Att jobba med för MI gruppen (info)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Varför är det viktigt att mäta?
Individuellt lärande tillsammans
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Kontakt: Steve Wicks
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Lokal Pedagogisk Planering
Implementering Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare.
STUDIEHANDLEDNING I ÅTTA STEG
Aktivt lyssnade.
Läroplansnätverk förskola
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Att tillsammans påverka!
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
Lönesamtalet.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Samordnad Individuell Plan
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Elevdemokrati i praktiken
Reflektioner från grupperna No hands up…
Diskussionstillfälle 4
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
FLER BLIR SJÄLVFÖRSÖRJANDE NÄR VI BLIR BÄTTRE. Från tro till vetande! KOMMUNALT NÄTVERK FÖR UTVECKLING I ett partnerskap samarbetar fyra kommuner för att.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Presentationens avskrift:

Att jobba med för MI gruppen (info) Introduktion av nya deltagare från Salem och Södertälje Regional träff för metodstödjare hösten 2011 – beslut om datum i Salem, 6 oktober Ann-Sofie Nordenberg Peter Wirbring Grupprocesser, en person MI utbildningar under 2011 (Metodstödjare+ MI Grund 1 Salem, sedan kolla med Maggan) MI metodstödjarutbildning – förslag till innehåll från Steve (inte klart) 15 maj Uppgradering av KNUT3 och/eller regional ansökan (Inger rapporterar) LEDNINGSGRUPPEN/INTERNATET POLITIKERNIVÅN Charter exempel (motsägelsen FSS) Spela upp en scen

Att jobba med för MI gruppen (uppföljning) Uppföljning MI grupper och implementering (rapport från delprojektledare) CHEFERNA FRÅGA OM BANDNINGEN, HUR MÅNGA SKICKAR IN, VARFÖR SKICKAR DE INTE IN, STÖD???? Sundbyberg, introduktion, bistånd, vägledning & arbete, PV (1 grupp blandad, 3 grupper blandat,startat upp, 1 ggr/månad, roligt, positivt, (2 av 4 har börjat skicka in) Problem med målbeteende. 10 minuter skicka in, andra får skicka, olika nivåer i grupperna, hur mycket kan man träna, hög nivå för vissa, och andra som kan, nivågruppering, Metodstödjarens roll, vilka vill metodstödjarna sitta med, vilka vill de ha de med lite mindre kunskap??) Salem, in direkt, Arbetsmarknadsenheten, Praktiska verksamheter, kamratgrupp) Nynäshamn, (tvärgrupper, blandar enheter, inblick i varandras arbete, alla har kommit igång med grupper - 2 grupper per person, ringa runt och prata med folk, öppen grupp för deltagare – spatiala dimensionen, stödjarnas förhållningsätt. Öppen grupp. 7 stödjare, försöker få med AF…., all sitter samtidigt, Efter LUM går vi till grupperna, blandade grupper, Avvikelsrapportering, Individuell plan+ deltar i grupp, Värdegrundsfrågor inte bara teknik!!!, FYRFÄLTAREN) SÖDERTÄLJE- En grupp med 5 personer, stödjare träffas med regelnundetn, samma på FSS, träffas allihopa , 4 grupper igång på AME, protokoll, följa upp slarvas med den delen ?????, skriver för hand….., handskrivet, kopior, 4 träffar innan semestrararna, fungerat hyggligt, 6 personer i varje grupp, nöjda med träffarna, hur duktiga är de att driva grupp, ) FIA grupperingen, ???) FIA har metodstördjare…..) Uppföljning av MI chefsdag och implementering (rapport från delprojektledare) Sundbyberg- vad har hänt, från sedan MI chefsdag, konsekvenser……(LUG???) Södertälje – vad har hänt ???? Salem ???- vad har hänt??? Nynäshamn ??? Ros på APT Vill de ha hjälp med implementeringsplan?? Fick inte vad man förväntat sIg? Vad är er roll? MI kodning – uppföljning i kommunerna Tvåstegsraket – Enklare kodning + KI kodning, 10 minuters kodning MI kodningen – målbeteenden och återkoppling (Anne, Nynäs håller i) Beteendenivå…..konkretat exempel, aktivitet insats kontra målbeteende, ta upp med Steve. Delar upp konkret, vilka steg använder vi oss av. GODA SAMTALET, kopplat till metodens 8 steg….. Vad skulle man kunna använda!!!! Konkreta exempel…. Komma på användningsområden…… Utmaningar i MI arbetet inför hösten 2011 och under 2012 med eller utan uppgradering. Att hålla det vid liv om inte någon är ansvarig Att få igång arbetet Vad händer om metodtsökdhare och projektledarna slutar Att få det att fastna så att det blir en del i det ordinarie arbetet (strukturkapitlaet) Att få arbetsorganisationer, medarbetaerna mmotivationnen är hög, organisatioriska verkligheten Att få utrymme, hur kan jag jobba med 60 ärenden, att vara metodstödjare och att skicka in samtal Varför gå på utbildning, när jag sedan inte kan använda det Väcka cheferna- Få igång, hålla vid liv STRUKTURPLAN, HUR SER DEN UT!! Att inte skikcka på kurs om det inte leder till npågot.

Manualen Klarspråk Illustrationer Citat

Introduktion Syftet med manualen att ge vägledning för metodstödjare för MI och chefer Kort presentation av KNUT3 Tacka dem som bidragit

1. Inledning – vad är MI? 1.1 MI internationellt 1.2 MI i Sverige 1.3 MI i KNUT Hur gör vi i olika kommuner, på olika enheter?? 1.4 Centrala begrepp

2. Genusperspektiv Kort genomgång av forskning om genus och samtal

3. Utbildning 3.1 MI Grundutbildning 3.2 MI Fortsättningsutbildning Målgrupper: Mål: Att få en förståelse om MI som förhållningssätt osv….. Innehåll: Motivationscirkeln, vägledande principer i MI….. 3.2 MI Fortsättningsutbildning 3.3 MI Metodstödjarutbildning 3.4 MI Chefsutbildning 3.5 MI kodning – MICLab

4. MI grupper 4.1 Rollen som metodstödjare 4.2 Pedagogik och inlärning 4.3 Teman och verktyg för möten 4.4 Uppföljning Mötesmall MI grupper Mötesmall grupper med metodstödjare

Teman och verktyg för möten TEMA 1: ÖPPNA FRÅGOR TEMA 2: BEKRÄFTELSER TEMA 3: SAMMANFATTNINGAR TEMA 4: AMBIVALENS OCH DISKREPANS TEMA 5: REFLEKTION, REFLEKTIVT LYSSNANDE OCH FÖRMEDLA FÖRSTÅELSE TEMA 6: MOTSTÅND TEMA 7 FÖRÄNDRINGSPRAT

Ex: TEMA 1: ÖPPNA FRÅGOR VERKTYG: Exempel 1: Lathund öppna frågor Hur frågor Hur tänkte du…. Exempel 2: Övning med slutna och öppna frågor Tema: Öppen fråga Sluten fråga Exempel 3 Gissa på påståenden  REFERENSER: WEBB: http://www.fhi.se/sv/Metoder/Halsoframjande-och-forebyggande-metoder/Motiverande-samtal/MI-manual/Lyssna-fragor/

5. MI kodning 5.1 MICLab Karolinska Institutet 5.2 Förutsättningar för kodning Målbeteende Grupper Myndighetsutövning Samtal med tolk 5.3 Sekretess Klienter Medarbetare

Metodstödjargruppen steg 1 Process Metodstödjargruppen steg 1 Lyssna själv Egen bedömning MITi STEG 1 Lyssnar i gruppen Feedback MITI Steg 2 Kodningsprotokoll/skriftlig feedback Lyssna igen

6. Uppföljning brukare Bemötande: Hur upplevde du XX bemötande? (Mycket dåligt, Dåligt, Mindre Bra, Ganska Bra, Bra, Mycket Bra) Delaktighet: Hur delaktig kände du dig under samtalet? (Inte alls, I mycket liten utsträckning, I viss utsträckning, I stor utsträckning) Förändring: Hur har samtalet påverkat din egen planering? (Inte alls, I mycket liten utsträckning, I viss utsträckning, I stor utsträckning)

7. Implementering 7.1 Chefernas roll 7.2 Metodstödjarnas roll 7.3 Medarbetarnas roll

Referenser Webbplatser Litteratur