min karriär.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Hur tänka och göra som processtödjare
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
PBS i förskolan (Katina Thelin).
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Ramverk för patientmedverkan
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
VFU Vad är VFU? Bedömning Handledning Samtal Beprövad erfarenhet Skolkultur Ämnesdidaktik Värdegrund.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Delaktighet.
”Draghjälp” kring implementering av allmänna råd för fritidshem
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
PBS Problembased School Development The Primacy of Everyday Concerns Nätverksträff för skolledare Aronsborg Strategier, strukturer och utvecklingskalendarium.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
PBS så här långt Föreställningskarta
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Ramverk för patientmedverkan
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
L3VU20.
DET-Uppgifter.
Samordningsförbundet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Verksamhetsbeskrivning
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det Medvetenhet om de olika målen Lära barn/elever att reflektera över sitt eget lärande Utveckla elevmedverkan till verklig elevmedverkan

Barn/elever i behov av särskilt stöd Bli medveten om barn/elevers olika lärstilar Motivera stökiga, oroliga barn/elever som tappat gnistan Jämlikhet mellan pojkar och flickor

Arbetsformer Se möjligheter att pröva nya arbetssätt för att skapa lust i lärandet Elevaktivt arbete / olika arbetssätt Bli bättre på att möta eleverna utifrån deras erfarenheter med utgångspunkt i deras vardag

Helhetssyn Röd tråd F-9 Helhetstänkande mellan ämnena Tydlig skolledarroll av stor vikt Gemensamma mål för hela skolan Samverkan kring det gemensamma uppdraget Helhetsperspektiv i lärandeprocessen

Samsyn Delge varandra erfarenheter Skapa en gemensam skolkultur utifrån pedagogiska samtal Rektors betydelse för att skapa förutsättningar i form av tid Gemensam syn / bild kring hur barn/elever lär

Sammanfattning Elevinflytande Barn/elever i behov av särskilt stöd Arbetsformer Helhetssyn Samsyn

SKOLLEDARENS ROLL AKTIVT LEDARSKAP inåt Identifiera problem, se mönster Skapa gemensam vision Organisera mötesplatser

SKOLLEDARENS ROLL KOMMUNIKATION utåt Politiker Fackliga företrädare Skolchefen

SKOLLEDARENS ROLL sammanfattning AKTIVT LEDARSKAP inåt KOMMUNIKATION utåt

Efterlysning SÖKES: Skolledare som deltog i nätverksträff -03 Lärare som deltog i nätverksträff-03 Villiga att delta i intervju som tar ca.45 min Skriv namn+befattning på en lapp och lämna till Margareta