Patientupplevd vårdkvalitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Advertisements

Hälsolyftet och LSH-studien
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Utgångspunkter/Genombrott
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Är det väl använda pengar?
Handlingsprogram för God Vård
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
Vad menar vi med begreppet behov?
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Modul: ”Mäta för att veta” Psykiatri Nordväst, Avdelning 131
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Behov av habilitering och rehabilitering
Nätverk-Uppdrag –Hälsa Stholm 6 nov 2007 Processstödjare
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Hälsovalsenheten, Sofia Barakat.
Tillsammans för världens säkraste vård
§ Patientens upplevelse och värdering av vårdkvalitet – En jämförelse före och efter kommunalisering av hemsjukvården.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
Projekt Kortare Väntetider - mål Tillgänglighet till vård och behandling ska följa regionens vårdgarantier Patienterna ska erhålla överenskommen tid för.
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Hemuppgift LS2 Färdigställ hemuppgift från LS1
Patientsäkerhetskultur
Målbild 2012 Mariestad
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Programberedningen 2010 Årets uppdrag: Bemötande i vården (Etik i vården) Programberedningen består av 11 ledamöter: Anders Öberg (S) ordförande Elisabeth.
Patientsäkerhetskultur mätning
Regionalt koloncancerprojekt "Mer patientfokuserad och sammanhållen cancervård"
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Svenska Palliativregistret
Nuläge för regionalt koloncancerprojekt kopplat till RCC´s sydöst löften till patienter se även resultatrapportresultatrapport
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Palliativ vård och samordning
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
SBU-rapport Rehabilitering av äldre personer med höftfraktur – interdisciplinära team Medicinska kommittén
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Patientsäkerhetskulturenkät 2015 Kommunikationspaket I den här presentationen används konsekvent förkortningen VGR för Västra Götalandsregionen. Som.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Ramverk för patientmedverkan
Patientsäkerhetskulturenkät
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
stöd för uppföljning och förbättring
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Hemtjänstprocessen, bakgrund
NATIONELL PATIENTENKÄT specialiserad somatisk vård 2014
Omställningen av hälso- och sjukvården
Kvalitetsberättelse 2017.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Samordnad utveckling för god och nära vård
Sammanfattning.
Presentationens avskrift:

Patientupplevd vårdkvalitet Dagkirurgidagarna 6-7 maj i Örebro Maria Hallén Vårdutvecklingsenheten USÖ

SOSFS 1996:24 Förslag till nya föreskrifter ute på remiss. 8 § Kvalitets- och säkerhetsarbetet skall säkerställa att det finns rutiner för att: Regelbundet följa upp och redovisa verksamhetens resultat i förhållande till uppsatta mål.

Kvalitetsbegreppet SoS Begreppet kvalitet är mångfacetterat och förmodligen är det svårt att hitta en enda generellt användbar och allmänt accepterat definition. ”Att sträva mot en hög vårdkvalitet för alla och att samtidigt identifiera mått och mätmetoder för att kunna jämföra mot det uppsatta målet.”

Patienttillfredsställelsemätningar patientupplevd vårdkvalitet mäter kvaliteten i processen och inte utfallsmått. Att mäta patienttillfredsställelse har visat sig vara förknippat med metodologiska problem

Överenskommelse om hälso- och sjukvård mellan Hälso- och sjukvårdsnämnden och USÖ Kvalitet ” kvalitetsbegreppet inkluderar tillgänglighet, patienternas upplevelser av vården, medicinska resultat och patientsäkerhet. Patienternas upplevelser av vården ska värderas högt och tas tillvara i förbättringsarbetet. Förbättringsarbetet syftar också till att öka patienternas delaktighet i vården.”

Patientupplevd kvalitet – överenskommelse HS-nämnden och USÖ Grundläggande för den vård och de insatser som USÖ erbjuder ska vara att patienten upplever en god kontinuitet i vårdprocessen att patienten informeras om sitt hälsotillstånd och behandlingsalternativ att pat/närstående upplever att de är delaktiga i beslut om den vård som ges att pat/närstående upplever att de bemöts med respekt i kontakt med vården att den som söker vård så fort som möjligt får besked om tider för besök, ev. behandling, åtgärd eller operation.

Uppföljning överenskommelse HS nämnden och USÖ ”Vårdvolym, prioriteringar, samverkan, tillgänglighet, patientupplevd kvalitet och medicinsk kvalitet är områden som ska följas upp.” ”Detta ska ske genom riktade, fördjupade uppföljningar inom överenskomna områden”

Vårdkvalitetsenkät på USÖ hösten 2003 Pyramidenkäten- i databasen finns 80.000 patienter Totalt ca 3000 patienter besvarade enkäten Varav inom ÖV 2100 patienter. Svarsfrekvens 70 % Dagkirurgiska enheten, USÖ Ca 100 patienter besvarade enkäten USÖs Vårdkvalitetsenkät 2003

Förbättringsområden Information- sjukdom Information- rutiner (ej ÖV) Tillgänglighet (ej SV) Medicinsk behandling/Behandling Omvårdnad Bemötande Delaktighet Arbetsmiljö Betyg USÖs Vårdkvalitetsenkät 2003

Läkare och patienter ser olika på vårdkvalitet LÄKARTIDNINGEN 1996; vol. 93 nr 46: s.4182 814 patienter, amerikansk enkätstudie. Interaktionen mellan läkare och patient kan försämras av att parterna inte har samma syn på på vad som är de viktigaste elementen i vårdkvaliteten. Klinisk skicklighet satte båda grupperna högst på en ranglista. Effektiv förmedling av hälsorelaterad information kom tvåa bland patienterna men sexa på läkarnas lista. Patienterna satte väsentligt högre poäng än läkarna för information och något högre poäng för klinisk skicklighet, vårdens tillgänglighet och kostnaderna.

Flera på marknaden är intresserade att ”hjälpa till”…

KUPP - Kvalitet Ur Patientens Perspektiv är en metod som mäter vårdens kvalitet ur patientens perspektiv. Utvecklingen av KUPP är vetenskapligt dokumenterad i tre internationellt publicerade artiklar www.anasys.se/kupp

Fokusgrupper En kvalitativ intervjumetod som genomförs med en grupp Gruppdynamisk metod Processorienterad metod Skapar en atmosfär som genererar idéer och förslag till förbättring

Syfte Lyssna på patienternas upplevelser Ger underlag till förbättringsförslag Deltagarna, har viss karaktäristika gemensamt: en viss sjukdom genomgått samma operation vårdats på samma avdelning Samtalsledaren ledning och struktur

”Patientupplevd vårdkvalitet inom dagkirurgi i Sverige” Orealistiskt? Självklart? !

TACK! Trevlig helg!