Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det Medvetenhet om de olika målen Lära barn/elever att reflektera över sitt eget lärande Utveckla elevmedverkan till verklig elevmedverkan
Barn/elever i behov av särskilt stöd Bli medveten om barn/elevers olika lärstilar Motivera stökiga, oroliga barn/elever som tappat gnistan Jämlikhet mellan pojkar och flickor
Arbetsformer Se möjligheter att pröva nya arbetssätt för att skapa lust i lärandet Elevaktivt arbete / olika arbetssätt Bli bättre på att möta eleverna utifrån deras erfarenheter med utgångspunkt i deras vardag
Helhetssyn Röd tråd F-9 Helhetstänkande mellan ämnena Tydlig skolledarroll av stor vikt Gemensamma mål för hela skolan Samverkan kring det gemensamma uppdraget Helhetsperspektiv i lärandeprocessen
Samsyn Delge varandra erfarenheter Skapa en gemensam skolkultur utifrån pedagogiska samtal Rektors betydelse för att skapa förutsättningar i form av tid Gemensam syn / bild kring hur barn/elever lär
Sammanfattning Elevinflytande Barn/elever i behov av särskilt stöd Arbetsformer Helhetssyn Samsyn
SKOLLEDARENS ROLL AKTIVT LEDARSKAP inåt Identifiera problem, se mönster Skapa gemensam vision Organisera mötesplatser
SKOLLEDARENS ROLL KOMMUNIKATION utåt Politiker Fackliga företrädare Skolchefen
SKOLLEDARENS ROLL sammanfattning AKTIVT LEDARSKAP inåt KOMMUNIKATION utåt
Efterlysning SÖKES: Skolledare som deltog i nätverksträff -03 Lärare som deltog i nätverksträff-03 Villiga att delta i intervju som tar ca.45 min Skriv namn+befattning på en lapp och lämna till Margareta