3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Alla brinner för något…!
Föräldramöte P 01 Utvecklingslag
Skolan, fantasin och bilderna
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
RESULTAT FORMELN (2: WWR/Vietnamkriget/Pentagon)
Kvinnocoachprojektet i Fagersta  Reflektioner:  Höga medicineringar, slentrian, avtrubbar  Bristande läkarresurser  KBT terapeuter själva sjukskrivna.
Välkomna!.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Betydelsen av samverkan inom hälso- och sjukvården
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Vägen till entreprenörskap!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
”Vägen mot e-samhället”
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
NSPHiG Nationell samverkan för psykisk hälsa i Göteborg.
”Vi arbetar med att stödja dem som vill vara med och bygga morgondagens samhälle!”
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Välkommen till Braås skola
Mervärden och aha-upplevelser
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Respekten för människan
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Att vara en entreprenör! En livsstil, ett livsval! Att vara det goda exemplet!
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Den företagsamma förvaltningen
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” Privatekonomi Ekonomi.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Att jobba språkutvecklande
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Presentation Vård och omsorgscollege
DET-Uppgifter.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Presentationens avskrift:

3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om entreprenörskap ökas under skoltiden?

Samsyn Forskning Utbildning Strategier FoU Söderhamn Samverkan Nätverk som stärker Förebilder som lyfterTillgångar som växer Drift Utveckling Politiker NäringslivTjänstemän Region Gävleborg

MÅL Barn och ungdomar i Söderhamns förskolor och skolor skall möta lärandemiljöer som uppmuntrar dem att utvecklas till entreprenöriella individer Detta ska ske genom att samtliga verksamheter kännetecknas av entreprenöriellt förhållningssätt och attityd.

I Söderhamn får elever i alla verksamheter: ha idéer, odla drömmar och fantasi medvetet göra egna val samt ta ansvar för egna val allt högre grad av delaktighet/inflytande träna ”helikopterperspektiv” bli företagare i sitt eget liv

skolledare lärare/arbetslag barn/elever

GRUNDSYN GEMENSAMT SPRÅK

UPPTÄCKA FRIRUM

MAKTFÖRSKJUTNING DEMOKRATIUTVECKLING

VÅGA HOPPA!

BALANS Fokus på brister och svagheter genom träning och kontroll (extern motivation) Fokus på intressen, idéer och styrkor genom frigörelse (intern motivation)

Skola - arbetsliv

SOMMARLOVSENTREPRENÖRER

Från inre till yttre entreprenörskap

Målet är att Söderhamnare ska….. Gilla lägetLaga efter läge Skapa läge