Hållbar utveckling i utbildningen - så gör vi på Chalmers

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svensk byggforskning i samverkan. Medverkande universitet Sveriges Bygguniversitet är en samarbetsorganisation som omfattar forsknings- och utbildningsenheter.
Advertisements

Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Nationell forskarskola i socialt arbete.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
SI under 2011 & ideer för framtiden Skogs- Initiativet Skogsstyrelsen.
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling HU2 Nätverket HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling - startades den 16 juni 2006 och vänder sig till.
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Ulf P Andersson GMV
Valinformation Inför åk 3
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Policy för miljö och hållbar utveckling
SND: Erfarenheter av hantering av forskningsdata Iris Alfredsson, Svensk nationell datatjänst Hantering av forskningsdata Workshop vid Luleå tekniska universitet.
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
PROGRAM The Gothenburg Recommendations for Education for Sustainable Development (ESD), Bo Samuelsson Strategi för utbildning för hållbar utveckling,
Presentation General Mills Nordic July General Mills Total omsättning Fiscal Year F10 (till April 2010) ca 14,8 Mrd US $ Representation i mer än.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Sverker C Jagers Statsvetenskap.
Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Hållbar utveckling på Högskolan i Kalmar och Växjö universitet
EU-projekt hos Murberget / ABM Resurs : European Museums’ Information Institute EMII var ett nätverk av 16 museimyndigheter och var ett initiativ.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. Miljöutbildning GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Lärande för hållbar utveckling
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Högre utbildning för hållbar utveckling Ulf P Andersson
Joint Master of Leadership in LIS - läget 9/08 Evighetsprojektet Nordisk magister i biblioteksledarskap Gunilla Widén-Wulff Informationsförvaltning / ÅA.
Välkommen till Ledardagen!
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap initierar och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Integrering av HU i Sahlgrenska akademins 18 program Barbro Robertsson.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Eddi Omrcen, Miljöchef, Miljöutbildning,
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Kortfattat om KTH.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
L U N D S U N I V E R S I T E T I V Ä R L D S K L A S S.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Simon Falck rAps användardagar, Oktober, (24) Internationella Statistikdatabaser och Tekniska finesser rAps användardagar 22 Oktober, 2009.
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Tom Böhler Institutionen för Globala Studier Utbildningsledare Humanekologi
Profilarbete för integrering av Hållbar Utveckling vid Mälardalens Högskola Projektledare: Birgitta Schwartz, Sylvia Waara, Peter Dobers (föräldraledig)
GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Välkommen till Göteborg! - CHALMERS Göteborgs universitet.
UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kvalitetsarbete Exempel från Chalmers.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Utbildning i Fysisk Planering Vid BTH - Karlskrona
Företagsekonomiska institutionen
Education for Change Gitte Jutvik, WWF
GMV är en centrumbildning som är ett samarbete mellan Chalmers och Göteborgs universitet…
Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Hållbar utveckling i utbildningen - så gör vi på Chalmers Marie Arehag koordinator för ESD-projektet (Education for Sustainable Development)

Historia Beslut om obligatorium (miljö) 1985 Möjlighet att läsa miljöinriktning i flera program Organisatorisk plattform från 1989 CEI-satsning 100 mio 7 professurer 2000-2008 Alliance for Global Sustainability, AGS, medlemskap från 2001 UNESCO-professur i ESD 2006, reformeringsprojekt 2006-2009 Centrum för teknikvetenskapligt lärande för hållbar utveckling 2008-

NU-läget ”Chalmers – för en hållbar framtid” Alla nya studenter (ettor och Master-studenter) får en timmes välkomstföreläsning om hållbar utveckling Fem veckors Miljö- och hållbar utveckling obligatorium i alla kandidatprogram Fem Masterprogram med inriktning mot HU Möjligt kombinera kurser till ett biämne 30 hp i övriga MP Åtskilliga valbara kurser och projekt-/ exjobbsarbeten inom HU Forskarskolor

ESD-projektet 2006-2009 Kopplat till UNESCO-professur i Lärande för hållbar utveckling (John Holmberg) Nio mål för utvecklingsprojektet Budget: 500 kkr + delar av 1500 kkr, som är ordinarie GRU-budget för Chalmers MHU

Mål att ta fram en organisation som hanterar lärande för hållbar utveckling som: 1. Garanterar och fortlöpande förbättrar kvalitén i Chalmers kursutbud av grundkurser i HU. 2. Garanterar och fortlöpande förbättrar kvalitén i inslagen av HU i Chalmers övriga kursutbud. 3. Ger effektivt beställarstöd vid beställning av sådana kurser.

Mål att ta fram en organisation som hanterar lärande för hållbar utveckling som: 4. Ger effektivt studentstöd vid val av kurser. 7. Ger en bra mötesplats för studenter samt lärare med intresse inom området. 8. Stödjer fortbildningen av icke-undervisande personal inom HU. 9. Stödjer utvecklingen av ett Campus som återspeglar Chalmers initiativ för HU.

Mål att ta fram en organisation som hanterar lärande för hållbar utveckling som: 5. Ger effektiv intern och extern information om lärande för HU. 6. Ger effektivt samarbete med interna och externa (främst GU) intressenter inom lärande för HU.

ESD -arbetet En ansvarig person för varje mål Delprojekt, som driver utvecklingsarbetet, t ex Inventering av obligatoriska kurser Resursgrupp för integration av MHU i andra kurser och i program Samling av goda exempel Kvalitetsseminarier med programansvariga och kursansvariga Hållbart Campus-projekt med fastighetsägarna

Viktiga faktorer: Organisatorisk plattform: GMV, gemensam m GU Ledningens ihärdiga stöd Legitimitet i organisationen – nyckelaktörer Ta vara på annat förändringstryck Konstant kvalitetshöjningssträvan Inbjudan att bidra och erkännanden till dem som gör det: Dela angelägenheten på olika nivåer inom Chalmers: programansvariga, studenter, MHU-lärare, andra lärare, studievägledare,...

GMV- avgörande betydelse Bär historien över upp- och nedgångar Neutral plattform för samarbeten mellan institutioner, Chalmers - GU, omvärlden Kan samla kritisk massa/ kompletterande perspektiv för samarbete, utan egenintresse Återkommer med uppföljningar, inventeringar (undervisning och forskning)

Legitimitet Ledningens aktiva stöd Internationella erkännanden, t ex konferenser (tillsammans med GU) Nyckelaktörer spridda i organisationen (forskare/lärare) , stärkt genom CEI. Yttre tryck (Al Gore..)

Ta vara på Andra förändringstryck, t ex: Bolognaprocessen HSV-utvärdering 2006 (programbeskrivningar) CDIO, nytt ingenjörsutbildningskoncept som vinner gehör rekryteringssvacka

Centrum för teknikvetenskapligt lärande för HU, bland annat Fortbildning av Chalmerslärare: tvåveckorsmodul som räknas i tioveckors behörighetsgivande pedagogisk utbildning Lärarlyftet, två kurser i höst: Teknikens vägar mot en hållbar värld med inriktning mot * kemi- och bioteknik 30hp * mötet mellan arkitektur och teknik 30hp

Int. ESD-konferenser i GBG Knowledge and learning for a sustainable society Göteborg, Sweden, 12-14 June, 2001 (EU summit) Learning to Change our World International consultation on education for sustainable development Göteborg, Sweden, 4-7 May 2004 (after WSSD in Jo-burg) Learning for sustainable development Göteborg, Sweden, 2008 Engineering Education for Sustainable Development (EESD) Göteborg, Sweden, 2010

ESD-workshops i Göteborg Drivers and Barriers for Implementing Learning for Sustainable Development in Higher Education 7-9 December 2005. Organised by: Centre for environment and sustainability in Göteborg Drivers and Barriers for Learning for Sustainable Development in Pre-School, School and Teacher Education 27-29 March 2006. Organised by: Göteborg University and City of Göteborg: The role of early childhood education in a sustainable society 2-4 May 2007. Organised by: Göteborg University and City of Göteborg: Right to Knowledge 11-14 October 2007. Organised by: Göteborg University, Adult education organisations and Museum of world culture.