Inductionsprogrammet Introduktion Mentorskap Kompetensutveckling Auktorisation ?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Legitimationskrav Rekrytering
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kyrkskolans fritidshem
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Verksamhetsförlagd utbildning – VFU LAGRV
Pedagogisk dokumentation
Föräldraråd Östermalm 29/11
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Regional digital agenda för Östergötland
Läroplansträff Välkomna.
Lärares planeringsarbete!
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Askersunds kommun
Den individuella utvecklingsplanen
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Föräldraenkät Volgsjö skola
Samverkan kring likabehandlingsarbetet samt information om kommande läsårs organisation Råtorps skolor
Kommunala friskolor i Linköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
För- och grundskolans utvecklingsavdelning För- och grundskolans utvecklingsavdelning Naturskolan Naturskolan i Umeå Utomhuspedagogik Temaklasser UMBRA.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Inductionsprogrammet Introduktion Mentorskap Kompetensutveckling Auktorisation ?
Snabbgenomgång för glömska eller nya kontaktpersoner.
Nämndplan 2015.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Pressmeddelande för Örebro augusti 2015.
SSPMs mentorprogram inom Life Science
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Validering inom Lärarlyftet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Inductionsprogrammet Introduktion Mentorskap Kompetensutveckling Auktorisation ?

Den nye läraren Den nye läraren får ett bra stöd genom ett introduktionsprogram en kontaktperson att möta andra lärare en mentor en bra kompetensutveckling

Skolorna får Genom detta får skolorna möjligheter att rekrytera de bästa lärarna nya lärare som stannar kvar i yrket lärare som snabbare blir erfarna och kompetenta lärare som har hälsa

En röd tråd genom programmet Hälsa, hälsoprofilbedömning jämställdhet och mångfald dokumentation och reflektion i den egna praktiken med stöd av IKT inductionsperioden synliggörs i den individuella utvecklingsplanen

Induction termin 1 Introduktion på den egna arbetsplatsen Kontaktperson Det professionella samtalet med inriktning mot utvecklingssamtal med barn/elever och föräldrar. Ledarskap och konflikthantering i barn/elevgrupp genom ”Det lösningsfokuserade samtalet”

Induction termin Den nyanställde får stöd av en mentor under termin 2 och 3. Under termin deltar den nyanställde läraren i kursen ”Lärares ledarskap” 7,5 hp.

En fördjupning som omfattar 7,5 hp i aktuella ämnesområden erbjuds termin 5 och 6. barn i svårigheter och i behov av särskilt stöd läs- och skrivinlärning föräldrasamverkan IKT i undervisningen jämställdhet dokumentation av yrkesutveckling, lärande och egen forskning ämnesdidaktik, t ex matematikdidaktik naturvetenskaplig didaktik och språkdidaktik kunskap, betyg och bedömning Induction termin 5 - 6

Överenskommelse mellan mentor och adept mentor………………………………………………………………… adept………………………………………………………………….. under tiden vt 2008 t.o.m. ht 2008 ska vi; - träffas minst en gång /månad - försöka få tillstånd en så bra relation som möjligt - gemensamt ansvara för att det som sägs vid våra träffar inte förs vidare - summera och utvärdera varje träff för att veta hur samtalet uppfattats vara överens om att; - adepten ska ha förberett frågor/samtalspunkter till sin mentor - samtalet ska utgå från adeptens behov - mentorn framför allt är ett ”lyssnande bollplank” som genom stöd och uppmuntran hjälper adepten att finna sina egna lösningar ……………………………………………………………………….

kriterier - mentor gedigen erfarenhet av yrket som lärare engagemang och intresse för mentorskap lämplighet för ett kvalitativt mentorskap gå en grundläggande mentorsutbildning - adept nyutexaminerade lärare/pedagoger visstidsanställd eller vikariat som omfattar minst 50% under en termin tillsvidareanställda nygamla; d.v.s. åter i tjänst efter flera år

Mentorskap mentorskap ska; utgå från adeptens behov stödja och utveckla adeptens förmågor vidareutveckla de pedagogiska insikterna adepten ska få en förståelse för och bli delaktiga i skolans organisation mentorskapsprocessen ska kontinuerligt dokumenteras digitalt av både mentor och adept leda till personlig utveckling och professionalism hos både adept och mentor

Termin 1Termin 2Termin 3Termin 4 Upptakt 12/9 -07 Upptakt 29/1 -08 Introduktion se checklista KontaktpersonMentor 2x1tim/mån Mentor 2x1tim/mån Det professionella samtalet Halv dag Det lösnings- focuserade samtalet Halv dag ”Lärares 2,5 hp Ledarskap o. Grupputveckling 14/2 och 26/5 -08 ledar- 2 hp Ledarskap o. Kommunika- tionsredskap skap” 3 hp Ledarskap o. Konflikt- hantering IT-stöd, hands on Workshop IKT 13/3 Avslutning mentorskap 2 tim Avslutning Kurs 7,5hp 2 tim 2 halvdagar2 heldagar + inläsn. 2 dgr 2 heldagar + inläsn 2 dgr 2 heldagar + inläsn. 2 dgr Tas ur komp.utv.tiden Tas ur arbets tiden.o. komp. utv. tiden. + Ek.resurs till skolan = 20 tim mentor 70 tim adept Totalt för termin 2 och 3 Tas ur arbets-tiden och komp.utv.tid termin 4-6

Lärares ledarskap Moment 1, - 2,5 Hp Ledarskap och grupputveckling Leadership and group development I kursen studeras teorier om ledarskapets betydelse för gruppers utveckling. Bearbetning sker i den egna praktiken för att koppla samman teori och praktik. Moment 2, - 2 Hp Ledarskap och kommunikationsredskap Leadership and counselling skills I kursen studeras teorier för ledarskap och kommunikation. Bearbetning sker i den egna praktiken för att koppla samman teori och praktik. Moment 3, - 3 Hp Ledarskap och konflikthantering Leadership and conflict management Inom kursens ram behandlas teorier med avseende på konflikthantering. Skolans styrande dokument för likabehandling och krishantering studeras. Ett utvecklingsarbete med inriktning mot den egna ledarrollen genomförs.

Inductionsprogrammet vt 2008 Lärares ledarskap, obligatorisk samling på Umeå universitet Datum: 14 februari Tid: Lokal: Lärarutbildningen (bakom Universum) Kursledare: Lena Selmersdotter Workshop med stöd och hjälp med IKT Datum: 13 mars Tid: Lokal: Citykontoret vån.4 i Horisonten (Stadsbiblioteket ) Ledare: Anna Cederblad och Jörgen Nyberg Anmälan till senast 10 mars Träff mentor/adept 2 tim/månad

Inductionsprogrammet villkor 2008 Inductionsprogrammet vänder sig till nyanställda lärare. Med lärare avses förskollärare, fritidspedagoger och lärare. Adepten (den nyanställde) är tillsvidareanställd eller visstidsanställd på ett vikariat om minst en termin och anställningen omfattar minst 50%. En ny grupp inom inductionsprogrammet startar varje hösttermin. Inductionsprogrammets första grupp (gr i1) startades den 12/ och avslutas i maj 2009 Ersättning utgår till respektive skola från skolförvaltningarna med 20 tim för mentor och 70 tim för adept för inductionsprogrammets aktiviteter termin Arbetstiden för adept och mentor planeras så att det möjliggör deltagande i programmet. Inductionsprogrammet termin 1- 4 är obligatoriskt för adepter.

Villkor Termin 1 utser rektor en kontaktperson för adepten på den egna arbetsplatsen och genomför ett introduktionsprogram. Adepten upprättar tillsammans med rektor en individuell utvecklingsplan där inductionsaktiviteterna synliggörs. Termin 2 och 3 ingår mentorskap i inductionsprogrammet. Mentor utses av rektor. Mentorn har erfarenhet som lärare, är engagerad, intresserad av, nytänkande och lämplig för ett kvalitativt mentorskap gärna med digital kompetens. Mentorn genomgår en mentorsutbildning. Mentorns uppdrag är att stödja adepten i hans/hennes personliga och professionella utveckling. Adepten ska få en förståelse för och bli delaktiga i skolans organisation. Mentorskapsprocessen ska kontinuerligt dokumenteras digitalt av både mentor och adept. Adepten ansöker själv om kursen Lärares ledarskap under termin 1 Kurslitteratur och kåravgift betalas av adepten. Skolförvaltningarna ersätter dessa kostnader (med max 500 kronor per termin under tre terminer) mot uppvisande av kvitto. Rektor avgör om täckning för eventuellt övriga kostnader. Bärbar dator utlånas till mentor under mentorskapsåret och till adept under kursen Lärares ledarskap. Kursen Lärares ledarskap kan fullföljas även om anställningen i Umeå kommun upphör under inductionsprogrammet, under förutsättning att adepten tjänstgör som lärare men med annan arbetsgivare. Den nya arbetsgivaren avgör om ersättning för fortsatt deltagande i kursen.