Hur vet vi att vi lyckas? "Att leva är att välja. Men för att välja väl måste man veta vem man är och vad man står för, vart man vill komma och varför.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Nulägesanalys genom frågor
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Härnöstudier.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Ett arbete med att etablera
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Ledningssystem i sjukvården
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Välkommen till Ledardagen!
Att få rätt saker att hända
i kommuner, landsting/regioner
Vad är du för typ av person?
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Välkommen till ESF:s seminarium
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Idrott hela livet Kvarnsvedens GoIF OK 2014.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Samordnad Individuell Plan
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun fr o m !
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Utvecklingsarbete! Om vi drar åt samma håll har vi chans att nå målet! Är alla överens åt vilket håll vi ska?
Lärande utvärdering genom följeforskning
Projekt Svensk Cykel. Svensk Cykel = Allt som har med cykel att göra och som organiseras av Svenska Cykelförbundet.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Framtidskartläggning
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Framgångsfaktorer och fallgropar i jämställdhetsintegreringsarbetet Anne-Charlott Callerstig ”Mötesplats för forskare och resurscentra”, Dalarnas.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Kreativa verktyg och metoder
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Att tänka på inför samverkan
Att starta ett aktivt barnrättsarbete
Att starta ett aktivt barnrättsarbete
Presentationens avskrift:

Hur vet vi att vi lyckas? "Att leva är att välja. Men för att välja väl måste man veta vem man är och vad man står för, vart man vill komma och varför man vill komma dit." Kofi Annan Eller : Om man inte vet vart man är på väg så vet man inte när man kommit fram.

Ofta börjar man i mätmetoden – ”hur-frågan” Om man gör en enkät, eller flera Om man kollar statistik Om man gör intervjuer Om man gör observationer Vad får man reda på? Jo, något som går att mäta med den metoden (förhoppningsvis) Och ofta vill man bara bekräfta det som gått bra – fullt mänskligt, men inte så lärorikt!

Om man istället börjar med ”Stora VAD”, vad händer då? Stora VAD – den stora visionen för kommunens undgomspolitik – ledstjärnan – kompassriktningen – ett mål att sträva mot - Eventuell politisk oenighet – måste hanteras … … för att kunna komma till ”lilla vad” – som handlar om ambitionen inom olika områden/förvaltningar ( t ex LUPP-områdena). – kan vara mål i sig, men handlar också om vad vi tror/vet vara orsakssamband – som bidrag till stora VAD. För att uppnå ”lilla vad” görs olika satsningar/aktiviteter – som även de kan ha fastställda mål. Men kanske har vi inte alltid klart för oss hur vi tänker oss att sambandet ser ut, eller på vilket sätt det bidrar till den stora visionen.

Aktiviteter, med egna mål Ni har olika ansvarsområden, men strävar förhoppningsvis åt samma håll! Visionen Områdets mål Aktiviteter, med egna mål Aktiviteter

Reflektera! - Vad är din kommuns vision för ungdomspolitiken? - Hur hänger ditt uppdrag/ansvar ihop med denna? - Hur ser det underförstådda orsakssambandet ut mellan det du gör och kommunens vision i denna fråga?

Utveckla? Ja, vi gör ett projekt! Eller …? Projekt kan inspirera och visa möjligheter – men sen då? Att driva på och utveckla verksamhet är ett mödosamt arbete Tar 6-8 år för ett utvecklingsarbete att sätta sig, enligt Ulf Blossing, docent i pedagogik. Och då pratar vi om AKTIVT arbete, inte om att vänta tills åren gått.

Den stora utmaningen: Att bygga in utveckling i organisationen (Björn C, Ekman Philips M & Svensson L (2002) Organisera för utveckling och lärande. Lund: Studentlitteratur.)

Framgångsrika förändringsstrategier bygger ofta på en kombination av ledningens stöd och delaktighet från lägre nivåer (Från: Fernandez, Sergio and Hal G. Rainey. “Managing Successful Organizational Change in the Public Sector.” Public Administration Review (Mar/Apr 2006) 168: 9. ) Säkerställ ett behov - Kommunicera ”varför” för att säkerställa internt och externt stöd, skapa en tydlig och tilltalande framtidsvision som är enkel att kommunicera och svarar mot ett upplevt problem Upprätta en plan - Sätt mål och skapa strategi för att nå dem, identifiera hinder och skapa strategier för att överkomma dem, standardisera och skapa system för uppföljning och ansvarsutkrävning Skapa internt stöd och strategier för att hantera motstånd Aktivt och omfattande deltagande och stöd från nyckelaktörer viktigt genom hela perioden. Motstånd vanligt men ska inte överskattas. En påtaglig kris, hot eller utmaning effektivt för att skapa stöd, eller en kombinationsstrategi av att erkänna den “stolta historien” samtidigt som man argumenterar för en modernisering.

Stöd och resurser visar allvaret bakom satsningen Säkerställ stöd och engagemang från högsta ledningen - En person eller grupp bör ställa sig bakom orsaken till förändringsinitiativet. Högsta ledningens agerande helt avgörande. “Idea champion”/ledare med inflytande och/eller aktiv och inflytelserik styrgrupp Skapa externt stöd -Nyckelaktörer (politiker, intressegrupper etc) som påverkar viktiga beslut, resurser, opinion Tillhandahåll resurser Varaktig förändring är kostsam och kräver resurser för bla; utveckla en plan, kommunikationsinsatser, utbildningsinsatser, utveckling av nya system och rutiner, omorganiseringar, testa och experimentera

Se till att allt pekar i samma riktning Institutionalisera förändringar - Resultat från förändringsarbete måste införlivas i organisationens vardagliga rutiner och aktiviteter både i system och beteenden. Bedriv ett ”heltäckande” förändringsarbete - Systematik och helhetstänk i förändringsarbete viktigt. Undersök och säkerställ en sammanstämmighet i allt som påverkar förändringsarbetet. Börja med strategiskt viktiga förändringar. Säkerställ konsekventa ”signaler”.

Så hur ska vi veta att vi lyckas? Formulera målet Se och beskriv nuläget Skaffa välgrundad kunskap om vad som ger goda förutsättningar för förändring. Ta förändringsarbetet på allvar – att förändra är sällan enkelt. VÅGA Prova det som ni hoppas/tror leder mot målet Reflektera/Utvärdera – under processens gång och tillsammans. Använd de metoder som ger en den kunskap ni behöver!

Så hur vet vi att vi lyckas? Visionen och egna mål är facit Reflektera sektorsövergripande och tjänsteövergripande över aktiviteternas relation till visionen. Se till att kritikerna kommer till tals! Se till att ta in externa kritiker/kritiska vänner/utvärderingar vid behov! Använd de utvärderingar ni redan gör – studera dem noga och följ upp dem! Notera och fira framgångar!

Din kommuns utvecklingsarbete … Se kartläggningen av aktiviteter som en utgångspunkt. Så småningom ska utbudet av aktiviteter ställas mot behoven/ambitionerna. (Svarar utbudet mot behoven? Behövs mera eller andra aktiviteter? Uppfyller vår organisation övriga krav för att kunna lyckas? Osv …) Under kartläggningsperioden: reflektera kritiskt och diskutera med varandra om ni gör det ni kan eller det ni måste eller det ni borde …